علی آبادی با چینی‌‌ها چه قول و قراری گذاشت؟

سایه روشن سفر خودرویی وزیر صمت به سرزمین اژدها

در حالی وزیر صمت با خوش‌بینی از مذاکره با چینی‌ها برای مشارکت با ایران در تولید خودرو خبر می‌دهد که کارشناسان می‌گویند چینی‌ها کسانی نیستند که به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور دیگری باشند و آنها به دنبال بازاری برای عرضه محصولات خود می‌گردند.

به گزارش اکونگار، اواسط آبان ماه بود که عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت معدن و تجارت به همراه جمعی از معاونین خود به کشور چین سفر کرد. او در این سفر از خط تولید و بخش تحقیق و توسعه دو شرکت خودروسازی دانگ‌فنگ و چری و همچنین کارخانه تولید باطرى گوشن بازدید کرد.

علاوه بر این در جریان این سفر قراردادی نیز میان شرکت ایرانخودرو و دانگ‌فنگ منعقد شد. گفته شده است که مفاد این قرارداد عرضه خودروی برقی برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور است.

امضای این قرارداد از دو جهت سوال برانگیز و مورد انتقاد واقع شده است. ابتدا این که در زمان انعقاد این قرارداد علی‌آبادی شخصا حضور دارد و بالای سر عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو ایستاده است. این اقدام وزیر صمت با صحبت‌های قبلی او تناقض دارد، او قبلا گفته بود که خودروسازان باید روی پای خود بایستند و دیگر خبری از توزیع رانت در حوزه خودرو نیست، اما با این حال شاهد این هستیم که او مدیرعامل یکی از دو خودروساز بزرگ کشور را با خود همراه و زمینه مشارکت با یک شرکت خودروساز چینی را فراهم می‌کند. ضمن این که در زمان انعقاد این قرارداد خبری هم از حضور همتای چینی وزیر صنعت کشورمان نیست. 

علاوه بر این مذاکرات خودرویی وزیر صمت با چینی‌ها و انعقاد قرارداد با آنها افکار عمومی را متوجه اتفاقی که سال‌ها قبل در این حوزه رخ داد و تفاوت آن می‌کند، نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت در دوران مدیریت‌اش توافقی با شرکت های خودروساز فرانسوی یعنی رنو و پژو به ثبت رساند که با انتقادات فراوانی مواجه شد، اما همین اقدام توسط علی‌آبادی با سکوت آن رسانه‌ها مواجه شده است.

علی آبادی بعد از بازگشت از این سفر به تعریف و تحسین از پیشرفت‌های چین در صنعت خودرو پرداخت و از مذاکره برای تولید مشترک خودرو میان ایران و چین خبر داد. او در این خصوص گفته است که «تلاش کردیم با این بازار ارتباط بگیریم و به نحوی با چین در توسعه صنعت خودرو مشارکت داشته باشیم لذا شرکت‌های ایرانی را با خود همراه کردیم تا با برخی از تولیدکنندگان برتر چین یک هماهنگی و ارتباطی برای توسعه تولید مشترک و دسترسی به اهداف کشور برقرار کنیم.»

هر چند وزیر صمت از تولید مشترک خودرو بین ایران و چین خبر داده است، بابک احمدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که در سفر چین همراه وزیر صمت بوده در گفتگویی با بیان جزئیاتی از این سفر صحبت‌های متفاوتی را ارائه کرده است.

احمدی گفته است که «قرار نیست خودروی برقی مشترک چینی- ایرانی بسازیم؛ بلکه بحث بر سر طراحی مشترک با چینی‌ها با استفاده از تجارب آن هاست و خودروی تولیدی حتماً ایرانی خواهد بودپیش‌شرط وزارت صنعت ایران برای همکاری با خودروسازان چینی، حضور در سرمایه‌گذاری و مشارکت آن ها برای تولید داخلی خودروست، به هیچ وجه پذیرش تولید مونتاژی از چین نخواهیم داشت.»

رییس هیات عامل ایدرو همچنین گفته است که «بعد از آن سفر، برای جذب سرمایه‌گذاری چینی‌ها در حوزه صنعت خودرو ایران مذاکرات جدی شکل گرفته است؛ به‌ طوری که، این سرمایه گذاری ها منجر به طراحی و توسعه محصول و تولید داخلی خواهد شد.»

با وجود این که ردپای تناقض در صحبت‌های علی‌آبادی دیده می‌شود و همچنین این روزها انتقادها به عرضه خودروهای چینی چه به صورت وارداتی و چه مونتاژی در بازار خودروی ایران شدت گرفته است، اما واقعیت این است که صنعت خودرو چین به جایی رسیده است که دیگر در دنیا حرفی برای گفتن دارد و به یک بازیگر مطرح تبدیل شده است، به طوری که در حال حاضر بر سر ساخت باتری‌های خودروهای برقی رقابت شدیدی میان آمریکا و چین مطرح است، بنابراین استفاده از تجربیات و سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران می‌تواند کمک قابل توجهی به صنعت خودروسازی کشورمان کند، اما مسئله این است که با وجود تمایل طرف ایرانی برای همکاری و مشارکت با چینی‌ها، کارشناسان چندان به این موضوع خوش‌بین نیستند و می‌گویند چینی‌ها کسانی نیستند که به دنبال سرمایه‌گذاری در یک کشور دیگر باشند، بلکه آنها به دنبال کشف بازارهای جدید برای فروش محصولات خودشان هستند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان