در نشست خبری انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات مطرح شد؛

قاچاق بلای جان صنعت آرایشی و بهداشتی کشور

نشست خبری انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات در خصوص چالش‌های پیرامون این صنعت با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره و تعدادی از شرکتهای عضو این انجمن برگزار شد.

به گزارش اکونگار به نقل از تولید و اقتصاد؛ در ابتدای این نشست محمدرضا بحیرایی، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران بر حمایت دولت از این صنعت و لزوم به فعل در آمدن شعارهای سال و رفع موانع تاکید کرد و گفت: بدون شک عدم حمایت از این صنعت و جدی نگرفتن آن پیامدهای منفی در بازار داشته و حتی باعث رکود در داروخانه ها می شود.

در ادامه موسی احمدزاده نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات کشور و عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با اشاره به شکل گیری انجمن تولیدکنندگان بدون کارخانه از برگزاری همایش این صنعت در تاریخ دهم مهر ماه با حضور متخصصان این صنعت خبر داد و گفت: این همایش به چالش ها و موانع صنعت آرایشی و بهداشتی و راه های برون رفت از آن با کمک فعالین این صنعت و مسئولین پرداخته می شود.

محمد بقایی، کارشناس صنعت آرایشی و بهداشتی و استاد دانشگاه گفت: تولید بدون کارخانه یا همان برون سپاری از دهه ۵۰ میلادی شکل گرفته و اکنون در سال ۲۰۲۳ در کل اروپا کمتر شاهد شکل گیری واحد جدیدالتاسیس  از نظر بنا و سخت افزاری هستیم و اکثرا به تولید بدون کارخانه روی آورده اند.

این کارشناس صنعت آرایشی و بهداشتی افزود: هم اکنون برون سپاری وارد فاز فراسرزمینی شده و کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون ویتنام، سریلانکا و اندونزی در این زمینه پیشرو هستند.

بقایی عنوان کرد: تا قبل از شکل گیری تحریم ها نیز کشورمان هم در این زمینه با فعالیت خوبی که داشت، مستعد سرمایه گذاری بود و اگر تحریم ها نبود ایران در سال ۱۴۰۳ به یکی از کشورهای موفق در حوزه صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی تبدیل می شد.

در ادامه این نشست بهاره رحیمی نژاد، مدیرعامل شرکت سورنا با بیان اینکه به عنوان یکی از تامین کنندگان این صنعت، پل قوی بین تولیدکنندگان و واردکنندگان صنعت آرایشی و بهداشتی هستیم، گفت: دغدغه فعالین این صنعت رشد و سقوط بازار در نوسانات ارز است.

او افزود: ۱۸ سال رشد خوبی در این صنعت داشتیم و اکنون نسبت به ۵ سال گذشته به دلیل توقف واردات و تحریم ها عقبگرد داشتیم.

این فعال صنعت آرایشی و بهداشتی تصریح کرد: صنعت نیازمند حمایت و دخالت دولت  را ندارد و تنها خواهشی که داریم با بخشنامه ها و دخالتهای دستوری دست از سر تولید بر دارند و خود بخش خصوصی قادر به حل چالش های خود می باشد.

وزیری مدیرعامل شرکت رادینا و از فعالین این صنعت نیز گفت: صنعت آرایشی و بهداشتی کشورمان در مقایسه با سایر کشورها از پتانسیل و استعداد خوبی برخوردار است که متاسفانه مسائلی چون تحریم های بین المللی، خود تحریمی ها و ممانعت از تولید در کشور باعث شده که رشد این صنعت متوقف شود.

مدیرعامل شرکت رادینا افزود: اگر سنگ اندازی ها نباشد، بهترین تولیدها چه از نظر کیفی و چه کمی را در خاورمیانه و حتی در اروپا خواهیم داشت، امیدواریم با گسترش صنعت تولید بدون کارخانه از ورود کالاهای بی اصالت جلوگیری کنیم.

در ادامه این نشست مرتضی دانایی از شرکت آرایا شیب گفت: با ۳۰ سال سابقه در صنعت آرایشی و بهداشتی بعد از ممنوعیت واردات، ۵ سال است که وارد عرصه تولید شده ایم. در این ۵ سال و با قوانین وضع شده تعدادی از اعضای انجمن از بین رفتند و بسیاری از نیروها جابجا شدند. از طرف دیگر بسیاری از کالاهای قاچاق و تقلبی وارد بازار شد که در وهله اول سلامت مخاطبین را به خطر انداخت، دوم از آن به دلیل تحریم و مسایل ناشی از ارز، قاچاقچیان بدون پرداخت عوارض و مالیات پول را با ارزش افزوده از کشور خارج کردند.

این تولیدکننده افزود: با ممنوعیت واردات بسیاری از واردکنندگان و صاحبان برند که عضو انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران بودند به تولید بدون کارخانه یا private label روی آوردند. با این کار آن گروه را حمایت کردیم و وارد عرصه تولید کردیم .

دانایی گفت: متاسفانه bulk همچنان در ایران نیست و ممنوعیت واردات دارد و ادامه این مسئله باعث ایجاد انحصار خواهد شد. همان چیزی که در صنعت خودرو شاهد آن بودیم و باعث این می شود کارخانجات مواد اولیه با چند برابر قیمت و  با کیفیت کمتر تهیه کنند.

مدیرعامل شرکت آریا شیب تصریح کرد: ممنوعیت ها جز فساد و کم کردن رقابت و تولید بی کیفیت کار دیگری انجام نمی دهد. لذا با توجه به اینکه در چند ماه گذشته نوید رفع ممنوعیت بالک داده شده ولی همچنان منتظر اجرایی شدن آن هستیم که در صورت تحقق آن شاهد تحول در صنعت آرایشی و بهداشتی خواهیم بود .

او افزود به طور قطع اعضای این انجمن با کوچ کردن از واردات به سمت تولید کاری جهادی کردند و با انرژی که گذاشتند آینده این صنعت را رقم خواهند زد.

علی روشن از فعالان حوزه توزیع در صنعت آرایشی و بهداشتی گفت: فروشندگان، اجناس قاچاق را که معمولا زیرقیمت می باشند را نسبت به کالاهای تولیدی ترجیح می دهند. تا وقتی که نتوانیم نیاز جامعه را تامین کنیم نمی توان جلوی قاچاق را گرفت.

گفتنی است نخستین همایش تولید بدون کارخانه یا private label با  حمایت اتاق بازرگانی صنعت، معدن و تجارت ایران و با حضور فعالین صنعت آرایشی و بهداشتی کشور در تاریخ دهم مهرماه در مدرسه علوم و فنون تهران برگزار خواهد شد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان