رئیس اتحادیه قنادان در گفت‌وگو با «اکونگار»:

داشتن قنادی، دیگر توجیه اقتصادی ندارد / کارگران می‌گویند ترجیح می‌دهیم پیک موتوری باشیم، اما در قنادی کار نکنیم

رییس اتحادیه قنادان گفت: چالش نیروی انسانی در این صنف به مرز هشدار رسیده و ظرفیت واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش اکونگار، در یک سال اخیر افزایش قیمت کیک و شیرینی در بسیاری از قنادی‌های کشور باعث کاهش فروش و از دست رفتن بازار این کالای مصرفی شده است.

در روزهای پایانی سال 1401 و همزمان با نزدیک شدن به ایام نوروز، افزایش قیمت شیرینی در قنادی‌ها مورد انتقاد مصرف‌کنندگان قرار داشت.

میانگین قیمت محصولات قنادی در اسفند 1401 برحسب کیفیت و درجه‌بندی هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، پای سیب بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ هزار تومان، کیک یزدی بین ۷۰ تا ۸۵ هزار تومان، نارگیلی و گردویی بین از ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان بود . هر کیلو شیرینی کشمشی و زبان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، کراکر گردویی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، کیک نوتلا بین ۱۵۰ تا ۱۶۸ هزار تومان و قطاب برشی بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

در سال 1402 روند افزایش قیمت محصولات قنادی ادامه داشت و این روزها با نزدیک شدن به شب یلدا و افزایش تقاضا برای کیک و شیرینی قیمت هرکیلو شیرینی دانمارکی نزدیک به 150هزار تومان، شیرینی تر بین 190 تا 200 هزار تومان، باقلوا استامبولی حدود 250هزار تومان و ... است. این عدد رقم‌ها نشان می‌دهد که قیمت کیک و شیرینی در سال 1402 از تورم عقب نمانده و همچنان قیمت‌ها رو به افزایش است.

رییس اتحادیه قنادان تهران

علی بهره‎‌‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران در رابطه با افزایش قیمت شیرینی و کیک در سال 1402 گفت: در وهله اول باید بگویم که نزدیک به 2سال است که محصولات کیک و شیرینی مشمول نرخ دستوری نیستند و تمامی قیمت‌ها بر اساس هزینه‌های تمام شده واحد قنادی تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این روزها تامین مواد اولیه به دغدغه اصلی قنادان تبدیل شده است، اظهار داشت: تهیه بسیاری از محصولات برای قنادان دشوار شده است. یکباره شکر کمیاب می‌شود و یا شکر از 16هزار تومان به 36هزار تومان می‌رسد. یک زمانی روغن کمیاب می‌شود. مدتی است که خرید شکلات‌های مرغوب و خارجی برای قنادی‌های بزرگ بسیار دشوار است. سختی‌های تهیه مواد اولیه برای قنادی‌هایی که محصول با کیفیت تولید می‌کنند واقعا جدی است.

وی تاکید کرد: البته این را باید بگویم که در محصولات مرتبط با قنادی با مشکل کمبود مواد مواجه نیستیم، بلکه چیزی که فعالیت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همان افزایش قیمت‌ها و گرانی پیاپی مواد اولیه است. مواد اولیه ما متناسب با نرخ تورم رشد می‌کند، حال اینکه برخی مواد دیگر با رشد نرخ ارز گران می‌شوند.

رییس اتحادیه قنادان کشور ادامه داد: دغدغه اصلی فعالان این صنف علاوه بر مشکلات مواد اولیه، معضل نیروی انسانی است، در حال حاضر ما باید بر اساس قانون کار به کارگران حقوق بدهیم، حقوق وزارت کار نزدیک 9میلیون تومان است، طبیعتا با هزینه‌های فعلی کسی حاضر به کار نیست. اگر دستمزدها را افزایش بدهیم قیمت تمام شده بالا می‌رود. کارگران می‌گویند که ترجیح می‌دهیم پیک موتوری باشیم، اما در قنادی کار نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: شرایط به قدری سخت شده که داشتن قنادی دیگر توجیه اقتصادی ندارد. شما تصور می‌کنید قنادی‌هایی که شیرینی را کیلویی 200 هزار تومان می‌فروشند صد درصد سوددهی دارند، درحالی که نرخ تورم مواد اولیه بسیار بالاست و شرایط را برای ما بسیار سخت کرده است.

این فعال حوزه کیک و شیرینی افزود: نیروی کار داخلی تمایلی به حضور در قنادی با حقوق معمولی را ندارد. از طرف دیگر کارگران مهاجر افغان هم نیاز به مجوز کار دارند و ما نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم. همین موضوع باعث ایجاد یک مشکل بزرگ در تامین نیروی انسانی در قنادی‌ها شده است. کارگران به ما می‌گویند که دیگر کارگری قنادی برایمان توجیه ندارد.

وی تاکید کرد: قنادی در دسته مشاغلی است که نیازمند نیروی کار حرفه‌ای است در نتیجه نمی‌توانیم از نیروی کار ساده برای فعالیت استفاده کنیم. حال به این مشکلات باید عوارض و جریمه‌های شهرداری، مالیات سنگین و جریمه‌های مالیاتی و سایر هزینه‌ها را اضافه کنیم.

این فعال حوزه کیک و شیرینی تصریح کرد: بسیاری از افراد نسبت به گرانی شیرینی انتقاد می‌کنند، در حالی که قیمت مواد اولیه به قدری گران شده که در یک سال گذشته حدود 450واحد در شهر تهران تعطیل شده است. از آنجایی که یک الگوی واحد برای قیمت‌گذاری وجود ندارد، واحد صنفی هر محصولی را که تولید می‌کند باید در گام اول هزینه‌های مواد اولیه را آنالیز کرده و به آن هزینه بیمه، جریمه‌های شهرداری، بیمه، مالیات و ... را اضافه کند. از طرف دیگر باید بدانیم که چند نوع ماده اولیه وجود دارد که کیفیت‌های متفاوتی باهم دارند. همین تفاوت قیمت‌ها روی قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل تنوع مواد اولیه، قیمت‌گذاری در حوزه کیک و شیرینی غیر ممکن است، گفت: شما اگر سری به بازار بزنید قیمت پسته در ده رنج وجود دارد. یک قنادی ممکن است پسته با کیفیت استفاده کند و قنادی دیگری از ارزان‌ترین نمونه به کار ببرد. همین موضوع روی قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد، در نتیجه اتحادیه به صورت جدی مخالف قیمت‌گذاری دستوری است. البته اتحادیه قیمت‌گذاری دستوری را حذف نکرده، بلکه این اقدام از سوی وزارت صمت و اتاق اصناف انجام شده است.

وی در پایان تاکید کرد: قنادی شغلی است که در ظاهر جذابیت‌های بی‌شماری دارد، اما مشکلاتی مانند کمبود نیروی کار حرفه‌ای، نوسان قیمتی مواد اولیه، عوارض شهرداری و هزینه‌های این چنینی  ادامه فعالیت را برای ما سخت کرده است. با توجه به وضعیت اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش یافته است. فروش واحدهای تولیدی بسیار کمتر شده در نتیجه هر روز شاهد تعطیلی واحدها هستیم. درحالی که نزدیک به شب یلدا هستیم بازار همچنان در رکود است و  تقاضا برای شیرینی ریزش پیدا کرده است.  

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان