اعتراض بهمن خودرو به جریمه ۵ هزار میلیاردریالی

رئیس هیات مدیره بهمن خودرو گفت: قیمت فروش خودروهای این شرکت منطبق بر قانون بوده و حتی ۳۰ درصد ارزان تر فروختیم؛ جریمه ۵ هزار میلیاردریالی را غیرقانونی می دانیم و در سلسله مراتب قانونی به آن اعتراض می کنیم.

به گزارش اکونگار به نقل از توانا، جمشید ایمانی رئیس هیئت مدیره شرکت خودروساز مونتاژی بهمن دربرنامه میز اقتصاد شبکه خبر، ضمن تشکر و قدردانی از این شبکه بخاطر فرصت دفاعی که به این شرکت داده شد، گفت: سازمان حمایت بر اساس قانون اجرای  سیاست های کلی اصل ۴۴ و بند ماده ۵۵ و طبق نظر صریح  شورای رقابت از سال ۸۸ ودر ارتباط با خودروهای مونتاژی اساسا حق ورود نداشته و صالح به رسیدگی نبوده است .

وی در جواب سوال مجری مبنی براینکه علت جریمه ۱۴ هزار میلیاردی در سال ۱۴۰۰ و کاهش آن به ۵ هزار میلیارد ریال بر چه اساسی بوده است ؟ این گونه پاسخ داد: قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ و قانون مربوط به شورای رقابت ماده ۵۸ اختیار قیمت گذاری را به شورای رقابت داده و ماده ۹۲ همین قانون کلیه قوانین و مقررات مغایر با قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ را مغایر دانسته و به همین دلیل سازمان حمایت اصلا قیمتی نداده است و در فهرست کالاهایشان خودرو به عنوان قیمت گذاری و مشمول قیمت گذاری در هیچ جا درج نشده است و و اینها به دستورالعمل سال ۸۸ استناد کرده اند که بر اساس قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ منسوخ می باشد.

وی افزود: ما از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ همواره قیمت ها را به سازمان حمایت اعلام کرده و در این مدت وحتی یک بار هم کسی به ما اعلام نکرده که در این گزارش ها، مبانی محاسباتی شما ایراد دارد.

وی اظهار داشت : دلیل اصلی کاهش جریمه از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ این است که سازمان حمایت پذیرفت که تا زمان مصوبه سران سه قوه که در تاریخ ۲۸/ ۷/ ۱۴۰۰ انجام شده صالح به رسیدگی نبوده و به همین علت این ۸ ماه را کم کرده است.

وی در ادامه افزود : با توجه به مصوبه سران قوا در ۲۹/ ۵ / ۱۳۹۷که به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسیده در بند ۳ این مصوبه آمده است : هر گونه تصمیم گیری در مورد نرخ و ضوابط قیمت گذاری و تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات که به موجب قوانین و مقررات مختلف در اختیار دستگاه‌ها و شوراهای مختلف قرار گرفته منوط به تنظیم ستاد بازار است  و ستاد تنظیم بازار در جلسه ای که در برج ۸ سال ۱۴۰۰ داشته ، از ورود به خودروهایی که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نبوده اند، اجتناب کرده است.

وی در ادامه گفت : شورای رقابت به صراحت اذعان داشته من از سال ۱۳۸۸ تا ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ مسئولیت قیمت گذاری را بر عهده دارم و راجع به خودروهای گروه بهمن که رقابتی تشخیص داده شده است، مشمول موارد قیمت گذاری نمی‌دانم.

وی در ادامه با اعتراض به روند تشکیل پرونده و اشکالات آن این گونه اظهار داشت که در تاریخ ۲۹/ ۹/ ۱۴۰۱ سازمان حمایت ادعا می‌کند که شرکت بهمن خودرو تخلف کرده است. طبق قانون باید نسخه ۴ این نامه ای را که به تعزیرات نوشته بود به دست ما می‌رسید ،  در تاریخ ۹/ ۱۰ / ۱۴۰۱ دز روز جمعه وزیر محترم دولت می‌گوید که ما می‌خواهیم یک خوردو ساز را تنبیه کنیم و ۱۰/ ۱۰ احضاریه ای برای ما ارسال می شود!!! که ما باید ۱۱/۱۰ از خودمان دفاع کنیم ؟!وی از رسانه ای شدن حکم در ۲۹ آذر ۱۴۰۲ هم اظهار تعجب کرد و گفت:  هنوز ابلاغ حکمی برای ما ارسال نشده است.

جمشید ایمانی رئیس هیات مدیره بهمن خوردو در مورد طریقه پرداخت جریمه این گونه پاسخ داد : در سال ۱۴۰۰ ، فروش شرکت بهمن خوردو ۹ هزار میلیارد بوده است که که ۵۰۰ میلیارد تومان آن را تقدیم وزارت دارایی کردیم که اگر شرکت را تعطیل می کردیم و همه خودروها را مجانی به مردم می دادیم شاید ضرر دو سه هزار تومانی می کردیم ، وی این گونه جریمه ها را منجر  به تعطیلی بازار سرمایه گذاری و تولید دانست.

وی معتقد است که: این شرکت هیچ اجحافی در حق مردم نکرده است وهیچ شاکی خصوصی هم در این مورد نداشته  است. وی شاخص گران‌فروشی را منوط به قیمت رقبا دانست و از نظر وی تمام خودروهای این شرکت نسبت به خودروسازهای مونتاژی دیگر ۳۰ درصد ارزان تر عرضه شده است .

 ایمانی افزود: ما یک شرکت بورسی هستیم و دائما به سازمان حمایت گزارش می‌دهیم و ماهانه گزارش کارمان را روی کدال منتشر می کنیم و گران‌فروشی نداشته ایم. زیرا اساسا تا ۱۱/۱۱ هیچ بحثی از قیمت گذاری نبوده است، شرکت ما ۳۰۰ سهامدار جزء هم دارد که از طریق سازمان نظارتی رسما عملکرد ما را رصد می‌کند و در مورد حکم ۲۹ آذر ما بر اساس ماده ۲۳ و دیوان عدالت اداری در دو مرحله حق اعتراض به این حکم را داریم .

گران فروشی خودروساز مونتاژی بهمن در سال ۱۴۰۰ معلوم و مشخص شد ، سازمان حمایت، میزان گران فروشی را ۹۰۰ میلیارد تومان بر آورد کرد ، بعد از گزارش پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی  و بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در سال ۱۴۰۱ ، که به سازمان تعزیرات برای ضریب ۵ برابری جرائم بازدارندگی مجازاتها اختیار داده شد، در دادگاه بدوی جریمه ۱۴ هزار میلیاردتومانی برای این شرکت در نظر گرفته شد که در مرحله تجدید نظر خواهی و درخواست استعلام سازمان تعزیرات از سازمان حمایت، در حکم نهایی سازمان تعزیرات ، شرکت بهمن خوردو به جریمه ۵ هزار میلیاردی محکوم شد.این حکم غیرقانونی است و در مراجع بالاتر مثل دیوان عدالت اداری نقض آن را دنبال خواهیم کرد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان