مصرف‌کنندگان غیرواقعی، متهم آشفتگی بازار سیمان و فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان با بیان"مصرف‌کنندگان غیرواقعی بازار سیمان و فولاد را بهم ریخته‌اند"گفت:باید سازوکار بورس برای عرضه سیمان و فولاد اصلاح شود.

به گزارش اکونگار به نقل از تسنیم؛ حسن محتشم، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان در خصوص عرضه سیمان و فولاد در بورس، گفت: سیمان و فولاد قبل از بورس از طریق کارخانه‌ها توزیع می‌شد که یک توزیع نابسامان بود.

او ادامه داد: با توجه به این‌که سیمان و فولاد در اختیار دلالان، سوداگران و سرمایه‌گذاران قرار می‌گرفت، قیمت این 2 نهاده بیش از حد مجاز افزایش یافت و یک نوع انحصار در این بخش ایجاد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان با بیان این‌که خروجی این نابسامانی افزایش قیمت هر کیسه سیمان به بیش از 100 هزار تومان بود، افزود: برای رفع این چالش، عرضه سیمان و فولاد به بورس منتقل و قیمت‌ها تا حدودی متعادل شد.

محتشم با اشاره به این‌که این روند تا امروز ادامه داشته است، گفت: نمی‌توانیم بگوییم عرضه سیمان و فولاد در بورس خوب و عالی بوده، اما از قبل بهتر بوده و عرضه را شفاف کرده است. اما در اینجا هم با همان دلالان قبلی مواجه هستیم که سیمان و فولاد را به صورت عمده خریداری می‌کنند. اینها مصرف‌کننده نیستند و نهاده‌های ساختمانی را در بازار می‌فروشند.

او با تاکید بر این‌که معتقدم سازوکار بورس کالا در عرضه سیمان و فولاد باید اصلاح شود، اضافه کرد: شرایط باید به‌گونه‌ای اصلاح شود تا از خریدهای عمده غیرمصرفی توسط دلالان و سوداگران جلوگیری به‌عمل آید.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان اظهار کرد: مصالح ساختمانی فولاد و سیمان باید فقط برای پروژه‌های ساخت و ساز مسکن مورد استفاده قرار گیرد. البته باید به این نکته اشاره شده و به آن توجه شود که کارخانه‌های علاقه‌ای به خرده‌فروشی ندارند و به‌دنبال آن هستند که در تامین نقدینگی مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

محتشم بیان کرد:‌امروز کارخانه‌های فولاد و سیمان محصولات خود را به همان سرمایه‌گذاران و دلالان می‌فروشند که این روند باعث شده تا آنها برای تولیدکنندگان تعیین تکلیف کنند.

او توضیح داد: در این صورت سرمایه‌گذار و دلال به کارخانه می‌گوید فلان مقطع فولادی را تولید کند و به این ترتیب با کاهش عرضه برخی مقاطع عملا بازار سیاه ایجاد کرده و موجبات افزایش قیمت را فراهم می‌آورند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان