نگاهی به روند تولید و فروش شرکت سیمان فارس‌نو

سیمان یکی از پرکاربردترین کالاهای صنعتی جهان و از اساسی‌ترین مصالح لازم برای رشد و توسعه اقتصاد است.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد؛ شرکت سیمان فارس‌نو در تاریخ 1369 تاسیس شد، مرکز اصلی این شرکت در شهر شیراز و شرکت سیمان فارس و خوزستان مالک 77‌درصد سهام آن است. در این گزارش روند تولید و فروش این شرکت بررسی و در ادامه تحلیلی از سود و P/ E سهم آن ارائه شده است. در نهایت برخی از ریسک‌‌‌ها و مزیت‌‌‌های شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

نمودار سودهای سفانو

محصولات شرکت

موضوع فعالیت شرکت سیمان فارس‌نو طبق بند دوم اساسنامه عبارت است از تولید سیمان و مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تاسیس یا تعهد سهام. در میان محصولات فروش شرکت، سیمان کیسه تیپ۲ داخلی و سیمان فله تیپ۲ داخلی بیش از 73‌درصد مبلغ فروش شرکت را تشکیل می‌دهند و به ترتیب 45‌درصد و 28‌درصد از درآمد فروش را شامل می‌شوند. بررسی محصولات شرکت حاکی از آن است که حدود 16‌درصد از فروش آن ماهیت صادراتی دارد و به نوسان نرخ ارز وابسته است. در میان مواد مصرفی شرکت، مارل، سنگ‌آهک و سنگ سیلیس بیشترین سهم را دارند و به ترتیب 28درصد، 26‌درصد و 20‌درصد از مبلغ ماده مصرفی شرکت را تشکیل می‌دهند.

بررسی روند مبلغ فروش شرکت نشان می‌دهد که طی چهارسال گذشته، این شاخص هر سال رشد قابل قبولی را نسبت به سال قبل‌تر تجربه کرده است. میزان مبلغ فروش شرکت از سال 1398 تا سال 1400 به‌ترتیب برابر با 171میلیارد تومان، 245میلیارد تومان، 369میلیارد تومان و 537میلیارد تومان بوده است. بنابراین در سه‌سال گذشته رشد 44درصدی، 51‌درصدی و 45‌درصدی نسبت به سال قبل‌تر به ثبت رسیده است.

باید توجه کرد که رشد مبلغ فروش ناشی از رشد نرخ بوده و رشد میزان فروش در افزایش درآمد شرکت سهمی نداشته است؛ زیرا بررسی آمار میزان فروش شرکت نشان می‌دهد که در چهارسال گذشته هر سال برابر با یک‌میلیون و 153‌هزار تن، یک‌میلیون و 295‌هزار تن، یک‌میلیون و 247‌هزار تن و یک‌میلیون و 127‌هزار تن بوده است. در نتیجه رشد هر سال برابر با 12درصد، منفی 4‌درصد و منفی 10‌درصد است. دلیل این امر را می‌توان ناشی از مستهلک‌شدن خطوط تولید دانست؛ زیرا شرکت برنامه‌ای برای احداث طرح توسعه به‌منظور نوسازی خط تولید ندارد و به‌نظر می‌رسد در آینده نیز نخواهد داشت.

یکی از آمار‌های مهم خالص ورود و خروج محصولات تولیدی از انبار شرکت است. برخی از شرکت‌ها به دلیل تورم موجود در کشور ترجیح می‌دهند مواد اولیه را به‌سرعت خریداری کنند؛ اما محصولات تولیدی را با سرعت کمتر و طی مدت‌زمان طولانی‌تری به فروش برسانند. این امر موجب می‌شود که حاشیه سود این شرکت‌ها افزایش پیدا کند. بنابراین بررسی روند خالص ورود تولیدات به انبار می‌تواند کمک‌کننده باشد. در شرکت «سفانو» طی سه‌سال گذشته روند رو به رشدی در خالص ورود محصولات به انبار مشاهده می‌شود. این آمار از میزان منفی 5600تن در سال 1398 به مثبت 4هزار تن در سال 1400 رسیده است. بنابراین سیاست شرکت در سه‌سال گذشته به‌تعویق انداختن فروش تولیدات بوده است.

روند سودهای اصلی شرکت نشان‌دهنده عملکرد خوب یا بد شرکت‌هاست. در «سفانو» طی چهارسال گذشته روند سود ناخالص همواره افزایشی بوده است، به نحوی که میزان آن از 86میلیارد تومان در سال 1397 به 122میلیارد تومان در سال 1398، 180میلیارد تومان در سال 1399 و 265میلیارد تومان در سال 1400 رسیده است. رشد سالانه این سود نسبت به سال قبل‌تر برابر با 42درصد، 47‌درصد و 48‌درصد بوده است.

در سود عملیاتی و خالص نیز رشد خوبی به چشم می‌خورد، به‌گونه‌ای که سود عملیاتی و خالص در سال 1397 برابر با 73میلیارد تومان و 86میلیارد تومان، در سال 1398 برابر با 90میلیارد تومان و 110میلیارد تومان، در سال 1399 برابر با 134میلیارد تومان و 127میلیارد تومان و در سال 1400 این دو سود برابر با 216میلیارد تومان و 268میلیارد تومان بوده است. بنابراین به‌طور میانگین هرسال رشد 26درصدی، 32درصدی و 86درصدی در این دو سود تجربه شده است.

نسبت سهامداران شرکت

سهامداران شرکت سیمان فارس‌نو، عبارتند از شرکت سیمان فارس و خوزستان، شرکت سیمان داراب، شرکت کارخانه‌های سیمان، شرکت سیمان ساوه و شرکت سیمان فارس که به‌ترتیب 6/ 76درصد، 8/ 2درصد، 3/ 2درصد، 9/ 1‌درصد و 1/ 1‌درصد از مالکیت «سفانو» را برعهده دارند.

سناریوهای سیمان کیسه

تحلیل سود سال آینده

میزان فروش و سود‌آوری شرکت‌ها براساس مفروضات در نظر گرفته‌شده، پیش‌بینی می‌شود. اگر این مفروضات منطقی تخمین زده شوند، می‌توان انتظار داشت که برآورد سود با چیزی که محقق می‌شود فاصله زیادی نداشته باشد. یکی از مهم‌ترین مفروضات در شرکت‌ها تولیدی، نرخ ماده اولیه و همچنین نرخ فروش تحلیلی محصولات است.

در «سفانو» همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، مهم‌ترین محصولات تولیدی عبارتند از سیمان کیسه تیپ۲ داخلی و سیمان فله تیپ2 داخلی که برای سال آینده نرخ‌ آنها 850‌هزار تومان و 770‌هزار تومان برای هر تن محصول برآورد شده است. همچنین مواد اولیه شرکت که شامل مارل و سنگ‌آهک هستند، با نرخ 26‌هزار تومان و 37‌هزار تومان برای هر تن خریداری خواهند شد. از دیگر نرخ‌های اثر‌گذار بر فروش و سود‌آوری شرکت می‌توان به نرخ افزایش حقوق، نرخ تورم و رشد نرخ حمل و نرخ دلار اشاره کرد. این سه‌نرخ به‌ترتیب برابر با 40 درصد، 45‌درصد و 35‌درصد در نظر گرفته شده‌اند.

براساس این مفروضات فروش سال 1401 «سفانو» برابر با 846میلیارد تومان خواهد بود. از این میزان فروش حدود 449میلیارد تومان سود ناخالص و 372میلیارد تومان سود عملیاتی ساخته خواهد شد. در نهایت سود خالص شرکت برابر با 448میلیارد تومان خواهد بود. در این صورت با ثابت فرض‌شدن سرمایه شرکت، سود هر سهم شرکت برابر با 897تومان پیش‌بینی می‌شود. با در نظر گرفتن آخرین قیمت سهم سیمان فارس‌نو که برابر با 5‌هزار و 958تومان است، نسبت قیمت به سود سهم برابر با 6/ 6واحد تخمین زده شده است.

ریسک‌ها و فرصت‌های شرکت

از مهم‌ترین ریسک‌های شرکت سیمان فارس‌نو می‌توان به نرخ سود اشاره کرد. با توجه به اینکه سیمان فارس‌نو در تلاش است تسهیلاتی با پایین‌ترین نرخ سود ممکن دریافت کند، چناچه نرخ تسهیلات‌دهی دچار نوسان شود، با وجود اثر‌گذاری بر شرکت، این اثر کمتر است. رشد نرخ سود با افزایش هزینه تامین مالی شرکت‌ها بر سود خالص آنها تاثیر مستقیم می‌گذارد.

هرچه این نرخ بیشتر افزایش پیدا کند، شرکت‌ها تسهیلات کمتری دریافت می‌کنند که می‌‌‌تواند در مواردی باعث افت فروش و سودآوری شود. اما اثر دیگر این اقدام بر کاهش راه‌اندازی طرح‌های توسعه توسط شرکت‌هاست، به نحوی که دیگر بسیاری از طرح‌های توسعه برای شرکت توجیه‌پذیر نخواهد بود. در این شرایط سپرده‌گذاری پول توسط شرکت در بانک‌ها عملی است که بیشتر مورد استقبال بنگاه‌ها قرار می‌گیرد.

یکی از ریسک‌های دیگر، نوسان نرخ ارزش است. با توجه به اینکه مواد اولیه شرکت از داخل کشور تامین می‌شود و بخش اندکی از فروش آن صادرات‌محور است، نوسان این نرخ تاثیر قابل‌توجهی بر سود نخواهد گذاشت. اما در بلندمدت افزایش نرخ دلار بر همه کالا‌ها اثر می‌گذارد. در نتیجه این ریسک در بلندمدت برای شرکت اهمیت پیدا می‌کند.

با توجه به اینکه شرکت محصولاتش را در بورس‌کالا به فروش می‌رساند، ریسکی بابت سوخت‌شدن مطالبات وجود ندارد. در این میان به دلیل تنوع محصولات و کیفیت بالای تولیدات شرکت سیمان فارس‌نو، ریسکی از نظر مشتریان و رقابت با دیگر شرکت‌ها، تهدید‌کننده شرکت نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از مزیت‌های شرکت‌های صنعت سیمانی این است که دیگر رقبای خارج از کشور وجود ندارد؛ زیرا هزینه حمل محصولات صنعت سیمان هنگامی که از حدی فاصله بیشتر می‌شود، صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل بیشتر سیمان مورد استفاده در کشور از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان