پیگیری «اکونگار» از یک ورود جنجال‌‌‌‌برانگیز به بازار خودرو

دبیر ستاد نهی‌از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منکر: مردم، رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور و دولت انقلابی، نگران نارضایتی‌‌‌تراشی خودروسازان هستند، ما وارد شدیم

دبیر ستاد امر به‌معروف و نهی‌از منکر گفت: دلیل ورود ستاد به ماجرای کیفیت و قیمت خودرو، نگرانی مردم و دولت انقلابی بود.

به گزارش «اکونگار»، چند روز پیش دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نسبت به کیفیت پایین و موضوع قیمت خودروهای داخلی به خودروسازان هشدار داد. حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی - در جلسه معاونان این ستاد، با انتقاد از قیمت‌گذاری‌های جدید خودرو توسط شورای رقابت، این‌گونه اقدامات را عاملی در ناکارآمد نشان دادن نظام دانست. 

 اکونگار پس از پیگیری این موضوع خواستار مصاحبه حضوری با طاهری آکردی -دبیر ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر شد، اما در نهایت این مصاحبه به صورت مکتوب انجام شد. در نتیجه متن ارسالی ستاد، بدون پاسخ به برخی سوالات «اکونگار»از جمله «آیا موضوع خودروسازان و ورود به تخلفات آنها در حد یک هشدار است یا اقدامات عملی هم در این موضوع انجام خواهد گرفت؟ در صورت ورود جدی‌تر چه مسایل و مشکلاتی پیگیری شده و اقدامات عملی شامل چه چیزهایی است؟» «مشکلات گرانی و افزایش قیمت غیر قابل پیش بینی بسیاری از بازارها را تحت تاثیر قرار داده است آیا در این رابطه رایزنی هایی با دولت انجام شده است. نقش دولت در این مسایل را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما دولت برای مدیریت این بحران ها چطور عمل کرده است؟» دریافت شد. در ادامه گفتگوی مکتوب دبیر ستاد با اکونگار را می‌خوانید. 

 با توجه به این‌که ستاد امر به معروف در بحث اقدام شورای رقابت و خودروسازان در افزایش بی‌ضابطه قیمت خودرو که باعث نارضایتی عمومی شده و مقابله با آن از مطالبات جدی مردم به شمار می‌آید،  چه اقدامی داشته است؟

ستاد امر به معروف به عنوان نهادی که محل مراجعه گروه‌های مردمی است تلکیف خود می‌داند که مطالبات مردمی را پیگیری کند، در بحث اقدام شورای رقابت که می‌توان گفت به گونه ای منکر است، ستاد ورود کرده و تذکرات لازم را می‌دهد و قطعاً این تذکرات سبب می‌شود تا مسئولان هم بیشتر متوجه موضوعات شود.

همانطور که اطلاع دارید مردم از وضعیت کیفیت، قیمت و نحوه تحویل خودروها توسط دو خودروساز بزرگ کشور ناراضی هستند.  همین رویه صنعت خودرو سازی و شورای رقابت به عنوان نهاد متولی قیمت گذاری را تبدیل به صنعت ناراضی سازی مردم کرده است.  

در حال حاضر وضعیت قیمت خودورها به صورت غیرشفاف و نجومی افزایش پیدا می‌کند. مردم این سوال را دارند که چرا قیمت خودروها هر چند یکبار افزایش پیدا می‌کند در حالی که کیفیت صنعت خودروسازی تغییری پیدا نمی‌کند.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه با مراجعه و گلایه‌های زیادی از طرف مردم مواجه است. برهمین اساس که وظیفه ستاد امر به معروف پیگیری مطالبات مردم از بابت امر به معروف و نهی ا ز منکر است به مسئله خودرو ورود کردیم تا این مطالبات را به مسئولان مربوطه منتقل کنیم.

مبنای قانونی ورود ستاد به این موضوع چیست؟ آیا با خودروسازان این مباحث مطرح شده و یا از نهادهای مرتبط مانند شورای رقابت، وزارت صمت و ... نظراتی در این رابطه دریافت شده و یا گوش زدهایی در این مورد به آنها شده است؟   

مبنای ورود ستاد امر به معروف اصل هشتم قانون اساسی است که در آن امر به معروف و نهی ازمنکر مسئولان و نهادهای دولتی مورد توجه قرار گرفته است. درباره موضوع شورای رقابت تلاش‌هایی برای ارتباط گیری و حتی مراجعاتی صورت گرفت، ولی عزم جدی برای همکاری مشاهده نشد، به همین دلیل موضوع را در قالب رسانه‌ای و هشدار به مسئولان پیگیری کردیم.

ما همواره در تعامل با نهادهای قانونی کشور برای پیگیری مطالبات مردم هستیم و در این زمینه هم پویشی راه اندازی شده تا مردم با ثبت اعتراض خود بتوانند نسبت به ایجاد شفافیت در قیمت گذاری خودرو  نظرات خود را به شورای رقابت منتقل کنند. در حال حاضر امضای‌های این پویش حدود سه هزار است و پیش بینی می‌کنیم این پویش مورد استقبال گسترده مردم قرار بگیرید.

آیا در پیشگیری از تخلفات بیشتر نیاز به برخوردهای عملیاتی تر وجود دارد؟ در این رابطه نقش دولت در همراهی ستاد چیست؟  

ستاد نقش انتقال مطالبات مردم به نهادهای قانونی را دارد و بدون تردید نهادهای قانونی و مسئول باید با هر تخلف و اقدام غیر قانونی برخورد کنند. ستاد امکان برخورد عملیاتی ندارد و در این زمینه نهادهای نظارتی ورود می کنند.

رئیس جمهور و دولت انقلابی هم در زمینه خودرو نگرانی‌های جدی دارند و در این زمینه در حال تلاش هستند. رئیس جمهور هم در این زمینه وعده هایی داده است و مسئله ورود خودروهای خارجی هم در حال پیگیری است. اما هنوز با وضعیتی که بتواند رضایت مردم را حاصل کند فاصله داریم.

ستاد به عنوان بستر انعکاس مردم وضعیت قیمت و کیفیت خودروها را با کنشگری  و مطالبه گری از طریق فضای عمومی و رسانه‌ای دنبال خواهد کرد تا به نتایج قابل توجه و رضایت بخش در این زمینه برسیم.  

آیا اقدامات خودروسازان و نتایج فعالیت آنها منجر به ورود ستاد به موضوع خودرو در کشور شده است؟   

بله متاسفانه قیمت‌های گزاف در عین حال کیفیت پایین خودرو و افزایش مدام این قیمت‌ها باعث شده که مردم برای انتقال ناراحتی خود از ستاد انتظار داشته باشند که مطالبات آن‌ها را پیگیری کنند و ما بر همین اساس ورود کردیم. در واقع ستاد امر به معروف و نهی از منکر براساس وظایف ذاتی خود معاونت مطالبه گری دارد که درخواست های مردمی به این معاونت منتقل شده و سپس با ابزارهای مختلف در ستاد پیگیری می‌شود تا دغدغه مردم رفع شود.

ورود ستاد امر به معروف و نهی از منکر به چالش‌ها و مسایل اقتصادی مانند رانت، گرانی، فسادهای اقتصادی و ...  بسیار مهم است، آیا تمایل دارید به مباحثی مانند انحصار در برخی صنایع مانند لوازم خانگی و یا رانت در محصولاتی مانند شکر ... ورود کنید؟

ستاد امر به معروف پیگیری مسائل کلان و مهمی که موجب نگرانی و ناراحتی مردم شده است را در اولویت‌های خود قرار داده و این راهبرد کلان در ستاد دنبال می‌شود که در نظر دارد با راه اندازی پویش‌های مختلف، بتواند به حل مشکلات کمک کند. در امر پیگیری مطالبات مردم محدودیتی قائل نیستم و هر موضوعی که مهم باشد و از سوی مردم مورد مطالبه باشد را پیگیری خواهیم کرد و ستاد به عنوان مجموعه ای که باید انعکاس مطالبات مردم باشد پیگیری این امور را وظیفه خود می‌داند.

ستاد در چند موضوع کلان و اساسی برنامه‌های دارد که به مرور آن‌ها را رسانه‌ای خواهد کرد. فعلا در مرحله اول پویش مطالبه گری از شورای رقابت برای ایجاد شفافیت در قیمت گذاری خودرو را راه اندازی کردیم چون درخواست‌های مردمی در این زمینه بسیار زیاد بود و در مراحل بعد سراغ موضوعات دیگر هم خواهیم رفت. ستاد امر به معروف و نهی از منکر در هر جایی که مطالبات مردمی زیاد باشد، ورود کرده و پیگیری می‌کند. تلاش ما این است که بلندگوی صدای مردم باشیم.

 

 

   

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان