رئیس اتاق بازرگانی بوشهر:

ایران سومین تولیدکننده برتر خرما در جهان است

رئیس اتاق بوشهر می‌گوید: ایران سومین تولیدکننده بزرگ خرما در جهان است اما از منظر رتبه‌بندی ارزش جهانی در رتبه نهم قرار می‌گیرد چراکه چالش‌های زنجیره ارزش خرما مانع استفاده از ظرفیت‌های تولیدی شده است.

به گزارش اکونگار؛ رئیس اتاق بوشهر گفت: سالانه هفت میلیون تن خرما در دنیا تولید می‌شود و ایران با تولید یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در سال، رتبه سوم دنیا را به خود اختصاص داده است.

خورشید گزدرازی در مراسم افتتاح چهارمین همایش بین‌المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته در بوشهر، افزود: باوجوداینکه ایران سومین کشور تولیدکننده خرما در جهان است، در رتبه‌بندی ارزش جهانی در رتبه نهم قرار دارد؛ زیرا این محصول استراتژیک باوجود برخورداری از ظرفیت‌های کم‌نظیر نتوانسته به‌طور شایسته به بازارهای جهانی راه پیدا کند که از اصلی‌ترین دلیل آن چالش‌ها و مشکلات موجود در زمینه زنجیره ارزش خرمای ایران به‌ویژه در بخش فرآوری است.

او ادامه داد: همچنین بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها علاوه بر خطر از دست رفتن جایگاه بین‌المللی خرمای کشور، مصرف سرانه خرما در داخل نیز در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است که باید در این زمینه احساس خطر کرد زیرا این محصول علاوه بر اینکه یکی از اقلام عمده صادرات غیرنفتی و کشاورزی در ارزآوری کشور محسوب می‌شود از منابع تأمین نیازهای غذایی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی در مناطق شهری و روستایی است.

گزدرازی اظهار کرد: ضعف کشور در حوزه خرما بنیادی است که در کل فرایند از زمان کاشت تا برداشت، فرآوری و بسته‌بندی، بهداشت و ایمنی، تولید تا مصرف و مهم‌تر از همه در صادرات آن مشاهده می‌شود.

او گفت: اصلاح قوانین مخل و ناکارآمد که بارها به هنگام تثبیت محصول در بازار هدف، اثرات مخرب آنها باعث لغو قراردادهای صادرکنندگان کشور با طرف‌های خارجی شده ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

گزدرازی ادامه داد: جلوگیری از صدور بخشنامه‌ها و رویه‌های خلق‌الساعه که بدون ملاحظه شرایط سخت تولیدکننده و صادرکننده لحاظ شده از دیگر ضرورت‌های مهم در حوزه خرما است.

او گفت: الزام به رعایت ماده ۲۴ قانون بهبود محیط کسب‌وکار در مورد ضرورت رعایت بازه زمانی مناسب از صدور بخشنامه تا اجرای آن طوری که باعث ضرر تولیدکننده و صادرکننده و رویگردانی طرف‌های خارجی از انعقاد قرارداد با فعالان اقتصادی نگردد از دیگر ضرورت‌های مهم برای رونق اقتصاد خرما است.

رئیس اتاق بوشهر گفت: تأمین مالی و سرمایه در گردش صادرکنندگان و اعطای تسهیلات با سود و دوره تنفس مناسب با توجه به وجود انبوهی از خرما در سردخانه‌های کشور، استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در راستای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز دنیا برای حضوری شایسته در بازارهای جهانی، تأسیس سازمان خرما همانند سازمان چای که حلقه تولید تا مصرف داخلی و خارجی را به‌خوبی مایت کرده ازجمله ملزومات صنعت خرمای کشور است که باید موردتوجه جدی قرار گیرد.

گزدرازی افزود: توجه به شناسایی بازارهای هدف در کشورهای آسیای شرقی با حمایت سازمان صمت در اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری از دیگر راهکارهایی است که باید در حوزه خرما موردتوجه جدی واقع شود.

او یادآور شد: اتاق به‌عنوان نماینده بخش خصوصی، همواره مشاوره‌های اقتصادی مناسبی برای قوای سه‌گانه دارد که باید این ظرفیت به‌خوبی مورداستفاده قرار گیرد.

منبع : اتاق بازرگانی بوشهر

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان