نیاز فوری صنایع بورسی به حذف قیمت‌گذاری دستوری

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: اگر قیمت‌گذاری دستوری صنایع بورسی انجام شود وضعیت بورس در زمستان تغییر می‌کند.

به گزارش اکونگار، قیمت‌گذاری دستوری این روزها به پاشنه آشیل اقتصاد ایران تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که هرچه دخالت دولت در اقتصاد بیشتر می‌شود، فضای اقتصاد کشور از وضعیت شفاف فاصله می‌گیرد.همچنین فعالان بازار سرمایه تاکید دارند که بر اساس آمارها و تجربه‌هایی که در سال‌های متمادی به دست آمده، هرچه اندازه بازار سرمایه تقویت شود اقتصاد کشور از رشد بازارهای غیرسمی و زیرزمینی  برای مبادلات کالاهافاصله می‌گیرد. به عبارت دیگر به همان میزان که اندازه بازار سرمایه رشد می‌کند، اقتصاد کشور در مسیر رشد و توسعه تولید قدم برمی‌دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت باید دست از قیمت‌گذاری برداشته و تنظیم‌گری را به بازار سرمایه بسپارد. 

روزهای بهاری در انتظار بورس!

به گزارش صدای بورس، امیر سیدی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نقش قیمت‌گذاری دستوری بر وضعیت صنایع بورسی  و رفتار بازار در سه ماهه زمستان گفت: بازار زمان زیادی است که در سطح ارزندگی قرار دارد و صعودی شدن تا رسیدن به یک سطح منصفانه، با ارزش ذاتی بازار تطابق دارد و بازار، روند مناسبی را تا انتهای سال در پیش خواهد گرفت. ممکن است روزهایی تا پایان سال روند نزولی در پیش بگیرد اما در مجموع روند بازار روبه بالا خواهد بود. در هفته گذشته با وجود برخی اخبار منفی اقتصادی که درباره نرخ بنزین منتشر شد، بازار سرمایه تاثیر زیادی از آن نگرفت.

وضعیت مبهم صنایع تایر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری

تحلیلگر بازارسرمایه در مورد تاثیر آزادسازی نرخ لاستیک گفت: باید دید هزینه شرکت‌هایی که در این صنعت مشغول به فعالیت هستند چگونه تغییر می‌کند، چرا که هر یک از متغیرها با یک تقدم و تاخر بر قیمت و سوددهی شرکت اثرگذار خواهد بود. در صورتی که محصولات از جمله مواد اولیه از شمول قیمت‌گذاری خارج شود، تحلیل و پیش‌بینی این صنعت راحت‌تر خواهد بود.

وی افزود:صنعت لاستیک به دلیل نرخ‌گذاری دستوری جذابیتی در بازار سهام ندارد و سهامداران بیشتر به سمت شرکت‌هایی تمایل دارند که با نرخ‌های آزاد در حال معامله هستند. در صورتی که صنعت لاستیک از شمول قیمت‌گذاری خارج شود، می‌تواند برای بازار سرمایه جذابیت داشته باشد.

تاثیر مثبت نرخ تسعیر ارز بر صنایع بورسی

سیدی در مورد نرخ تسعیر ارز در بودجه، گفت: هر قدر که نرخ تسعیر ارز بالاتر باشد، به نفع صنایعی خواهد بود که ترازنامه ارزی دارند مانند بانک‌ها. این صنایع قطعا تاثیر مثبتی از این تصمیم خواهند گرفت.

تحلیلگر بازارسرمایه در ادامه اظهارداشت:بحثی در میان فعالان اقتصادی و بازار سرمایه وجود دارد، مبنی بر این که اگر کالاهای بیشتری توسط دولت کنترل شود، ابهامات بیشتری در بازار بوجود خواهد آمد. باید پذیرفت که در نهایت نرخی که در بازار آزاد شکل می‌گیرد در معاملات غلبه خواهد کرد. در صورتی صنایع از قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت خارج شوند برای سرمایه‌گذاران جذابیت خواهند داشت و به طور یقین آزادسازی قیمت ها به نفع این شرکت‌ها خواهد شد.

سیدی ادامه داد: برخی از شرکت‌ها مانند فولادی‌ها هم وجود دارند که انرژی را با نرخ‌های دستوری خریداری و دریافت می‌کنند که این امر ناشی از قیمت‌گذاری دستوری در صنایع دیگر یعنی نیروگاه‌هاست و در صورتی که این شرکت‌ها با قیمت‌های آزاد خرید و فروش داشته باشند، پتانسیل‌های نهفته خود را آشکار می‌کنند.

نقش موثر تجدید ارزیابی داریی‌ها در رشد صنایع

وی در مورد تجدید ارزیابی‌ها که این روزها بحث روز بازار سرمایه است، گفت: تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها می‌تواند به آزادسازی نرخ‌ها کمک کند، به نظر می‌رسد که سیاستگذار متوجه شده است که شرکت‌ها به علت استهلاک دارایی و به روز نشدن آن‌ها سودده‌ هست، اما در واقعیت این شرکت‌ها مانند نیروگاه‌های کشور نه تنها سودده نیستند بلکه زیان‌ده هم هستند.

تحلیلگر بازارسرمایه در انتها افزود: با توجه به این که سوددهی این شرکت‌ها ناشی از تورم دارایی‌ها بوده است، در صورت تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ترازنامه شرکت‌ها شفاف خواهد شد. اگر ارزش این دارایی‌ها به روز شوند متوجه تغییر و کاهش میزان سوددهی این شرکت‌ها در ترازنامه خواهیم شد. در نتیجه اثر مالیات ستانی، نرخ‌گذاری دستوری و هر تصمیم دیگر در یک ترازنامه شفاف، به خوبی آشکار خواهد شد.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان