فوری / اعلام زمان واریز سود سهام عدالت متوفیان

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور سهام عدالت گفت: واریز سود سهام عدالت متوفیان از اوایل سال ۱۴۰۳ آغاز می شود. تمامی مراحل مربوط به انحصار وراثت سهام عدالت متوفی رایگان بوده، وراث متوفیان سهام عدالت باید انحصار وراثت را انجام داده و گواهی حصر وراثت دریافت کنند.

به گزارش اکونگار، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور سهام عدالت گفت: واریز سود سهام عدالت متوفیان از اوایل سال 1403 آغاز می شود. تمامی مراحل مربوط به انحصار وراثت سهام عدالت متوفی رایگان بوده، وراث متوفیان سهام عدالت باید انحصار وراثت را انجام داده و گواهی حصر وراثت دریافت کنند.

از سال 84 تاکنون، بیش از 3 میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت فوت کردهاند و نبود سازوکاری برای انتقال سهام آنها، مشکلاتی را برای وراث ایجاد کرده است. به تازگی سازمان بورس و اوراق بهادار طی بخشای با استفاده از ظرفیت موجود در کارگزاریهای منتخب، شرایط انتقال این سهام را فراهم کرده است. 

ا توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند. طبق اعلام رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان آغاز و کارگزاری بیدار به عنوان متولی انتقال سهام عدالت به وراث انتخاب شده است.

سامانه میراث؛ انتقال هوشمند سهام عدالت متوفیان

سامانه مربوط به سهام عدالت متوفیان سامانه «میراث» نام دارد. عملکرد این سامانه «تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان» است. تعداد متوفیان مشمول بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود که تعداد وراث بیش از ۱۵ میلیون نفر باشند. این سهام بیش از ۱۸ سال انباشت شده و از سال ١٣٨٤ تاکنون باقیمانده است.

پس از فرمان مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ مبنی بر آزادسازی سهام عدالت از خرداد ماه سال ۱۳۹۹؛ تمام فرایندهای مربوط به شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس سهام عدالت به بازار سرمایه منتقل شد.

در این زمینه در بازار سرمایه اقداماتی مانند «صدور کد بورسی و رجیستری سهامداران در سامانه‌های مرکزی بازار سرمایه»؛ «ایجاد بستر و امکان معاملات سهام عدالت»؛ «پرداخت سود عملکرد سه سال شرکت‌های بورسی در پنج نوبت (دو سال به صورت دو بخش پرداخت شده است و یک سال به صورت یک بخش)؛ «ایجاد امکان توثیق برخط سهام عدالت نزد بانک‌ها و دریافت تسهیلات»؛ «برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به‌صورت الکترونیکی» انجام شده است.

ورثه چطور به سهام عدالت متوفیان برسند؟

هر کدام از ورثه می‌تواند بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در رسانه‌های رسمی کشور با در دست داشتن مدارک مورد نیاز از جمله اصل گواهی انحصار وراثت به یکی از شعب منتخب مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهد. مابقی کارها به صورت برخط انجام خواهد شد. به محض تشکیل پرونده تمام وراث می‌توانند آخرین وضعیت پرونده خود را از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس https://ddnesdiran.ir پیگیری کنند.

در حال حاضر شعب مربوط به کارگزاری‌های بورس در حال ارائه خدمت هستند. در هفته‌های آتی شعب تعدادی از بانک‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و دفاتر پیشخوان دولت به این مجموعه اضافه خواهند شد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان