خودروسازی معروف به کلاهبرداری متهم شد

سهامداران طی طرح دعوی دسته جمعی که در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو ارائه شده، اعلام کردند که تسلا طی چهار سال با اظهارات نادرست و گمراه‌کننده در مورد فناوری های خود (که گمان می رود علت اصلی تصادفات است)‌ از آنها کلاهبرداری کرده است.

به گزارش اکونگار به نقل از فارس؛ سهامداران تسلا از این شرکت در خصوص دروغ گویی و اغراق در زمینه خودروهای خودران که باعث تاثیر بر سهام این شرکت شده شکایت کردند.

به گزارش رویترز، سهامداران از شرکت تسلا و ایلان ماسک مدیر اجرایی آن به دلیل ادعای ایمنی خودروهای خودران شکایت کردند. آن‌ها معتقدند که ماسک در مورد اثر بخشی و ایمنی سیستم های اتوپایلوت و خودروهای تمام خودران اغراق کرده است.

سهامداران طی طرح دعوی دسته جمعی که در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو ارائه شده، اعلام کردند که تسلا طی چهار سال با اظهارات نادرست و گمراه‌کننده در مورد فناوری های خود (که گمان می رود علت اصلی تصادفات است)‌ از آنها کلاهبرداری کرده است.

آنها گفتند که قیمت سهام تسلا چندین بار پس از مشخص شدن حقیقت پایین آمده، از جمله پس از آغاز تحقیقات اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها در مورد این فناوری ها و گزارش هایی مبنی بر اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار در حال بررسی ادعاهای اتوپایلوت ماسک است.

پس از اینکه اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه مجبور به فراخوان بیش از 362هزار خودروی تسلا مجهز به نرم افزار بتای خودروی تمام خودران شد، قیمت سهام نیز در 16 فوریه 5.7 درصد کاهش یافت.تسلا گفته که با این فراخوان موافقت کرده، اگرچه با تحلیل این اداره مخالف است.

در این شکایت که توسط یکی از سهامداران با نام توماس لامونتان رهبری می شود آمده که در نتیجه اعمال متهمان و کاهش شدید ارزش بازار سهام عادی شرکت، شاکی و سایر اعضای صنف متحمل زیان و خسارات قابل توجهی شده اند. تسلا، که بخش روابط رسانه ای ندارد، به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. این شکایت به دنبال خسارات برای سهامداران تسلا از 19 فوریه 2019 تا 17 فوریه 2023 است. در این شکایت زاخاری کرکورن، مدیر ارشد مالی کنونی و دیپاک آهوجا، مدیر اسبق این شرکت نیز متهم هستند.

قیمت سهام تسلا در روز دوشنبه(8اسفند) 10.75 دلار یا 5.5 درصد افزایش یافت و به 207.63 دلار رسید، اما این سهام از زمان اوج گرفتن در نوامبر 2021 تقریباً نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

انتظار می رود ماسک، دومین فرد ثروتمند جهان، توانایی هوش مصنوعی این شرکت را ارتقا دهد و قصد دارد خط تولید خودروهای خود را گسترش دهد.

اما پیش از این کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)  اعلام کرده که در حال بررسی ماسک در خصوص اظهارات و تلاش‌های خاص برای ترویج ادعاهای این خودروساز در مورد قابلیت‌های خودران است. این تحقیقات به دنبال شهادت یک مهندس تسلا در مورد ویدئوی منتشره در سال 2016 در مورد خودروهای خودران تسلا و دروغ بودن آن است.

تسلا به دلیل ادعاهای خودران تاکنون توسط چندین آژانس و افراد مورد بررسی و شکایت قرار گرفته است. وزارت ترابری آمریکا تحقیقات ویژه ای را در مورد تسلا جهت تصادفات مربوط به اتوپایلوت آغاز کرده است. دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا هم تسلا را به تبلیغات دروغین متهم کرده و رانندگان از این شرکت به دلیل بازاریابی فریبکارانه شکایت کرده اند.

ادعاها و وعده‌های ماسک در مورد این سیستم‌ها و همچنین برندسازی توجه رگولاتورها را به خود جلب کرده است. تحقیقات وزارت دادگستری نشان دهنده افزایش بررسی دقیق تسلا است و همین امر هم باعث شده که سهام داران این شرکت باناامنی در مورد سرمایه گذاری خود رو به رو شده و دست به این شکایت بزنند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان