نامه انجمن صنایع لبنی به مخبر در مورد قیمت گذاری شیر

انجمن صنایع لبنی در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواهان تعیین و تکلیف قیمت شیر خام و محصولات لبنی شد.

به گزارش اکونگار و به نقل از اکوایران، هفته گذشته سرپرست وزارت کشاورزی برمبنای مصوبه شورای قیمتگذاری محصولات کشاورزی قیمت تضمینی شیر خام را 15 هزار تومان و بهای چربی برای هر یک دهم درصد را 200 تومان اعلام کرد.

مصوبه‌ای که برمبنای آن سازمان تعاون روستایی موظف است، شیر را به قیمت مطرح شده بخرد. اما کارخانه‌های لبنی برای خرید شیر به این قیمت منتظر اعلام رسمی ستاد تنظیم بازار هستند. چرا که به گفته فعالان این صنعت، مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تکلیفی برای کارخانه‌ها نیست بخصوص از این جهت که خرید قیمت شیرخام به نرخ جدید متضمن افزایش قیمت محصولات لبنی است. موضوعی که باید رسما توسط ستادتنظیم بازار اعلام شود.

یک فعالان صنت لبنیات که نخواست نامش فاش شود؛ در این باره به اکوایران می‌گوید: اختلاف نظر میان وزارت کشاورزی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان  برسر قیمت شیر و لبنیات، همچون دو سال پیش باعث شده تولیدکنندگان شیرخام و کارخانجات محصولات لبنی به دردسر بیافتند.

او می‌افزاید: درحال حاضر دامدارها شیرخام را به نرخ جدید عرضه می‌کنند . اما  کارخانه‌های لبنی تا زمان تغییر رسمی قیمت محصولات به خصوص چهار قلمی که  مشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند؛ حاضر به خرید شیر با نرخ جدید نیستند. چون نرخ شیرخام این محصولات برمبنای  12 هزار تومان بسته شده است.

مدت‌هاست شیربطری کم چرب، شیر کیسه‌ای کم چرب، ماست دبه‌ای کم چرب و پنیر یو اف نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی مشمول قیمت‌های دستوری دولت است.

حال انجمن لبنی در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور از او  درخواست کرده برای حل مسئله ورود کند یا دستگاه‌های ذیربط هماهنگ شوند و یا به شکل مکتوب وظایف تنظیم بازار در حوزه قیمت محصولات لبنی و شیرخام به تشکل‌های تولید کننده واگذار شود.

متن نامه انجمن فرآورده های لبنی به مخبر

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان