هشدار قطعه‌سازان درباره ورود ویرانگر چینی‌ها به بازار ایران

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: درخواستی که اکنون از مسئولان و اصحاب رسانه داریم این است که نگذارید دستاوردهای این چند دهه صنعت قطعه سازی به دست چینی ها بیفتد و از دست برود.

به گزارش اکونگار به نقل از بازار؛ محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور در نشست خبری انجمن با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن و اصحاب رسانه درباره آخرین وضعیت تولیدکنندگان قطعات خودروی کشور گفت: در حال حاضر در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که صنایع خودرو قطعه سازی کشور با فشارهای بیرونی و بعضی از منتفذین داخلی زیر ضرب قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برخی می خواهند بگویند صنعت گران کشور تولید بلد نیستند و آن را باید خیلی ساده در اختیار خارجی ها قرار داد اضافه کرد: متاسفانه عده ای به دنبال این هستند که بازار و صنعت کشور را در اختیار چینی ها قرار دهیم؛ استدلال شان هم این است که آن ها می توانند سالانه چندین میلیون خودرو تولید کنند پس بهتر است مدیریت بازار قطعات ایران را هم در دست بگیرند.

نجفی منش ضمن اظهار نگرانی ادامه داد: انتهای هدف واگذاری صنعت و بازار قطعات خودروی کشور به چینی ها چیزی جز آسیبی بزرگ به صنعت ایران نیست؛ چرا که چینی ها به دنبال منافع و بازار خودشان هستند و اهداف ما را دنبال نمی کنند. بنابراین این اتفاق خواهد افتاد که این همه سال تلاش و کوشش برای صنعت از دست خواهد رفت.

نابودی صنایعی که چینی ها بر روی بازار آن ها دست می گذارند

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در شروع تحریم های اقتصادی، آنچه بیش از هر چیزی مورد توجه روسای جمهور آمریکا از جمله اوباما و ترامپ قرار گرفت همین محدود کردن صنایع خودرو و قطعه سازی بود؛ چرا که آن ها می دانستند نقطه قوت ایران در همین صنایع است.

نجفی منش اضافه کرد: درخواستی که اکنون از مسئولان و اصحاب رسانه داریم این است که نگذارید دستاوردهای این چند دهه صنعت قطعه سازی به دست چینی ها بیفتد و از دست برود.

وی با اشاره به بخش های اقتصادی کشور که مورد توجه چینی ها قرار گرفت و بخش هایی از آن ها از دست رفت ادامه داد: آن ها در قدم اول بر روی صنعت خودرو و صنعت گردشگری فشار وارد کردند و دیدیم که خیلی زود از شمار گردشگران خارجی وارد شده به کشور کاسته شد و درآمد زایی از این صنعت تا حد قابل توجهی کاهش یافت.

این قطعه ساز تاکید کرد: سپس بر روی صنعت پتروشیمی ایران برای تامین منافع خودشان دست گذاشتند و بعد از آن هم بر روی حوزه فولاد کشور فشار وارد خواهند کرد؛ صنایعی که می توان به جرات گفت ایران در آن حوزه ها نه تنها مزیت دارد بلکه حرفی برای گفتن هم دارد و می تواند آن ها را توسعه دهد. بنابراین خیلی باید از این حوزه ها مراقبت کنیم تا این دستاوردها حفظ شود و از دست نرود.

قیمت گذاری دستوری تیر خلاص به صنایع کشور

نجفی منش با اشاره به اینکه علاوه بر تمرکز چینی ها بر صنایع ایران، قیمت گذاری دستوری و سیاست های انقباضی باعث فلج شدن صنایع کشور شده است گفت: متاسفانه خودرویی که هزینه تمام شده تولید آن ۲۰ میلیون تومان است را می گویند ۱۰ میلیون تومان بفروشید. بنابراین زمانی فروش این خودرو اعلام می شود شاهد یک صف طویلی خواهیم شد که دنبال خودرو نیستند بلکه دنبال فاصله قیمت آن هستند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور اضافه کرد: در دهه ۷۰ برخلاف امروز، وقتی اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار برداشته شد دیدیم همان تعداد خودروهای تولیدی به همه می رسید و مشکلی در خرید و فروش وجود نداشت. حتی در دوره ای دیدیم که قیمت های بازار از کارخانه هم پایین تر آمده بود.

این قطعه ساز با اشاره به اینکه وضعیت امروز بازار خودرو با قیمت گذاری دستوری نه تنها به نفع مردم نیست بلکه ضرر اصلی آن به همین مردم خواهد رسید تاکید کرد: متاسفانه ۲ حوزه اقتصادی به نحوی طی این سال ها مدیریت شده اند که به جای بعد صنعتی و اقتصادی شان جنبه سیاسی یافته اند. بنابراین خیلی مسئولان امروز از این واهمه دارند که قیمت خودرو و دیگری بنزین را اصلاح کنند.

وی با اشاره به اینکه الان وضعیت به جایی رسیده که قیمت سه لیتر بنزین قیمت یک لیتر آب هم نمی شود ادامه داد: بخاطر جنبه سیاسی این حوزه ها جراتی در مسئولان برای اصلاح قیمت این ۲ حوزه نیست. بنابراین باید فکری کنیم و این جرات را در مسئولان ایجاد کنیم که قیمت ها را اصلاح کنند که با قیمت کمتر، خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد.

نجفی منش با اشاره به اینکه این نکته درست است که باید خودرویی تولید و تحویل مردم دهیم که از لحاظ کیفیت دچار مشکل نشود تصریح کرد: اگر دولت حتی مالکیت خودروسازی ها را واگذار نمی کند حداقل باید مدیریت آن ها را واگذار کند تا بتواند مطالبه گرایانه بگوید خودرویی تولید کنید که کیفیت بالا، مصرف سوخت پایین و قیمت پایین داشته باشد. اما الان چون دولت خود درگیر این ماجرا است نمی تواند این موضوع را دنبال کند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان