سرمایه گذاری صندوق «اسنواونچرز» در کسب و کارهای نوپا

صندوق «اسنواونچرز» (صندوق سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر گروه انتخاب) به عنوان اولین صندوق سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC)، دارای مجوز رسمی فعالیت صندوق‌های سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) در ایران با تایید صندوق نوآوری و شکوفایی است که هدف خود را نقش‌‌‌آفرینی بین صنعت و زیست‌‌‌بوم فناوری قرار داده است و از ابزارهای مختلف سرمایه‌‌‌گذاری در شرکت‌های نوآور و فناور برای تحقق این هدف استفاده می‌کند.

به گزارش اکونگار و به نقل از مرکز ارتباطات رسانه‌‌‌ای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر شرکتی که معادلی برای عبارت ‌Corporate Venture Capital‌ بوده و با نام‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری ‌ریسک‌‌‌پذیر شرکتی یا سرمایه‌‌‌گذاری جسورانه شرکتی نیز شناخته می‌شود، یک روش سرمایه‌‌‌گذاری فراگیر است که طیف ‌گسترده‌‌‌ای از اَشکال مختلف سرمایه‌‌‌گذاری مربوط به یک شرکت مادر را شامل می‌شود.

در ابتدایی‌‌‌ترین و البته ‌شناخته‌‌شده‌‌‌ترین نوع سرمایه‌‌‌گذاری ‌CVC‌ یک شرکت یا صندوق سرمایه‌‌‌گذاری مادر اقدام به تامین مالی هوشمند یک ‌بخش خصوصی می‌کند که از پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است، اما واقعیت این است که ‌سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر شرکتی بسیار فراتر از تعریف ارائه شده پیش می‌رود و طیف ‌گسترده‌‌‌ای از روش‌ها را نیز شامل می‌شود.

این شرکت‌ها به دنبال سرمایه‌‌‌گذاری در حوزه‌‌‌هایی هستند که شرکت مادر تولید می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر شرکتی که موفق به دریافت مجوز فعالیت شوند، طبق اساسنامه صندوق‌های CVC پس از اخذ این مجوز امکان انجام فعالیت‌‌‌هایی همچون سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر در شرکت‌ها با موضوع فعالیت فناورانه و نوآورانه مرتبط با صنعتی که صندوق ذیل آن شکل گرفته است و مشارکت و سرمایه‌‌‌گذاری در ایجاد و توسعه، راهبری و توانمندسازی مراکز نوآوری و شتاب دهنده شرکت‌های پژوهشی، فناوری و دانش‌‌‌بنیان و شرکت‌های تخصصی در حوزه خدمات مالی و اعتباری مرتبط با فعالیت صندوق را دارند.

جذب و هدایت منابع مالی دولتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز در راستای اهداف، وظایف و اختیارات صندوق، ایجاد، توسعه و بهره‌‌‌برداری از ابزارهای تامین مالی شامل تامین مالی جمعی، صندوق‌های سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر و تضمین اوراق مشارکت از دیگر فعالیت‌‌‌های مجاز صندوق‌های سرمایه‌‌‌گذاری شرکتی است.

بر همین مبنا، کارشناسان صندوق نوآوری و شکوفایی از دفاتر صندوق اسنواونچرز و کارخانه فناوری و نوآوری اسنواتِک (مرکز نوآوری و توسعه فناوری گروه صنعتی انتخاب الکترونیک) بازدید کردند؛ همچنین اولین مجوز رسمی فعالیت صندوق‌های سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) در ایران با تایید صندوق نوآوری و شکوفایی برای این صندوق، صادر شد.

اسنواونچرز با مجوز دریافت شده و با توجه به ظرفیت‌‌‌های گروه توسعه سرمایه‌‌‌گذاری انتخاب در حوزه‌‌‌های لوازم‌خانگی، پتروشیمی، لجستیک، کشاورزی و ساختمانی می‌‌‌تواند به نقش‌‌‌آفرینی در ارتباط موثر و فعال بین صنعت و زیست‌‌‌بوم فناوری و نوآوری بپردازد.

این صندوق سرمایه‌‌‌گذاری همکاری با موسسات و نهادهای داخلی و خارجی و عضویت در مجامع تخصصی مرتبط در راستای اهداف صندوق را در دستور کار و ماموریت‌‌‌های خود قرار داده است و بر همین اساس سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر در شرکت‌های فناور و نوآور را که بخش قابل توجهی از آنها از سوی نخبگان جوان و گروه‌‌‌های پیشتاز در علم و فناوری شکل گرفته در پیش گرفته است.

تاسیس صندوق اسنواونچرز در راستای تکمیل زنجیره ارزش در گروه انتخاب انجام شده است. چراکه انتخاب الکترونیک فقط تولیدکننده محصول نیست، بلکه یک زنجیره ارزش را در صنعت کشور ایجاد کرده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان