نقش مهندسان در هویت بخشی جامعه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق در یادداشتی به موضوع اهمیت نقش مهندسان در هویت بخشی به جامعه پرداخت.

به گزارش اکونگار و به نقل از دنیای اقتصاد، مجید توتونچی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق در یادداشتی نوشت:

تقویت و توسعه عمران و آبادانی کشور مبتنی برتعامل فعال و الهام بخش مهندسان در فرآیند اثرگذاری‌‌‌، نقش‌آفرینی و سازندگی است و این امر ضرورت اخلاق‌مداری، خدمات فنی و مهندسی دانش‌‌‌بنیان، تقدم مصالح عمومی بر منافع فردی و گروهی، تقویت روحیه تعاون، مشارکت و مسوولیت‌‌‌پذیری با حفظ کرامت مردم را اجتناب‌‌‌ناپذیر می‌‌‌کند.

عدالت‌محوری و بستر‌سازی برای بروز استعدادها و تقویت خلاقیت، نوآوری و ریسک‌‌‌پذیری مهندسان زمینه مجهز شدن این قشر فرهیخته به ایجاد تحول با بهره‌‌‌مندی از دستاوردهای علوم نوین مهندسی برای ارائه شایسته‌‌‌ترین خدمات مهندسی است. پر واضح است که نقش مهندسان در هویت‌بخشی جوامع انکارناپذیر بوده و تامین آسایش، ایمنی، آرامش و بهداشت و توجه به زیبایی و اقتصاد ساختمان‌‌‌ها انتظاری است که جامعه متقاضی آن است.

امروزه توجه به محیط‌زیست و افزایش بهره‌‌‌وری از منابع و مواد انرژی و سرمایه‌‌‌های ملی با به کارگیری تکنولوژی‌‌‌های نوین و مهندسی دنیا، مهم‌ترین ماموریت مهندسان این مرز و بوم است.

 به این دلیل ‌‌‌باید با تعمیق و گسترش آموزش‌‌‌های تخصصی همراه با تقویت اخلاق و افزایش روحیه نوآوری و بالا بردن سطح ارزش و مهارت نیروهای متخصص متناسب با معیارهای جهانی نظامی کارآمد، فراگیر و پویا و دانش‌‌‌بنیان را سازماندهی کرد.

حضور بیش از ۶۰۰‌هزار مهندس در کشور که بخش عمده آنها را قشر جوان تشکیل می‌‌‌دهند، با این نگاه که یک فرصت تلقی شوند مستلزم برنامه‌‌‌پذیری و فضاسازی برای شکوفایی استعدادها، توانمندی‌‌‌های مولد و خلق آثار ماندگار و بی‌‌‌بدیل آنهاست. بنابراین به منظور ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی‌‌‌، ترویج فرهنگ کسب و کار و کارآفرینی و ارتقای توانایی علمی و فناوری و مهارتی مهندسان با تاکید بر نیازهای جامعه ضروری به‌‌‌نظر می‌‌‌رسد.

در این راستا توجه به سیاست‌‌‌های توسعه صنعتی و اقتصادی کشور به‌‌‌ویژه برنامه پنج‌ساله و در صورت لزوم همسو شدن با آنها در چارچوب اهداف سازمانی و همچنین ارتباط با سازمان‌ها و ارگان‌‌‌های دولتی و ارائه خدمات مهندسی به طرح‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های عمرانی آنها موجب ظرفیت‌‌‌سازی برای حضور مهندسان و رونق‌‌‌بخشی ساخت‌وساز خواهد شد.

امید آن دارد تا مهندسان، همین فرزندان فرهیخته وطن که با اندیشه پاک خود برای بهتر و ایمن زیستن مردم سوگند وفاداری یاد کرده و در عرصه تجلی هنر و تخصص خود با بهره‌مندی از علوم و فنون مهندسی در سازندگی میهن خویش نقش می‌‌‌آفرینند، زمینه تحقق اهداف کارآفرینان را به اطمینان فراهم آورده و با همکاری صادقانه موجب شوند تا آیندگان به کردار نیاکانشان افتخار کنند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان