فرار سرمایه گذاران پس عملکرد منفی بورس در روزهای گذشته

بورس تهران دیروز نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته افت کمتری داشت اما رویداد قابل تامل آن، خروج بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول از بازار بود.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادنیوز؛ یک بار دیگر سرمایه گذاران حقیقی بازار سهام بیش از هزار میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. با خروج 1140 میلیارد تومان پول از بازار، برای دومین بار در طول سال 1401 رقم بیش از هزار میلیارد تومان از بازار خارج می شود.

چنین ارقامی نشان می دهد سرمایه گذاران حقیقی به شدت نسبت به وضعیت بورس ناامید هستند. البته بخشی از افرادی که در حال فروش سهام هستند، می دانند که بورس باید رشد کند اما با توجه به قرار گرفتن در محدوده مقاومتی، برای ادامه رشد بازار ابتدا یک اصلاح را مد نظر دارند.

به عبارتی بسیاری از سرمایه گذاران بورسی معتقدند بورس باید رشد کند، اما ابتدا یک اصلاح در پیش دارد و پس از آن به رشد خود ادامه خواهد داد.

ترس از گرفتاری در یک روند نزولی جدید

باید این نکته را در نظر گرفت که هنوز خاطره سال 1399 از یاد سرمایه گذاران پاک نشده که بورس در حال سقوط بود و دلار در حال بالا رفتن. گرچه این بار شرایط به طور کلی متفاوت از سال 99 است، اما عموم سرمایه گذاران که با سرمایه های کوچک در بازار سهام فعالیت می کنند، هنوز هم ترس گرفتار شدن در یک دوره نزولی جدید را دارند.

به همین دلیل است که دیروز و چهارشنبه، جمعا بیش از 2470 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. سرمایه گذاران حقیقی از ترس گرفتار شدن در یک روند نزولی جدید، به سرعت سهام خود را می فروشند و همین موضوع منجر به خروج پول گسترده از بازار می شود.

البته دیروز اتفاق بد دیگری هم در بازار رخ داد که این اتفاق بد، کاهش ارزش معاملات خرد بود. روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام به 6800 میلیارد تومان کاهش یافت. این در حالی است که چهارشنبه ارزش معاملات خرد به 8500 میلیارد تومان رسیده بود.

تنها نکته امیدوارکننده بازار دیروز

خروج پول گسترده در کنار کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد، دو عامل اثرگذار در تصمیم گیری های سرمایه گذاران است. فعلا که از هر دو جهت سیگنال منفی صادر شده و نمی توان انتظار داشت بازار امروز وضعیت خوبی داشته باشد.

تنها مورد امیدوارکننده در معاملات دیروز، افزایش قدرت خریداران حقیقی بود؛ به طوری که شاخص قدرت خریداران حقیقی از 0.87 در روز چهارشنبه، به 1.05 در روز شنبه رسید.

با این وجود بعید است که در معاملات امروز وضعیت چندان مثبت باشد. بازگشایی منفی شاخص ها در ابتدای معاملات امروز، به شرطی می تواند تعدیل شود که حقیقی ها دست از خارج کردن سرمایه خود از بازار بردارند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان