جیره‌بندی آغاز شد؟ / توزیع شیرخشک در داروخانه‌ها با کد ملی در این استان

درحالی که کمبود شیرخشک با برندهای کیفی ایرانی در پایتخت موجب نگرانی خانواده‌ها شده است، همزمان در یک استان کشور والدین برای در یافت شیرخشک از داروخانه‌ها باید با ارایه کد ملی اقدام به خرید کنند. حال این سوال مطرح است که آیا زنگ سهمیه بندی شیرخشک در کشور به صدا درآمده است؟

به گزارش اکونگار کمبود شیر خشک در ایران یک مشکل جدی است که خانواده‌های دارای نوزاد را با چالش‌های زیادی روبرو کرده است. این کمبود از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.در ماه‌های اخیر هم برندهای معتبر داخلی با مشکل تولید رو به رو شدند و کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها به مسله جدی تبدیل شده است. 

آثار تحریم‌های اقتصادی در بازار شیرخشک

تحریم‌های اقتصادی یکی از مهمترین دلایل کمبود شیرخشک در کشور است که مانع از واردات شده است. موضوع دیگر قیمت پایین شیر خشک در ایران است.  قیمت شیر خشک در ایران به طور دستوری تعیین می‌شود و این قیمت پایین باعث شده که تولیدکنندگان انگیزه کافی برای تولید شیر خشک را نداشته باشند.

قاچاق شیر خشک به کشورهای همسایه از موارد دیگری است که این بازار را تحت تاثیر قرار داده است.  شیر خشک در ایران ارزان‌تر از کشورهای همسایه است و این امر باعث می‌شود که شیر خشک به صورت قاچاق به کشورهای همسایه صادر شود. با وجود تمامی برنامه‌های دولت برای مدیریت بازار شیر خشک در کشور، هیچ یک از اقدامات تا کنون موفقیت‌آمیز نبوده و کمبود شیر خشک همچنان یک مشکل جدی به شمار می‌رود. 

ارایه کدملی نوزاد برای دریافت شیرخشک در زاهدان الزامی است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ایسنا گفت: از تاریخ ۲۰ مهرماه ارائه کدملی و تاریخ تولد فرزند شیرخوار به داروخانه جهت دریافت شیرخشک الزامی است.

دکتر مصطفی صالحی زاده،افزود: به منظور مدیریت توزیع شیر خشک و همچنین اطمینان از دسترسی مصرف کنندگان، عرضه شیرخشک معمولی در داروخانه‌های زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان،  فقط با ارائه کد ملی و تاریخ تولد و بر اساس اطلاعات شناسنامه ای کودک، انجام خواهد شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: از هم استانی های عزیز درخواست می شود در زمان مراجعه به داروخانه، اطلاعات مربوط به کد ملی و تاریخ تولد کودک را به مسئول فنی داروخانه ارائه دهند تا پس از ثبت اطلاعات در سامانه الکترونیکی مربوطه، شیر خشک در اختیار آنها قرار گیرد.

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان