هدایت سرمایه‌ها به بورس و رشد شاخص چقدر محتمل است؟

معاون سازمان برنامه و بودجه پیش بینی کرد: آرامش بازار ارز و تثبیت تورم، منجر به هدایت سرمایه ها به سمت بورس و رشد شاخص در ماه های آینده می شود.

به گزارش اکونگار به نقل از بورس پرس، سعید شوال پور در خصوص رویکردهای سیاست‌های مالی و پولی بودجه ۱۴۰۳، اعلام کرد: فضای بورس بیش از هر چیزی در اقتصاد به آرامش و عدم تلاطم در بازارهای دیگر بستگی دارد. سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی آرامش و ثبات در بازار ارز و تثبیت نرخ تورم ماهانه روی کانال مشخص است. با استمرار سیاست مالی و پولی در بودجه سال آینده این آرامش و ثبات در اقتصاد حفظ می‌شود و سرمایه‌هایی که در بازارهای دیگر وجود دارد به سمت بورس و بخش‌های مولد حرکت می‌کند.

وی گفت: بانک مرکزی در ماه‌های اخیر با کنترل ترازنامه بانک‌ها تلاش کرده توازن حرکت پول بین دو بازار پول و سرمایه را حفظ کند. این سیاست موجب کنترل نقدینگی، ثبات نرخ تورم در یک کانال مشخص و در نتیجه کاهش هزینه‌های جاری می‌شود.

وی ادامه داد: پیش بینی کارشناسان بازار سرمایه نشان می‌دهد با ثبات بازار ارز، نرخ تورم نیز در کانال‌های فعلی حفظ می‌شود. لذا در ماه‌های آینده می توان شاهد رشد شاخص بورس بود و نقش مکمل سیاست گذار پولی در انضباط بخشی به بازار پول و نرخ سود بانک‌ها است که این امر کمک بیشتری به رونق بازار سرمایه خواهد کرد.

شوال پور ادامه داد: نرخ‌های مالیاتی تغییری نداشته و این افزایش مالیات ناشی از شناسایی مودیان جدید و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است که باعث هزینه‌سازی مالیاتی و افزایش قیمت‌ها می‌شود. برآوردها نشان می‌دهد بودجه ۱۴۰۳ برای فعالیت شرکت‌ها و سود شرکت‌ها اثر منفی نخواهد داشت و افزایش سودآوری شرکت‌ها خبر خوش و مثبت برای بازار سرمایه و فضای کسب و کار است.

وی افزود: برای شرکت‌های دولتی و خصوصی هم هیچ گونه نگرانی نباید وجود داشته باشد. نگرانی فعالان بخش خصوصی و فعالان بازار نسبت به بودجه انقباضی کمتر است.

وی در پایان گفت:رشد اقتصادی همانطور که در شش ماه اول سال ۷.۵ درصد بوده در صورت تداوم سیاست های پولی و مالی و اتخاذ راهکارهایی که در برنامه هفتم اندیشیده شده سال ۱۴۰۳ نیز در همین بازه باقی خواهد ماند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان