سایپا ساعتی چقدر ضرر می دهد؟/پرداخت حقوق ۸۲ میلیونی به کارکنان تولید

بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه سایپا در سال ۱۴۰۲ تنها یک موضوع را نشان می‌دهد و آن هم این است که با گذشت هر ساعت از حیات شرکت، به زیان انباشته سایپا افزوده می‌شود.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت‌نیوز، بررسی صورت‌های مالی 9 ماهه 1402 سایپا نشان می‌دهد شرکت در این دوره زیان سنگین 9 هزار و 847 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. با تقسیم این عدد به بازه‌های زمانی کوچک‌تر مشخص می‌شود که سایپا برای تولید محصولات خود به ازای هر ماه بیشتر از هزار و 94 میلیارد تومان و به ازای هر روز 36 میلیارد تومان ضرر می‌کند. این یعنی سایپا با گذشت هر ساعت از حیات خود یک میلیارد و 519 میلیون تومان به زیان انباشته خود می‌افزاید.

هزینه‌های تولید سایپا سنگین‌تر شد

اما زیان سایپا ناشی از چیست؟ نگاهی به هزینه‌های تولید سایپا در 9 ماهه امسال حکایت از آن دارد که حدود 94 درصد از بهای تمام شده شرکت، صرف مواد مستقیم مصرفی می‌شود. این عدد نسبت به 9 ماهه سال گذشته بیشتر از 73 درصد رشد کرده و از 35 هزار و 186 میلیارد تومان به 60 هزار و 887 میلیارد تومان رسیده است.

میانگین حقوق ماهانه کارکنان تولید سایپا به 82 میلیون تومان رسید!

در طرف دیگر ماجرا نیز هزینه حقوق و دستمزد سایپا ارقام بالایی را به ثبت می‌رساند. چرا که سایپا به طور میانگین برای کارکنان تولید خود حدود 82 میلیون تومان حقوق و دستمزد پرداخت می‌کند. باید تاکید کرد که این رقم، عدد پرداختی ماهانه کارکنان نیست. اما در هزینه‌های تولید لحاظ شده است.

گفتنی است پیشتر در گزارشی با عنوان«میانگین حقوق ماهانه ایران خودرو به ۹۲ میلیون تومان رسید/ شعبده بازی ایران خودرو برای غیب کردن زیان» به رشد میانگین حقوق و دستمزد ماهانه کارکنان تولید ایران خودرو نیز پرداخته شده بود.

به این ترتیب دو موضوع رشد مواد مستقیم مصرفی و دستمزد کارکنان سبب شد تا در اکثر بازه‌های زمانی، درآمد سایپا از بهای تمام شده آن کمتر باشد، تا زمینه تولید زیان فراهم شود.

نمودار زیر وضعیت درآمدزایی و بهای تمام‌شده سایپا را در دوره 9 ماهه سال‌های متوالی شرکت نشان می‌دهد. همان‌طور که مشخص است شرکت در این دوره از فروش محصولات خود 59 هزار و 869 میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.

 لازم به ذکر است بهای تمام‌شده محصولات فروش رفته شرکت در این دوره به 64 هزار و 626 میلیارد تومان رسیده که موجب شناسایی زیان ناخالص چهار هزار و 756 میلیارد تومانی شده است. گفتنی است سایپا در 9 ماهه سال گذشته در این قسمت سود ناخالص 952 میلیارد تومانی شناسایی کرده بود، اما باز هم در سال 1402 سایپا به تنظیمات کارخانه زیان‌سازی خود بازگشت.

درخواست وزارت صمت رد شد/مخالفت بانک مرکزی با افزایش سقف اعتبارات سایپا

زیان عملیاتی سایپا 4.7 برابر شد

هزینه‌های عمومی, اداری و تشکیلاتی سایپا نیز در 9 ماهه 1402 با رشد 45 درصدی روبه‌رو شد و از دو هزار و 606 میلیارد تومان به سه هزار و 794 میلیارد تومان رسید. همین موضوع سبب شد تا زیان عملیاتی خساپا از هزار و 535 میلیارد تومان در 9 ماهه 1401 با جهش 374 درصدی به هفت هزار و 278 میلیارد تومان در 9 ماهه 1402 برسد.

همچنین زیان خالص سایپا از سه هزار و 726 میلیارد تومان در 9 ماهه سال گذشته با جهش 164 درصدی به 9 هزار و 847 میلیارد تومان رسید. همین موضوع سبب شد تا زیان انباشته سایپا در پایان این دوره به بیشتر از 48 همت برسد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان