بررسی معاملاتی اخیر و ارزش بنیادی سهام حآفرین

سهام شرکت ریل پرداز نو آفرین؛ صدرنشین معاملات پیش از تعطیلات

بورس تهران روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه در حالی به کار خود پایان داد و به تعطیلات رفت؛ که سهام شرکت ریل پرداز نو آفرین (حآفرین) بیشترین ورود پول حقیقی و بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رسانده بود.

به گزارش اکونگار به نقل از اکوایران؛ بورس تهران روز چهارشنبه با کاهش ارزش معاملات خرد و اوج گرفتن رکود معاملاتی مواجه بود. در میان کاهش ارزش معاملات نماد‌های سنگین بازار، فرصتی برای نماد‌های میانه و سبک بازار به وجود آمد تا در میان نماد‌های پر تراکنش روز قرار گیرند. سهام حآفرین یکی از همین نماد‌ها بود و رکورد‌های روز چهارشنبه را به خود اختصاص داد. این سهم، روز چهارم بهمن ماه با نزدیک به 40 میلیارد تومان خالص جریان پول حقیقی نظر فعالان بازار را به خود جلب کرده بود.

ارزش بازاری سهام حآفرین بیش از 3 هزار میلیارد تومان است و 17.67 درصد از سهام این مجموعه شناور است. شرکت‌های حمل و نقلی بورس تهران ماه‌های اخیر را با شرایط مناسبی از جهت رشد قیمت سهام پشت سر گذاشته‌اند. این مسئله باعث شده تا تراز شاخص این صنعت رشد مناسبی را تجربه کند که متأثر از رشد فروش ماهانه این شرکت‌ها در ماه‌های اخیر نیز بوده است.

سهام حآفرین روز چهارشنبه با 199 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داد و صف خرید سنگینی را متحمل بود. این سهم در روز چهارشنبه پرتراکنش‌ترین نماد مثبت فرابورس بود و از همه مهم‌تر، بیشترین خالص جریان پول حقیقی بازار را با 164.5 میلیارد تومان به ثبت رساند. ورود شدید جریان پول حقیقی به این سهام در حالی اتفاق افتاده که خبری در سامانه کدال از این شرکت منتشر نشده و افت قیمت 23 درصدی را در 5 روز معاملاتی اخیر خود تجربه کرده است.

تحلیل بنیادی سهام حآفرین

شرکت ریل پرداز نو آفرین در سال جاری تغییرات مالی شدیدی نداشته است. فروش ماهانه این مجموعه در ماه‌های اخیر تغییرات زیادی نداشته و با اندکی کاهش مواجه بوده است. فروش دی ماه حآفرین 48 میلیارد تومان بوده که به نسبت فروش متوسط سال جاری خودش 14 درصد کاهش و به نسبت فروش متوسط ماهانه سال قبلش 41 درصد افزایش داشته است. ترازنامه منتشره در صورت‌های مالی 9 ماهه این مجموعه نشان می‌دهد که حآفرین در سال جاری اندکی به دارایی‌های خود به وسیله افزایش بدهی‌های جاری افزوده است.

صورت سود و زیانی ریل پرداز نو آفرین نشان می دهد که سود ناخالص و عملیاتی 9 ماهه به واسطه افزایش 86 درصدی درآمد‌های عملیاتی مجموعه حدودا 20 درصد افزایش داشته اما حاشیه سود ناخالص و عملیاتی کاهش شدیدی داشته‌اند. با وجود افزایش سود عملیاتی به نسبت مدت مشابه در سال قبل، سود خالص حآفرین به دلیل درآمد غیر عملیاتی سرمایه‌گذاری‌ها در سال گذشته به مبلغ 166 میلیارد تومان، 40 درصد کمتر از 9 ماهه سال قبل، با مبلغ 189.2 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان