ادامه حال و هوای پاییزی بورس / غلبه تردید خریداران بر رگه‌های مثبت

در پایان معاملات امروز، شاخص کل با کاهش ۸۴۸واحدی به سطح ۲ میلیون و ۵۳ هزار واحدی رسید.

به گزارش اکونگار، بورس، امروز فعالیت خود را با یک تعادل و بدون نوسان آغاز کرد. در ابتدای معاملات خبری از رشد هیجانی و یا نزول شدید نبود.

در میان معاملات، شاخص با ریزش اندک 0.01درصدی همراه بود که به سطح 2میلیون و 54هزار واحدی رسید و این خطر را برای از دست رفتن کانال 2میلیونی جدی‌تر کرد.  

در جریان معاملات امروز، نمادهای شستا و وساخت بیشترین تاثیر مثبت را  بر روی شاخص کل و اخابر و نوری بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل گذاشتند.

بازار امروز، به کمک شاخص هموزن سرپا ماند، شاخص در میانه معاملات با رشد 0.03درصدی همراه بود که بازار را در وضعیت تعالی نگه داشت.

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با کاهش ۰.۰۴ درصدی مواجه شد و به سطح ۲ میلیون و ۵۳ هزار واحدی رسید.

نمادهای شستا و اپال بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل و فملی و اخابر بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل گذاشتند.

شاخص کل هموزن نیز در پایان معاملات امروز رشد ۰.۲۸ درصدی را تجربه کرد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز به ۳۹۰۰ میلیارد تومان رسید.

از این مقدار ۲۲۰۰میلیارد تومان متعلق به بورس، ۱۳۰۰ میلیارد تومان متعلق به بازار فرابورس و ۵۰۸ میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سهامی بوده است.

حقیقی‌ها در پایان معاملات امروز ۹ میلیارد تومان پول به بورس وارد کردند.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۷.۴ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۴.۴ میلیون تومان رسید.

در پایان معاملات، شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری ۸۴۸واحد کاهش یافته و به رقم دو میلیون و ۵۳هزار واحد رسید.

از سویی شاخص کل با معیار هم وزن ۱۹۳۳واحد افزایش یافته و رقم ۷۰۱هزار و ۲۶واحد را به ثبت رساند. معامله‌گران در این بازار بیش از ۲۹۹هزار معامله به ارزشی بالغ بر ۴۰هزار و ۵۴۷میلیارد ریال انجام دادند.

گفتنی است که سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گلگهر، پالایش نفت اصفهان و فرآوری معدنی اپال کانی پارس بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس ایجاد کردند.

علاوه بر این شاخص کل فرابورس سه واحد کاهش داشته و در رقم 25هزار و ۱۸واحد ایستاد. فعالان در این بازار بیش از ۱۶۵ هزار معامله به ارزشی بالغ بر ۲۵هزار و ۷۱۸میلیارد ریال در فرابورس ایران انجام دادند.

لازم به ذکر است که پلیمر آریاساسول، بیمه پاسارگاد، بهمن دیزل، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، بانک سامان، صنایع گلدیران و گروه انتخاب الکترونیک آرمان بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس ایجاد کردند.

چرا شاخص رشد هیجانی ندارد؟

در این رابطه مسعود مهدیان کارشناس بازار سرمایه به«اکونگار» گفت: واقعیت این است که بازار با رگه‌های مثبت فعالیت خود را آغاز کرد، اما تردید سهام‌داران برای خرید، منجر به ایستایی شاخص و جلوگیری از روند رو به رشد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل این اتفاق تردید سرمایه‌گذاران خرد است، اظهار داشت: در این روزها هیچ رفتار هیجانی از سوی خریداران و فروشندگان دیده نمی‌شود و بازار به یک حالت سکون درآمده است.

وی تصریح کرد:  آنچه که این روزها در بازار کاملا مشهود است به لحاظ کمبود نقدینگی در بازار و عدم اعتماد سرمایه گذار به تصمیمات بازارساز همچنان تمایل به گروه‌های کوچکتر و تک سهم‌ها در بازار بیشتر دیده می‌شود و این نقدینگی محدود در بازار بصورت چرخشی در صنایع کوچک‌تر در گردش است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود که ارزش معاملات خرد رو به افزایش باشد. معاملات خرد نقش مهمی در رونق معاملات، بهبود تقاضا و ورود نقدینگی دارند و تا زمانی که معاملات خرد و سرمایه‌گذاری حقیقی‌ها در بازار رشد نکند، اتفاق ویژه‌ای در بورس رخ نخواهد داد.

مهدیان با بیان اینکه بازار چشم به سخنرانی‌های سیاسی و تحولات داخلی و خارجی دارد، گفت: اگر بازار سیگنال‌های اخبار مثبت را دریافت کند، می‌تواند در یک هفته به سطح 2میلیون و 200هزار برسد، اما رفتار سرمایه‌گذاران وحقیقی‌ها این روزها بسیار محتاطانه و به دور از هیجان است. همین موضوع منجر به ایجاد فصل سردی در بورس شده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان