احتمال منفی شدن شاخص در ابتدای معاملات / پیش بینی بازار سهام امروز ۸ اسفند

رشد پرشتاب قیمت ها، برای بسیاری از سرمایه گذاران راضی کننده بوده و عرضه ها در بورس افزایش یافته است.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادنیوز؛ با وجود اینکه دیروز شاخص کل بورس تهران 65 هزار واحد رشد کرد اما امروز بازار حتی می تواند منفی هم شود. البته احتمال منفی شدن بازار کم است و حتی اگر منفی هم شود، افت آن کوچک خواهد بود.

دلیل احتمالی متعادل شدن بازار در معاملات امروز، افزایش عرضه ها پس از رسیدن شاخص کل و شاخص هم وزن به محدوده های مقاومتی است. شاخص کل بورس به کانال 18 میلیون واحدی رسیده که محدوده ای مهم از دید تحلیلگران تکنیکال است.

از طرفی شاخص هم وزن نیز به سقف تاریخی خود در تابستان 99 رسیده که طبیعتا عرضه ها در این محدوده را افزایش می دهد. البته شاخص هم وزن در زمستان همین امسال به سقف تاریخی خود رسیده بود که در عبور از آن ناکام ماند، اما این بار بعید نیست با توجه به جو کلی بازار، سقف تاریخی شاخص هم وزن شکسته شود.

ارزش معاملات پرواز کرد

امیدوارکننده ترین موضوع، رشد ارزش معاملات خرد است. دیروز ارزش معاملات خرد به 13820 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز شنبه رشد بیش از 50 درصدی داشت.

ارزش معاملات خرد در روز گذشته، دومین رکورد رقم معاملات از ابتدای سال 1400 تا به حال است. فعلا ارزش معاملات در حال افزایش است و با روند بازار همراهی می کند. به همین دلیل است که عرضه های دیروز اصلا جای نگرانی نداشت. از نظر روند طبیعی بازار هم باید عرضه ها در این محدوده های مقاومتی افزایش داشته باشد.

البته دیروز خروج پول 280 میلیارد تومانی از بازار اتفاق افتاد که این خروج پول به دلیل افزایش عرضه ها بود. سرمایه گذاران ترس از این دارند که بازار نتواند از محدوده مقاومتی خود عبور کند و در یک روند نزولی گرفتار شوند. به همین دلیل است که خروج پول از بازار اتفاق افتاده است.

احتمال منفی شدن شاخص در ابتدای معاملات

اما اینکه همچنان قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان است، خود نشان دهنده فعال بودن پول های درشت است. دیروز شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 1.13 را ثبت کرد که گرچه نسبت به روز شنبه عدد بسیار کوچک تری است، اما نشان می دهد همچنان خریداران کنترل بازار را در اختیار دارند.

با این وجود، برای بازار امروز نمی توان انتظار رشد چشمگیری داشت. حتی ممکن است در ابتدای معاملات با افزایش عرضه ها، شاخص ها هم منفی شوند که اگر ارزش معاملات خرد کاهش نداشته باشد، می توان به بازگشت شاخص به مدار صعودی امیدوار بود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان