چالش‌های تولیدکنندگان سیم و کابل

مدیر بازرگانی و فروش شرکت سیمند کابل گفت: شرکت ما دست کم با ۱۴ شرکت توزیع برق در استان‌های مختلف همکاری می‌کند، اگر متوسط مطالبات شرکت از هر کدام از این مجموعه‌ها را حدود ۵ میلیارد تومان در نظر بگیریم، می‌توان گفت که حداقل ۸۰ میلیارد تومان مطالبات معوق از شرکت‌های دولتی داریم.

به گزارش اکونگار به نقل از سندیکای صنعت برق؛ علی کیهانی‌فر، مدیر بازرگانی و فروش شرکت سیمند کابل با اشاره به چالش‌های صادراتی واحد‌های صنعتی گفت: هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان از ترس عدم وصول مطالبات حاضر نیستند ریسک صادرات را به جان بخرند. به عنوان مثال گاهی با مشتریانی مواجه می‌شویم که پرداخت بخش قابل توجهی از پول را به بعد از پروسه دریافت کالا موکول می‌کنند و این امر قطعا مشمول مخاطرات و ریسک‌هایی است که ما به عنوان تولیدکننده باید آن‌ها را بپذیریم. 

او معتقد است که این فرآیند به شدت نگران‌کننده است چرا که ممکن است پرداخت مطالبات انجام نشود یا با تاخیر صورت گیرد. به همین دلیل خواسته ما از سندیکا این است که شرایطی را فراهم آورد تا صادرکنندگان از هویت و اعتبار تجاری خریداران خود در بازار کشور‌های همسایه مطلع شوند. ضمن اینکه انتظار داریم اگر تولیدکننده‌ای در وصول طلب خود در بازار‌های صادراتی با چالش مواجه شد، از طرف سندیکا هم در وصول این مطالبات مورد حمایت قرار گیرد. برای توسعه صادرات و حضور بیشتر در بازار‌های صادراتی، وجود نمایندگان سندیکا در کشور‌های همسایه می‌تواند به شدت کارگشا باشد.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید شرکت سیمند اظهار داشت: در حال حاضر این واحد تولیدی ماهانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن سیم و کابل تولید می‌کند. البته ذکر این نکته ضروری است که به طور معمول ما ناگزیریم برای پوشش هزینه‌های شرکت، حداقل ۲۰۰ تن تولید ماهانه داشته باشیم. 

علی کیهانی‌فر درباره طلب این واحد صنعتی از شرکت‌های دولتی افزود: شرکت ما دست کم با ۱۴ شرکت توزیع برق در استان‌های مختلف همکاری می‌کند. اگر متوسط مطالبات شرکت از هر کدام از این مجموعه‌ها را حدود ۵ میلیارد تومان در نظر بگیریم، می‌توان گفت که حداقل ۸۰ میلیارد تومان مطالبات معوق از شرکت‌های دولتی داریم. 

مدیربازرگانی و فروش شرکت سیمند کابل، کمبود عرضه در بورس را از دیگر چالش‌های تولیدکنندگان سیم و کابل اعلام کرد و گفت: مس عرضه شده در بورس، پاسخگوی نیاز شرکت‌ها برای تامین مواد اولیه نیست. ضمن اینکه در مقدار عرضه هم مهندسی و نیازسنجی دقیقی صورت نگرفته است. به عنوان مثال برای خریداران کاتد که فقط شامل ۴ شرکت است، در هفته ۲ هزار تن مفتول عرضه می‌شود، اما در مقابل، میزان عرضه برای کارخانجات تولیدکننده مفتول که ۴۰۰ تولیدکننده در آن فعالیت دارند، چیزی حدود ۵۰۰ تن است. 

او با بیان اینکه سندیکای صنعت برق باید به حوزه مدیریت میزان عرضه فلزات اساسی در بورس کالا ورود کرده و مسئولین را از نیاز واقعی هر بخش مطلع کند، ادامه داد: طبیعی است که کارگزاران بورس به دنبال کاهش عرضه و شکل‌گیری رقابت شدید در خرید، افزایش قیمت‌ها و در نهایت افزایش درآمد‌های خود هستند. این در حالی است که تولیدکنندگان از کمبود عرضه و رشد قیمت مواد اولیه به شدت آسیب می‌بینند، از این رو ضروری است که سندیکا جهت رفع این تعارضات، به این حوزه ورود کرده و تلاش کرده منافع اعضای خود را پیگیری و دنبال کند. این مهم تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد شد که عرضه و تقاضا به یک توازن منطقی و اقتصادی برسد تا منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده به صورت هم زمان تامین شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان