«شوینده‌‌ها و بهداشتی‌‌ها» از بحران گریختند

در سال مالی جاری شوینده‌ها گزارش‌های خوبی از خود منتشر کرده‌اند و خود را از بحران نجات داده‌اند. به نظر می‌رسد نمادهای گروه محصولات شوینده و بهداشتی از بحران عبور کرده و در نقطه نسبتاً منطقی قرار دارند. متوسط حاشیه سود بهار، ۲۸درصد بوده و در محدوده P.s کمتر از ۲ واحد قرار گرفته‌اند.

به گزارش اکونگار، سرور قاراخانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اکونگار اظهار کرد: شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده بورسی، در گروه محصولات شیمیایی بازار سرمایه قرار دارند. محصولات این صنعت، از جمله مایع‌های سفیدکننده، پودرهای لباسشویی، ظرف‌شویی، صابون‌ها و… نیز هستند. این نوع کالاها در دسته کالاهای زود مصرف هستند که به نسبت قیمت کمتری هم دارا هستند. شرکت‌های گلتاش، پاکستان، صنایع بهداشتی ساینا، پدیده شیمی قرن از تولیدکنندگان محصولات شوینده در بورس هستند که زیر مجموعه محصولات و صنعت شیمیایی هستند.

وی ادامه داد: شرکت پدیده شیمی قرن بالغ بر ۱۴۰ نوع کال، تولیدات وسیعی از محصولات بهداشتی دارد و بالاترین ارزش بازار  حدود بیش از پنج هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است. این موضوع باعث شده تا بیشترین ارزش بازار را در میان شرکت‌های این گروه از آن خود کند . همچنین ارزش بازار پاکسان در حدود ۲ میلیارد و نیم، ارزش بازار گلتاش یک میلیارد و نیم  و ارزش بازار ساینا ۹۰۰ میلیون تومان است.

مشکلات نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر صنعت شوینده‌ها بی‌تاثیر نبود

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مواد اولیه صنعت شوینده از پتروشیمی‌ها تأمین می‌شود و موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر این صنعت بی‌تأثیر نبوده است و به دلیل تأییدیه‌ها و تکذیبیه‌ها این صنعت دستخوش تغییرات و اصلاح بازار قرار گرفت. یمت این محصولات از پتروشیمی‌ها متاثر است.

صنعت شوینده‌ها به سمت نقطه تعادل خود حرکت می‌کند

قاراخانی تشریح کرد: در سال مالی جاری شوینده‌ها گزارش‌های خوبی از خود منتشر کرده‌اند و خود را از بحران نجات داده‌اند. به نظر می‌رسد نمادهای گروه محصولات شوینده و بهداشتی از بحران عبور کرده و در نقطه نسبتاً منطقی قرار دارند. متوسط حاشیه سود بهار 28درصد بوده و در محدوده P.s کمتر از 2 واحد قرار گرفته‌اند. بااین‌حال هزینه عمومی اداری و هزینه مالی با شتاب تندتری در مدار صعودی قرار گرفته‌اند. جمع سود خالص محقق شده این گروه در فصل بهار 882 میلیارد تومان بود که معادل 16درصد از مبلغ فروش است. این نسبت در سال‌های گذشته عمدتاً در محدوده 20درصد و بالاتر بود؛ اما در سال 1401 به کمتر از 10درصد کاهش یافت؛ از این زاویه صورت‌های مالی به ما می‌گویند که صنعت به سمت نقطه تعادل خود در حرکت است؛ اما هرگونه جهش ارزی و افزایش نرخ پایه در بورس کالا، حتماً باید با دریافت افزایش نرخ محصولات شوینده همراه شود تا این نسبت حفظ گردد ضمن اینکه هزینه مالی و هزینه عمومی اداری با شتاب بالایی در حال افزایش است.

سودسازی گروه شوینده‌ها در تابستان ۱۴۰۱

وی توضیح داد: شپاکسا در بهار به‌واسطه سایر درآمدها سود بالایی محقق کرد ضمن اینکه در تمامی فصول سال تقویم 1401 زیان‌ده بوده است. برای بررسی وضعیت صنعت و شرکت‌های حوزه شوینده صورت سود و زیان آنها را باید مورد بررسی قرار داد؛ با بررسی EPS  این شرکت‌ها متوجه می‌شویم که عمده این شرکت‌ها در تابستان سال گذشته سودسازی خوبی داشته‌اند. برای مثال قرن از ابتدای سال مالی تا تاریخ ۱۴۰۲/۴/۳۱ افزایش مبلغ فروش بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و همچنین eps بالایی ثبت کرده است ؛ باتوجه‌به افزایش بهای تمام شده شرکت‌های شوینده قیمت‌های این صنعت به نسبت افزایش پیدا نکرده است. 

شوینده‌ها در انتظار افزایش قیمت

سرور قاراخانی در خصوص افزایش قیمت این شرکت‌ها گفت: در خرداد ماه امسال رییس انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران از پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت مواد شوینده به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارسال کرده، سپس صحبت کرده است و اکنون در انتظار تصمیم نهایی این سازمان در خصوص افزایش قیمت هستند. 

سرور قاراخانی، کارشناس بازار سرمایه در پایان به بررسی شاخص این صنعت از دیدگاه تکنیکال پرداخت: از منظر تکنیکال این صنعت بر روی حمایت خوبی قرار گرفته است که اگر اوضاع بازار در شرایط تعادلی قرار گیرد می‌توان رشد خوبی را باتوجه‌به پتانسیل‌های نمادهای این گروه متصور شد.

روزهای پر رونق در انتظار صنعت شوینده‌ها

از نظر وی باتوجه‌به شرایط بازار، صنعت شوینده‌ها  اوضاع بلاتکلیفی را پشت سرمی‌گذارد، اما تا آخر سال ۱۴۰۲ باتوجه‌به پارامترهای بنیادی و نگاه به تکنیکال این گروه و صنعت می‌توان رشد خوبی را از نمادهای پر پتانسیل این صنعت در بازه یک‌ساله و حتی بیشتر انتظار داشت.

وی باتوجه‌به چارت گفت: در محدوده مشخص شده در منطقه rsi هر زمان که به منطقه کشیده شده رسیده است رشد خوبی را پشت سر گذاشته و باتوجه‌به اینکه کندل‌ها در تکنیکال هم روی فیبو ۵۰ هستند، می‌توان تا پایان سال جاری رشد خوبی را برای این صنعت و به‌خصوص آرایشی بهداشتی‌ها متصور بود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
  • سپهر

    فوق العاده بود👏👏👌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان