آمار ورود لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به کشور در سال ۱۴۰۱

عضو هیات رییسه انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده سال گذشته ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار لوازم آرایشی و بهداشتی از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

به گزارش اکونگار به نقل از ایرنا؛ موسی احمد زاده، عضو هیات رییسه انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی با انتقاد از وضعیت بازار قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی گفت: با از بین رفتن ممنوعیت و ورود کالاها از مبادی قانونی، در یک فضای رقابتی مردم می‌توانند کالای اصل و با کیفیت مصرف کنند.

او افزود: بخشی از لوازم آرایشی و بهداشتی وارداتی است از زمان ممنوعیت، ۲۳۰ شرکت کوچک و متوسط که عضو انجمن بودند دیگر عضویت خود را تمدید نکردند و با حداقل نیرو مشغول به کار هستند این در حالی است که بعضی از شرکت‌ها به سمت تولید و ارتقای کیفیت رفتند و امروز موفق شده اند کالاهایی با کیفیت و قابل رقابت با کالاهای خارجی تولید کنند.

عضو هیات رییسه انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه در کشورمان افراد متخصص در حوزه داروسازی و شیمیایی داریم، ادامه داد: در بخش لوازم بهداشتی و آرایشی ترکیبات و فرمولاسیون ارکان اساسی هستند که در این زمینه متخصصان خوبی داریم.

او تصریح کرد: در دنیا مدلی برای فعالیت اقتصادی افراد تعریف شده که به آن «تولید بدون کارخانه» می‌گویند از این رو ما نیز در ایران انجمن کازموپرایوت (تولیدات بدون کارخانه) را با همین رویکرد راه‌اندازی کردیم در همین راستا شرکت‌های بزرگ که ظرفیت تولید و توزیع داشتند از این نوع تولید حمایت کردند.

احمدزاده تاکید کرد: این امر منجر می‌شود تا تولید زیرپله‌ای لوازم آرایشی و بهداشتی بدون شرایط بهداشتی و استاندارد از بین برود و افراد با کمترین هزینه، کالای استاندارد و قانونی تولید کنند.

او با اشاره به اینکه مصوبه واردات بالک (واردات و عرضه مواد اولیه دارویی و صنعتی) بیش از ۶ ماه است که صادر شده است، گفت: هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است. این واردات مواد اولیه تولید شده به صورت حجمی است که در اینجا بسته بندی و به بازار عرضه می‌شود.

عضو هیات رییسه انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی خاطر نشان کرد: بسیاری از واردکننده‌ها بیش از ۳۰ سال است که با برندهای مطرح جهانی کار کردند. اکنون این شرکت‌ها توانسته‌اند تا زمینه واردات بالک به ایران فراهم شود و بعد از آن در صورت توانایی فروش امکان ارائه فرمول‌ها به صورت مرحله‌ای در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.

تولید ۵۰ درصد عطر در داخل کشور

در ادامه این نشست مرتضی دانایی، عضو هیئت رئیسه انجمن کازموپرایوت (تولیدات بدون کارخانه) در خصوص عدم اجرای مصوبه واردات مواد اولیه بالک اظهار داشت: مدل انحصاری و ممنوعیت واردات جلوی هرگونه تحول و نوآوری را در این صنعت گرفته است. امروز صادرات ما فقط به چند کشور همسایه خلاصه شده و آمار آن با احتساب شوینده‌ها هشت میلیون دلار است.

او ادامه داد: میزان مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور ما پنج برابر کشورهای همسایه و حوزه خاورمیانه است. این امر از یک سو نشان می‌دهد که مردم به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهند؛ ضمن اینکه باعث کاهش مصرف داروهای پوستی شده است.

دانایی عنوان کرد: امروز ۵۰ درصد مصرف عطر کشور را در داخل تولید می‌کنیم که اگر مشکلات و پیچ و خم‌های اداری نباشد، آماده افزایش این ظرفیت هستیم.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان