رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با«اکونگار»:

در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در مانده‌اند، خودروی خارجی را هم قیمت‌گذاری می‌کنند

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید: مگر شورای رقابت در تعیین قیمت خودروهای داخلی موفق بود که به سراغ قیمت‌گذاری خودروهای خارجی هم رفته است، با این نوع رفتارها موافق نیستم، قیمت خودرو باید در فضای رقابتی تعیین شود.

به گزارش اکونگار، اخیرا رشیدی کوچی، نماینده مجلس با انتشار ویدیویی اعلام کرده است که قرار است دست به افشاگری بزند و در پخش زنده صفحه مجازی خود نام کسانی را که به مردم خیانت می‌کنند و قیمت خودروی ۵۰۰ میلیونی را تا ۲ میلیارد بالا برده‌اند را افشا کند.

این صحبت‌های نماینده مجلس از دو جهت قابل بررسی است، اول این که شورای رقابت بازار خودروهای وارداتی را انحصاری تشخیص داده و به قیمت‌گذاری در این حوزه ورود و قیمت‌ها را اعلام کرده است و این اتهام به نوعی متوجه این نهاد است.

مورد بعدی هم این که مسئولان مداوم از واردات خودروهای اقتصادی برای تنظیم بازار سخن می‌گفتند که اکنون قیمت‌هایی که به دو میلیارد نیز خواهد رسید، باطل بودن این فرضیه را اثبات می‌کند و شکست سیاست‌های دولت در واردات خودرو را عیان می‌کند.

فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت درخصوص واردات خودروهای اقتصادی گفته بود که «واردات خودروهای اقتصادی به منظور دسترسی اقشار متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

علاوه بر تاکید مقامات دولتی برای وردات خودروهای اقتصادی، نمایندگان مجلس نیز واردات خودرو زیر ۲۰ هزار یورو را مصوبه کردند تا خودروهایی با قیمت مناسب به دست مردم برسد. در این میان تاکید بر واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری بود و این موضوع به گونه‌ای در بین مردم جا افتاده بود که گویی قرار است خودروی ۵۰۰ میلیونی به دست آنها برسد و اتفاقات فوق‌العاده‌ای در بازار رخ دهد. اما آنچه که امروز درخصص قیمت خودروهای وارداتی رقم خورده نشان می‌دهد که برنامه و اهمیتی برای واردات خودروی اقتصادی وجود ندارد و آنچه که از زبان مسئولان بیان شده است صرفا لقلقه زبان و برای بازار گرمی بوده است.

امروز خانواده متعلق به طبقه متوسط توانایی خرید خودروهای وارداتی که در نهایت به ۲ میلیارد تومان خواهند رسید را ندارند و به احتمال زیاد با این قیمت‌ها باز هم بسیاری از آن ۳۴ هزار نفری که سال گذشته برای دریافت خودروی خارجی ثبت‌نام و اقدام به بلوکه کردن چند ماهه ۵۰۰ میلیون تومان کردند انصراف دهند.

۲۳ مهرماه بود که شورای رقابت قیمت علی‌الحساب خودروهای وارداتی جدید را برای عرضه در سامانه یکپارچه اعلام کرد. این قیمت‌ها به جزء یک مورد مابقی بالای یک میلیارد تومان بودند. قیمت‌ها در جدول ذیل قابل مشاهده است.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی توسط شورای رقابت به خبرنگار «اکونگار» گفت: برچسب یک مدل مدیریت ناموفق را می‌خواهیم بر پیشانی همه بزنیم. مگر شورای رقابت در تعیین قیمت خودروهای داخلی موفق بود که به سراغ قیمت‌گذاری خودروهای خارجی هم رفته است، با این نوع رفتارها موافق نیستم، قیمت خودرو باید در فضای رقابتی تعیین شود.

اکبری تالارپشتی افزود: اصل برای ما خودروسازان داخلی هستند، شورای رقابت نتوانسته مسائل آنها را حل کند و آنها از قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت ناراحت هستند. شورای رقابت چه چیز قیمت خودروهای وارداتی را می‌خواهد تعیین کند، مبنای خرید نرخ دلار است و یک حقوق ورودی و تعرفه مشخص هم که داریم، نمی‌دانم این نهاد چه کاره است که همه جا دخالت می‌کند.

وی تعیین تعرفه ۳۵ تا ۱۰۰ درصدی برای خودروهای وارداتی را بالا ندانست و گفت: واردات خودروهای اقتصادی موضوعی متفاوت و اختیار آن دست دولت است و باید ترتیب واردات آن را اجرا کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: خودروهای اقتصادی تعرفه بالایی ندارند، وزیر صمت حرف‌های دیگری می‌زند و هنوز تعرفه‌های مدنظر خودش را اعلام نکرده است، ایشان می‌گوید که تعرفه خودرو برقی باید صفر باشد. 

اکبری تالارپشتی با تاکید بر این که سیاست باید از یک جا بیرون بیاید، گفت: به عنوان مسئول کمیسیون صنایع و معادن مجلس توجه می‌کنم ببینم وزیر صمت چه می‌گوید و صحبت‌های بقیه برای من قابل استناد نیست.

رییس کمیسیون صنایع مجلس با بیان این که وزیر صمت متولی صنعت است، گفت: در قانون واردات خودرو آورده‌ایم که وزیر صمت هر سال نیازسنجی کند که واردات چه تعداد و چه نوع خودرو لازم است و با تصویب هیات دولت اقدام کند. این که هر کسی که از راه برسد در این فرآیند دخالت کند بلبشو می‌‌شود.

به گزارش اکونگار، شورای رقابت در آخرین تصمیم خود در این رابطه، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را مرجع قیمت‌گذاری برای خودروهای وارداتی تعیین و اعلام کرد که نقش نظارتی خود را حفظ خواهد کرد.

هرچند با این اقدام، تغییر در رویه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بعید به نظر می‌رسد، اما برای بررسی‌های بیشتر باید منتظر عملکرد سازمان حمایت هم باشیم.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان