بورس، آیینه تمام قد اقتصاد کشور

در حال حاضر دولت باید به بورس توجه ویژه‌ای داشته باشد و با عرضه اوراق بهادار و سایر روش‌ها تأمین مادی را انجام دهد. از سوی دیگر شرکت‌ها را مکلف به افزایش سرمایه و اصلاح ساختار در کنار بسته‌های حمایتی کند تا در نتیجه بورس در دراز مدت بتواند تأثیر بهتری بر اقتصاد و معکوس کردن تورم داشته باشد.

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه تعادل، نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی نوشت: اگر به وضعیت بازار بورس نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که تصمیم‌های دولت وضع را به‌شدت آشفته کرده و قیمت سهام هر روز با افت مواجه می‌شود. بازار بورس انعکاسی از حال اقتصاد یک کشور است و اقتصادی که هر روز تصمیم‌گیری‌های جدید و سلیقه‌ای که بعضا غیرکارشناسی باشد دارد هیچ‌وقت نمی‌تواند حالش خوب باشد.

اگر به وضعیت بازار بورس نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که تصمیم‌های دولت وضع را به‌شدت آشفته کرده و قیمت سهام هر روز با افت مواجه می‌شود. بازار بورس انعکاسی از حال اقتصاد یک کشور است و اقتصادی که هر روز تصمیم‌گیری‌های جدید و سلیقه‌ای که بعضا غیرکارشناسی باشد دارد هیچ‌وقت نمی‌تواند حالش خوب باشد. سیاست‌گذار کلان بهتر است با استفاده از افق بلندمدت برنامه‌های کوتاه‌مدت خود را پیش ببرد اما چیزی که ما مشاهده می‌کنیم اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت بدون افق بلندمدت است.در حال حاضر دولت تصمیم گرفته سیاست‌های انقباضی را اجرا کند. برای جامعه تورمی اجرای سیاست‌های انقباضی امری صحیح است اما تا زمانی که سازوکار صحیح اقتصاد بین‌الملل شکل نگیرد اجرای سیاست‌های انقباضی صرفا یک مسکن کوتاه‌مدت است و علاجی برای بلندمدت ندارد. در حال حاضر نرخ بهره در حال بالا رفتن است و این سیاست در کوتاه‌مدت شاید اثربخش باشد اما تولید را با مشکل جدی مواجه می‌کند و زمین خوردن تولید یعنی زمین خوردن مردم.اگر چه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی توانسته قیمت ارز را کنترل کند اما این مسکن اثرش را از دست خواهد داد و با توجه به انتظارات تورمی که سال آتی داریم یک فنر آزاد خواهد شد. در حال حاضر اگر به بورس توجه کنیم بازی فقط روی تک سهم‌های خاص است و کلیت بازار روی خوبی نشان نداده اما قیمت‌ها بسیار جذاب است و این بازار برای افراد میان مدت و بلندمدت قطعا گزینه جذابی است. بهتر است سرمایه‌گذاران از منفی‌های بازار بهره را ببرند و در سهام پرپتانسیل سرمایه‌گذاری کنند چرا که فرصت‌ها زود از دست می‌روند. اگر نگاهی به وضعیت بودجه داشته باشیم متوجه خواهیم شد که دولت به بخش خصوصی توجه ویژه‌ای داشته است و در نتیجه قصد دارد فشار مضاعفی به اینبخش وارد کند اما نکته‌ای که بسیار حایز اهمیت تجربه دولت در مالیات سال ۱۴۰۲ است که نتوانسته به درستی پلن‌های خود را اجرایی کند و مغایرت با بودجه پیش‌بینی شده برای اخذ مالیات زیاد است و به نظر نمی‌رسد دولت قادر باشد این مالیات را تا پایان سال برساند. در حال حاضر دولت باید به بورس توجه ویژه‌ای داشته باشد و با عرضه اوراق بهادار و سایر روش‌ها تأمین مادی را انجام دهد. از سوی دیگر شرکت‌ها را مکلف به افزایش سرمایه و اصلاح ساختار در کنار بسته‌های حمایتی کند تا در نتیجه بورس در دراز مدت بتواند تأثیر بهتری بر اقتصاد و معکوس کردن تورم داشته باشد. برنامه‌ها زمانی اثر بخش خواهد بود که دولت با تدبیر عمل کند و در غیر این صورت انتظارات تورمی که در آینده وجود دارد باعث افزایش سرعت در بالا رفتن قیمت‌های دارایی‌های غیر مولد گردیده و در نتیجه دولت باید در برنامه‌های کوتاه‌مدت توجه بیشتری به بورس داشته باشد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان