گروه زر وارد حوزه دارو شد

علیرضا احمدنژاد، مدیر تضمین کیفیت شرکت زرفارما در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس از ورود گروه زر به حوزه دارو خبر داد.

به گزارش اکونگار به نقل از فانا؛ علیرضا احمدنژاد، مدیر تضمین کیفیت شرکت زرفارما در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس به سوالات زیر پاسخ داده است.

ابتدا درباره فعالیت‌های گروه زر در حوزه دارو توضیح دهید. چه شد که گروه زر که همه آن را با محصول زرماکارون می‌شناسند، وارد حوزه دارو شد؟

با توجه به فعالیت‌هایی که گروه صنعتی و پژوهشی زر از ابتدای دهه ۷۰ در حوزه صنعت غذا انجام داد، توانستیم در حوزه صنعت غذا گام‌های بسیار مثبتی برداریم و شرکت‌های زرماکارون، آرد و در ادامه پالایشگاه غلات زر راه‌اندازی شدند. گروه صنعتی و پژوهشی فرهیختگان زرنام در راستای محصولات بر پایه ذرت، فعالیت‌های متنوعی داشت و شربت‌های مربوط به گلوکز، فروکتوز، انواع نشاسته، مالتودکسترین دارویی و روغن جوانه ذرت را تولید کردند.

با توجه به نگاه توسعه‌ای که مجموعه داشت از ابتدای ۱۴۰۱ پروژه توسعه سبد محصولات و وارد شدن به فضای صنعت دارو را داشتیم که در این راستا برند زرفارما را ثبت کردیم و اتاق‌های تمیز را در راستای خط سایت مایع و پودری راه‌اندازی کردیم و موفق به دریافت گواهینامه‌های GMP دارویی برای سایت پودری و سایت مایع شدیم و امیدواریم در این حوزه با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که در حوزه‌های سوربیتول، فروکتوز پودری، دکستروز، مونوهیدرات دکستروز آنهیدروز داریم، فعالیت‌های مثبتی داشته باشیم و بتوانیم در این صنعت در راستای تولید انواع اکسپینت و API گام مثبتی برداریم و فعالیت‌های مثمرثمری داشته باشیم. در مجموعه ما که در هشتگرد قرار دارد، حدود ۱۰ هزار نیرو داریم که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

زنجیره عرضه از تامین ذرت تا توزیع محصول توسط شرکت ما انجام می‌شود که تاثیر زیادی در مدیریت بهای تمام شده دارد و در این بازار رقابتی توانستیم یک محصول با کیفیت مناسبت را با قیمت ارزنده وارد بازار کنیم. نخستین شرکتی هستیم که در زمینه تولید انواع مالتودکسترین، نشاسته و انواع شربت‌های ذرت تحت گواهینامه GMP فعالیت می‌کنیم و کد IRC گرفته‌ایم.

تمام محصولات تولیدی شما اکسپینت هستند؟

در فاز اولیه تمام محصولاتی که تولید می‌کنیم، اکسپینت هستند. مالتودکسترین پودری، نشاسته خام ذرت، نشاسته اصلاح شده ذرت، نشاسته پری ژلاتینه ذرت، فروکتوز دارویی و گلوکز دارویی که در مجموع شش قلم اکسپینت هستند. در فاز بعدی وارد تولید انواع دکستروز می‌شویم که ماده اولیه بسیاری از سرم‌ها است و با تولید این محصول عملا وارد فضای تولید API نیز خواهیم شد.

زرفارما از چه سالی فعالیت خود را شروع کرد؟

گروه صنعتی و پژوهشی فرهیختگان زرنام از سال ۱۳۹۵ شروع به کار کرد و در حوزه صنعت غذا گام‌های بسیار مثبتی برداشت و به عنوان تامین‌کننده ماده اولیه و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش برای شرکت‌هایی مانند کوکاکولا، عالیس، زمزم، دنون، شیرین عسل و آناتا در صنعت غذا فعالیت کرده‌ایم. در حوزه دارویی با توجه به شرایط و زیرساختی که فراهم بود از سال ۱۴۰۰ فاز تحقیقاتی و در ۱۴۰۱ اجرای پروژه کلید خورد و در مهر ۱۴۰۱ گواهینامه GMP محصول را گرفتیم. بنابراین حدود یک سال است که وارد حوزه دارو شده‌ایم.

رقیب هم در این حوزه دارید؟

با توجه به اینکه تنها شرکتی در ایران هستیم که مجوزهای مربوط به GMP و کد IRC را دارد به صورت رسمی رقیبی نداریم، مگر شرکت‌هایی که بخواهند به صورت وارداتی و بازرگانی در این حوزه فعالیت کنند یا شرکت‌هایی که در حوزه غیر از گرید دارویی فعالیت می‌کنند و گواهینامه GMP ندارند. بنابراین محصولات تولیدی ما تاکنون بیشتر وارداتی بوده و یا شرکت‌های تولیدی دیگر که در این حوزه فعالیت می‌کرده‌اند، گواهینامه GMP دارویی و کد IRC برای محصولشان نداشته‌اند.

آیا برنامه‌ای هم برای تولید داروهای ساخته شده در آینده دارید؟

با توجه به نگاه توسعه‌محور هیات مدیره گروه زر، این تازه ابتدای مسیر ما است و در این مسیر حتما گام‌های بسیار مثبتی بر خواهیم داشت. در زمینه تولید انواع ویتامین، قرص، شربت و فازهای بعدی که مطمئنا در چشم‌انداز بلندمدت مجموعه خواهد بود.

کارخانه‌ای هم در دست احداث دارید؟

کارخانه‌ای که در دست احداث داریم و در آینده نزدیک یعنی شش تا هشت ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد، کارخانه مربوط به سوربیتول، دکستروز مونوهیدرات و دکستروز آنهیدروز است که در حوزه تولید APIها فعالیت خواهد کرد. در راستای محصول نهایی فعلا در آینده نزدیک برنامه‌ای وجود ندارد اما در چشم‌انداز بلندمدت برنامه داریم. احداث این کارخانه حدود ۶۵ درصد پیشرفت دارد و اولین فاز محصولات API در دی ماه امسال راه‌اندازی خواهد شد و تا پایان سال نیز فازهای بسیاری دیگر از محصولات هم راه‌اندازی خواهند شد.

ارزش بازار محصولات تولیدی شما چقدر است؟

محصولات تولیدی ما در بسیاری از محصولات صنعت داروسازی و مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند و از این نظر بسیار دارای اهمیت و ارزش هستند و با راه‌اندازی این خط می‌توانیم در زمینه جلوگیری از ارزبری گام‌های مثبتی را برداریم چرا که بیشتر محصولاتی که تولید می‌کنیم سهم بازار آنها متعلق به محصولات وارداتی است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان