در واکنش به موضع‌گیری شورای رقابت اعلام شد / ایران‌ خودرو فروش خودرو به قیمت‌ حاشیه بازار را تکذیب کرد

شرکت ایران خودرو اعلام کرد: این شرکت درخواست اخذ مجوز فروش تعدادی از محصولات تولیدی خود را در حاشیه بازار داشته، اما مجوزی برای آن دریافت نکرده است.

به گزارش اکونگار به نقل از بازار، پیرو مباحث زیادی که طی روزهای اخیر در مورد تغییر در شیوه قیمت گذاری خودرو مطرح شده بود مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان نیز از مصوبه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان، تا پایان سال با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار خبرداد.

در ماده ۶ بند (ب) این دستور العمل آمده است: به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار مقرر شد تا وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت‌دهی خودرو شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار از طریق نمایندگی‌های ۲ شرکت را به نحوی فراهم کند که این شرکت‌ها نسبت به افزایش تولید خودروهایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری است به هر میزان ممکن و حداقل ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سال جاری اقدام و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ ۵ درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا پایان سال جاری فاصله قیمت هر یک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.

البته پیرو انتشار این مطلب سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد که به هیچ عنوان خودروساز نمی تواند به شیوه ای خارج از آنچه که در مصوبه ۵۴۳ قید شده است خودرو عرضه کند، عرضه خودرو خارج از مصوبه ۵۴۳ تخلف محرز است.

وی افزود: خودروساز ۱۰۰ درصد باید عرضه خودرو را طبق مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت انجام دهد و اگر هم تغییری در شیوه عرضه صورت گیرد در پروتکلی اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای رقابت بیان داشت: براساس مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت صراحتا اشاره دارد که نحوه محاسبه قیمت خودرو براساس دستور هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها است و سازمان حمایت براساس صورت‌های مالی آن را محاسبه می‌کند و قیمت محاسبه شده با دیگر فاکتورها نظیر جداول رقابت‌پذیری سنجیده می‌شود که آن قیمت نهایی خودرو است.

امروز نیز شرکت ایران خودرو در اطلاعیه ای که در کدال منتشر کرده اعلام کرده است : به استناد ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان به اطلاع می رساند پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اخذ مجوز فروش خودرو در حاشیه بازار به استحضار میرساند این شرکت درخواست اخذ مجوز فروش تعدادی از محصولات تولیدی خود را در حاشیه بازار از مرجع ذیربط نموده است.

لیکن علیرغم پیگیری های متعدد تاکنون از سوی مراجع یاد شده هیچ گونه ابلاغ رسمی به این شرکت ارسال نگردیده است. شایان ذکر است هیئت مدیره این شرکت کماکان در راستای صرفه و صلاح سهامداران به طور مستمر پیگیری های لازم را بعمل می آورد و در صورت حصول نتیجه، از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی های لازم صورت خواهد پذیرفت.

ایران‌خودرو فروش خودرو به قیمت‌ حاشیه بازار را تکذیب کرد

پیش از این انجمن قطعه‌سازان خودرو مدعی دریافت مجوز فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار شده بودند، اما دستیار ویژه معاون اول رئیس جمهور دیشب اعلام کرد که ‌معاون اول تاکنون هیچ مصوبه، ابلاغیه و دستوری در این‌باره نداشته است. ‌

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان