سوبسید دولت به خودروهای برقی/ شورای رقابت به زودی از قیمت‌گذاری خودرو حذف می‌شود؟

وزیر صمت در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو گفت: مسئولیت حذف شورای رقابت از تعیین قیمت گذاری با وزارت صمت نیست اما می توانیم با تدوین برنامه های لازم بازار را به سمتی هدایت کنیم که شورای رقابت حذف شود. بزودی برنامه های جدید در این خصوص ارائه و به دنبال واردات خودروهای برقی جهت رفع نیاز بازار هستیم.

به گزارش اکونگار به نقل از بازار، علی آبادی وزیر صمت در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو گفت: دولت به خودروهای برقی عمومی (ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری) سوبسید ارائه می کند.

صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه های بین اللملی تهران دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور عباس علی آبادی وزیر صمت، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقلی وزیر صمت، عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، مسئولان ایدرو، خودروسازان، قطعه سازان و سایر صنایع وابسته آغاز به کارکرد. علیرغم برنامه ریزی از پیش انجام شده، نمایشگاه مذکور با یکساعت تاخیر کار خود را آغاز کرد. در حاشیه برگزاری این مراسم فرصتی دست داد تا با عباس علی آبادی وزیر صمت به گفت و گو بپردازیم:

* مدیر عامل یک شرکت خودروساز چندی پیش مدعی توقف پروژه برقی سازی بود، نظر شما در این خصوص چیست؟

تاخیری در برنامه برقی سازی خودروها ایجاد نشده و اجازه توقف به این طرح را نخواهیم داد، شاید بهتر باشد مدیرعامل واحدخودروسازی که این ادعا را داشته توضیحات تکمیلی جهت تنویر افکار عمومی و بررسی وزارت صمت ارائه کند. چالش بازیافت باتری خودروهای الکتریکی در دنیا حل شده است، در کشور زیر ساخت لازم را فراهم خواهیم کرد

* یکی از چالش های اصلی استفاده از خودروهای برقی در کشور بحث «بازیافت» باتری آن ها پس از اتمام عمر مفید است، برای این مساله وزارت صمت چه اقدامی انجام داده است؟

چالش بازیافت باتری خودروهای الکتریکی در دنیا حل شده است، براساس اقداماتی که در دنیا برای تعویض و بازیافت خودروهای برقی انجام می شود، در کشور زیر ساخت لازم را فراهم خواهیم کرد. گفتنی است که باتری این خودروها پس از ۷ سال نیازمند تعویض خواهند بود.

* این نمایشگاه نام تحول صنعت خودرو را با خود یدک می کند، قطعه سازی نیز خط مقدم خودروسازی است و باید زنجیره تامین تحول یابد تا خودروسازان ارتقا یابند، براین اساس برای حمایت از قطعه سازان چه برنامه ای دارید؟

معتقدم نباید آدرس اشتباه در خصوص تحول داد، موضوعی که مطرح کردید از سوی افراد صاحب فناوری نقل می شود، آن ها می خواهند تحول را به سمت قطعه سازی هدایت و مانع از دست یابی ما به فناوری شوند. در نقاطی که زنجیره تامین دارای گلوگاه است، آن را رفع و باید به سمت تسخیر بازارهای جهانی باشند. برای نیل به این هدف از شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها دعوت به خلق فناوری می کنم.

* بسیاری از شرکت های دانش بنیان مدعی وجود مقاومت در بدنه خودروسازی جهت انتفال و استفاده فناوری هستند، نظر شما در این خصوص چیست؟

سیاست وزارت صمت ایجاد تعامل میان خودروسازان و دانش بنیان ها است، باتوجه به ارتباطی که در این مدت با خودروسازان داشتم، مقاومتی احساس نمی کنم. معتقدم خودروسازان از دانش بنیان ها استقبال می کنند و تمام افراد جامعه باید به سمت خودروهای برقی سوق یابند.

* کیفیت خودرو یکی از دغدغه های اصلی تمام مسئولان کشور و مشتریان است، برای این موضوع چه برنامه ای دارید؟

به تمام خودروسازان اعلام کردیم که براساس استانداردهای جهانی باید محصول تولید کنند، باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز نسبت به کیفیت خودروها گلایه داشتند، پیگیر طرح های کیفی خودروسازان جهت ارائه محصول با کیفیت به مشتریان هستیم.

* خودروسازان مشتریان را مجبور به تغییر انتخاب خودرو کردند، برای این موضوع چه برنامه ای دارید؟ چرا خودروها افزایش قیمت داشتند؟

براساس آنچه که به وزارت صمت گزارش داده شده است، خودروسازان به مشتریان پیشنهاد کردند و اجباری در کار نبوده است. افزایش قیمت خودروها براساس بررسی های شورای رقابت انجام شده است، در چشم انداز ترسیمی روزی را خواهیم دید که شورای رقابت در نرخ گذاری دخالت نخواهد داشت. در شرایط فعلی قانون ما را مکلف به حرکت در مدار قانون جهت افزایش کیفیت، کمیت و مطلوبیت بازار خودرو کرده است.

* باتوجه به چشم اندازی که اشاره داشتید، آیا شورای رقابت بزودی حذف خواهد شد؟

مسئولیت حذف شورای رقابت از تعیین قیمت گذاری با وزارت صمت نیست، اما می توانیم با تدوین برنامه های لازم بازار را به سمتی هدایت کنیم که شورای رقابت حذف شود. بزودی برنامه های جدید در این خصوص ارائه و به دنبال واردات خودروهای برقی جهت رفع نیاز بازار هستیم.

خودروهای گازسوز را فراموش نکردیم، سوخت سی ان جی و بنزین احتراق مشابه هم داشته و میزان ذرات آلاینده را افزایش می دهند

* به نظر می رسد که وزارت صمت به خودروهای برقی توجه بیشتری دارد، آیا خودروهای گازسوز که مزیت کشور است را فراموش کردید؟

خودروهای گازسوز را فراموش نکردیم، سوخت سی ان جی و بنزین احتراق مشابه هم داشته و میزان ذرات آلاینده را افزایش می دهند. بنابراین برنامه حذف سوخت های فسیلی از چرخه حمل و نقل را دنبال می کنیم.

* خودروسازان چینی تاکنون حاضر به انتقال تکنولوژی به کشور نشده و قطعات محصولات آن ها داخلی نیست، نظر شما در این خصوص چیست؟

هر شرکتی که خودرو عرضه می کند براساس قانون مکلف به عرضه خدمات پس از فروش و تامین قطعات است. بحث داخلی سازی قطعات خودروهای چینی را بررسی خواهم کرد.

35 درصد از خودروهای کشور چین برقی هستند و آلودگی هوا در کلانشهرهای آن ها وجود ندارد، دولت به خودروهای برقی عمومی (ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری) سوبسید ارائه می کند

* اخیرا سفری به کشور چین و بازدید از خطوط تولید خودروسازان چری و دانگ فنگ داشتید، چه قراردادهای منعقد کردید؟

در چین به دنبال ایجاد ظرفیت جهت انتقال تکنولوژی بودیم، وزارت صمت قراردادی منعقد نکرد و فقط ناظر تعامل خودروسازان داخلی و چینی بود. ۳۵ درصد از خودروهای کشور چین برقی هستند و آلودگی هوا در کلانشهرهای آن ها وجود ندارد، دولت به خودروهای برقی عمومی (ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری) سوبسید ارائه می کند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان