نگاه بورس بازان به مسیر حرکت دلار/ پیش بینی بازار سهام امروز ۲۱ اسفند

افت قیمت دلار، فعالان تمام بازارها را ترسانده. البته بورسی ها نسبت به فعالان سایر بازارها نگرانی کمتری درباره این رویداد دارند.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادنیوز؛ کاهش قیمت دلار این روزها تمام بازارها را متاثر کرده و کاهش قیمت ها در بازارهای مختلف مشاهده می شود. در این میان وضعیت بورس متفاوت است. از آنجا که بازار سهام با یک تاخیر زمانی از نوسانات قیمت دلار تاثیر می پذیرد، می توان گفت که این بازار همچنان می تواند به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

البته دیروز بازار سهام وضعیت خیلی خوبی نداشت. شاخص کل کمی افت کرد و شاخص هم وزن کمی رشد داشت. بسیاری از نمادهای بزرگ بازار که به عنوان شاخص ساز شناخته می شوند، فروش صادراتی دارند و کاهش قیمت دلار بر آن ها اثر می گذارد. اما نمادهایی که درآمد دلاری کمتری دارند و بیشتر درآمدشان ریالی است، همچنان در حال بالا رفتن هستند.

البته خود نمادهای دلاری هم فعلا جا برای رشد دارند چراکه هنوز اثرات رشد اخیر قیمت دلار در صورت های مالی آن ها نمایان نشده است.

فشار فروش پایان سال همچنان پابرجاست

همچنین می توان گفت که یکی از دلایل فروش های اخیر بازار این است که سرمایه گذاران در حال نقد کردن سهام خود هستند. فشار فروش در بورس طی روزهای پایانی سال، امری عادی است و بعید نیست این فروش ها تا روز سه شنبه و چهارشنبه همین هفته، در بازار خودنمایی کند.

اما با پایان یافتن این فشار فروش، می توان انتظار یک رشد دیگر از بازار را داشت. بورس همچنان در روند صعودی قرار دارد و با پایان یافتن روند نزولی بلند مدت این بازار، فعلا می توان انتظار رشد قیمت ها در بلند مدت را داشت.

البته که بازار نسبت به مدتی قبل متعادل تر شده و با چرخیدن نقدینگی در صنایع مختلف، بعید است که رشدهای 60-70 هزار واحدی شاخص کل به دفعات و پشت هم اتفاق بیفتد.

اما برای امروز، بعید است در ابتدای معاملات شاهد رشد شاخص ها باشیم. روز گذشته در جریان معاملات چند اتفاق رخ داد که می تواند شاخص ها را در شروع بازار امروز منفی کند.

تحرکات فروشندگان

اولین موضوع، کاهش حدود 10 درصدی ارزش معاملات خرد بود که رقم معاملات به حدود 7600 میلیارد تومان رسید. خروج 540 میلیارد تومان پول از بازار توسط حقیقی ها هم دیگر رویداد منفی بازار روز گذشته محسوب می شود.

همچنین کاهش شاخص قدرت خریداران حقیقی از 1.12 به 1.01 ، فعال تر شدن فروشندگان را نشان می دهد. البته همچنان قدرت خریداران کمی بیشتر از قدرت فروشندگان است اما این برتری به حداقل رسیده است.

امروز درصورتی که ارزش معاملات خرد افزایش داشته باشد، می توان انتظار داشت در نیمه دوم زمان معاملات شاهد بازار متعادل تری باشیم.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان