پساب در بورس انرژی عرضه می شود

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: معامله پساب در بورس انرژی مزایای متعددی دارد که کشف قیمت در یک سازوکار شفاف، امکان تامین مالی از طریق ابزارهای مالی موجود در بورس انرژی، پوشش ریسک، کاهش هزینه‌های معاملاتی، کاهش ریسک‌های معاملاتی، معافیت مالیاتی ۱۰ درصدی و حذف تشریفات مزایده و مناقصه به استناد ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی از جمله مزایای آن است.

به گزارش اکونگار علی نقوی، مدیر عامل بورس انرژی ایران گفت: تجربه استفاده از سازوکارهای حراج برای عرضه پساب در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، آلمان و استرالیا وجود دارد در ایران هم از آنجایی که یک کشور خشکسال محسوب شده و تامین آب هزینه بالایی دارد، بخش‌های مختلفی مثل صنعت نیازمند آن است که در یک سازوکار مطمئن، پساب تصفیه شده را داشته باشند که بورس این ساز و کار را برایشان فراهم می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر تامین پساب بیشتر مبتنی بر مزایده و قراردادهای بلند مدت مشابه بیع متقابل است که شاید برای برخی صنایع بزرگ توجیه داشته باشد که تاسیسات فاضلاب و انتقال را داشته باشند اما از آنجایی که طبق مقررات جدید عمده صنایع باید از پساب استفاده کنند، روش عرضه در بورس این کمک را می‌کند که یک بازار شفاف که تمام بازیگران در آن امکان دسترسی دارند و مرجع قابل اتکایی برای قیمت گذاری است را داشته باشیم.

مدیرعامل بورس انرژی ایران ادامه داد: سازوکار پذیرش به این صورت است که هر کدام از شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها درخواست پذیرش خود را به صورت جداگانه می‌فرستند و اولین درخواست در هیات پذیرش و به تبع آن سایر درخواست‌ها در کمیته عرضه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تکمیل مدارک پذیرش می‌شوند؛ هر یک از شرکت‌ها به صورت جداگانه عرضه خود را براساس انواع مختلف مدل‌های عرضه و شیوه‌های تسویه انجام خواهند داد. همچنین امکان پذیرش مخازن آن‌ها و عرضه پساب به صورت گواهی سپرده هم وجود دارد.

وی گفت: وزارت نیرو در این زمینه همراهی خوبی داشته و در دستورالعمل مشارکت عمومی و خصوصی برای طرح‌های باز تخصیص آب با جایگزینی پساب و کاهش هدر رفت آب، موضوع عرضه‌ پساب در بورس را تایید و این امکان را فراهم کرده است که شرکت‌های آب و فاضلاب بتواتند پساب را از طریق بورس انرژی ایران عرضه کنند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان