رمزگشایی از افزایش پیاپی قیمت تن ماهی

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره صنایع کنسرو کشور دلیل افزایش پی در پی قیمت تن ماهی را خروج تن ماهی از قیمت گذاری دولتی می‌خواند.

به گزارش اکونگار به نقل از اکوایران؛ قیمت انواع  تن ماهی 180 گرمی در بازار بین 74 هزار و 900 تومان تا 105 هزار تومان است. مثلا کنسرو ماهی تن در روغن ساحل الان در بازار 105 هزار تومان عرضه می‌شود. تن ماهی با روغن گیاهی به رغم اینکه باید گران‌تر باشد، ارزان‌تر است. مثلا کنسرو با روغن گیاهی طبیعت بین 84 هزار و 888  و 87 هزار و 500 تومان است. با روغن‌های گیاهی متفرقه قیمت حدودا 14 تا 16 هزار تومان ارزانتر است.

موضوع صعود قیمت کنسرو تن ماهلی را اخیرا داود فکوری رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی تهران تایید کرد.

او گفت: امسال تن ماهی از ابتدای سال تاکنون سه مرتبه گران شده و از 35 هزار تا 75 هزار تومان افزایش قیمت داشته و الان هم به 99 هزار تومان رسیده است.

فکوری در مورد دلیل این رشد قیمت سخنی نگفت. موضوعی که مسعود بختیاری، نایب رئیس هیأت‌مدیره صنایع کنسرو کشور از آن پرده برداشت. طبق اظهارات بختیاری در نیمه نخست سال جاری (1402)  در جلسه مشترک مسئولان ستاد تنظیم بازار کشور و وزارت صمت با صنایع مصوبه ای تصویب شد که براساس آن، تن ماهی و رب‌گوجه فرنگی در گروه ۴ کالایی قرار گرفتند. یعنی صنایع مرتبط با رب گوجه فرنگی و تن ماهی می توانند از این پس خود قیمت محصولات مورد نظر را تعیین کنند.

او افزود: با توجه به اینکه این مصوبه بلافاصله به صنایع ابلاغ نشد، قیمت کالا‌های تولیدی تا اول مهر تغییر نکرد، اما از ابتدای مهر ۱۴۰۲ و باتوجه به ابلاغ شفاهی صورت گرفته درخصوص این مصوبه، از این تاریخ قیمت جدید روی محصولات تولیدی درج شد.

 نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو ادامه داد: با وجود آزاد بودن قیمت‌گذاری برای همه محصولات، تولیدکنندگان توافق کردند که به چارچوب مشخص برای قیمت‌گذاری تن ماهی ساده توافق کنند و در حال حاضر این محصولات با قیمت 87 هزار و 500 تومان برای مصرف‌کننده به بازار عرضه می‌شود. همچنین انواع تن ماهی در روغن زیتون یا کنسرو‌های دارای افزودنی با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌شوند که براساس هزینه تولید متغیر است.

بر همین اساس قیمت هر قوطی رب ۸۰۰ گرمی نیز برای مصرف‌کننده ۵۵ هزار تومان روی قوطی‌ها درج می‌شود و این تغییر قیمت از مهرماه اجرایی شده است. آخرین نرخ مصوب هر قوطی رب ۸۰۰ گرمی ۴۵ هزار تومان بود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان