عوامل کاهش سود۳ماهه شرکت‌های بادی

اکثر شرکت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به تداوم تنگناهای زنجیره تامین، تعداد زیاد نقص‌های تولیدی در توربین‌های تولید شده توسط شرکت‌ها و همچنین افزایش قیمت، از کاهش سودآوری در سه ماهه جاری رنج می‌برند.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد؛ شرکت‌های فعال حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه آنهایی که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آغاز به کار کرده‌اند و اکنون در پایان یا نیمه راه هستند، سهم عوامل خارجی را به درستی در قیمت تمام‌شده پروژه‌های خود در نظر نگرفته بودند.

اگر‌چه تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا با تقاضای روزافزون جهانی برای انرژی پاک همگام شوند اما کاهش سود این شرکت‌ها عمدتا درنتیجه افزایش هزینه‌های تولید است که بیشتر متاثر از نرخ تورم جهانی و افزایش تامین هزینه‌های مالی است. هر چند که ظاهرا انرژی‌های تولیدشده توسط توربین‌های بادی با معضل جدی‌تری نیز مواجه شده‌اند و آن بروز نقص خارج از پیش‌بینی‌های مجریان و بهره‌برداران فعال در این صنعت است.

نقص‌های ساخت در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان دومین عامل جدی کاهش سوددهی شرکت‌های فعال در این بخش از انرژی‌های تجدیدپذیر ذکر شده است. به تازگی دیده شدن نواقص و افزایش هزینه نرخ استهلاک در صنعت توربین‌های بادی باعث شده تا این انرژی تجدیدپذیر به لحاظ بروز نواقص هزینه‌بر در صدر قرار گیرد. با این حال شرکت‌های فعال در حوزه تولید انرژی از باد برای سرعت بخشیدن به سرعت تولید و افزایش اندازه توربین‌ها به رقابت می‌پردازند.

شاید بارزترین نمونه آن مشکلات تولیدی باشد که شرکت گمیسا (Gamesa) یکی از زیرمجموعه‌های گروه آلمانی «زیمنس انرژی» با آن مواجه است و این مشکلات باعث شده تا این شرکت پیش‌بینی سود خود را برای امسال کنار بگذارد.

علاوه بر شرکت زیمنس انرژی درخواست حمایت به ارزش ۱۵ میلیارد یورو (۱۶ میلیارد دلار) از بانک‌ها و دولت آلمان کرده بود که اوایل این هفته با تعدیل این ادعا اعلام کرد که قصد دارد ۷.۵ میلیارد یورو از مبلغ مورد نیاز را خود تامین کند، در حالی که بانک‌ها ۱۲ میلیارد یورو را متقبل خواهند شد. به عبارت بهتر زیمنس عملا ترجیح داده با توجه به نرخ‌های بهره موجود که در اثر تورم بالا رفته بیشتر از سرمایه در اختیار خود استفاده کند تا لااقل بخشی از هزینه تامین مالی پروژه‌ها را کاهش دهد.

شرایط ناپایدار در انرژی‌های تجدیدپذیر

آلیانز ریسرچ در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد توضیح داد که هشت شرکت بزرگ در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در نیمه اول سال جاری دچار کاهش ارزش دارایی‌های خود شده‌اند. مجموع این کاهش‌ها در این دوره به ۳ میلیارد دلار رسید و به ویژه پروژه‌های انرژی بادی در معرض شرایط ناپایدار قرار دارند.

در حالی که کل بخش از هزینه‌های بالای ساخت و ساز و تامین مالی و زنجیره تامین و موانع کنترل کیفیت رنج می‌برد، تورم و نوسانات قیمت جهانی انرژی هزینه پروژه‌های انرژی بادی را افزایش داده و نگرانی‌هایی را در مورد امکان‌سنجی آنها در خصوص قیمت تمام‌شده و نرخ بازدهی ایجاد کرده است. شرکت دانمارکی اورستد نیز هفته گذشته اعلام کرد که توسعه دو پروژه انرژی بادی فراساحلی در ایالات متحده را متوقف کرده است و به دلیل کاهش ارزش دارایی‌های خود ۵.۶ میلیارد دلار ضرر کرده است. رقیب آن، شرکت وستاس (Vestas) اما توانست به سود قبل بدون احتساب مالیات و نرخ استهلاک سود ثبت کند.

سود در نظر گرفته شده ۷۰ میلیون یورو (۷۴.۷۳ میلیون دلار) در سه ماه سوم اعلام شده است با این حال این شرکت نیز پیش‌بینی خود را در مورد سرمایه‌گذاری و حاشیه سود برای کل سال جاری به دلیل تاثیر عوامل خارجی تعدیل کرده است.

هنریک اندرسن، مدیرعامل شرکت وستاس دو روز پیش در بیانیه‌ای به شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) گفت: بازار اخیرا شاهد یک نقطه عطف بوده است، اما خود بازار است که در نهایت برنده‌ها و بازندگان را تعیین می‌کند.

او توضیح داد که وضعیت کنونی منجر به توقف کامل توسعه انرژی بادی نخواهد شد، اما نمی‌توان چشم خود را بر وضعیت موجود بست و لذا در صورت تغییر شرایط کلی اقتصادی اجرای پروژه‌هایی که در حال برنامه‌ریزی هستند؛ اجتناب‌ناپذیر است. جیکوب پدرسن، تحلیلگر ارشد بازار در سیدبانک، نیز توضیح داد که بخش بزرگی از مشکلاتی که اکنون وجود دارد مربوط به اجرای پروژه‌هایی است که شرکت‌ها در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ برنده شدند. به گفته او اجرای تعهدات این پروژه‌ها در نتیجه افزایش تورم و افزایش نرخ‌های بهره از آن زمان تاکنون، گران‌تر شده است.

افزایش تا ۳۰ درصدی توربین‌های بادی

پدرسن اضافه کرد: شرایط کنونی نیازمند ارزیابی مجدد دیدگاه سیاسی از هزینه‌های طرح‌های گذر از انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک است. به عنوان مثال، قیمت توربین‌های بادی از سال ۲۰۲۰ تاکنون به‌طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است. همچنین به دلیل افزایش قیمت توربین‌های بادی، نرخ بهره و تاثیر بر هزینه گذار به انرژی پاک، مانع بزرگی برای بخش تولید انرژی بادی دریایی در نظر گرفته شده است.

شواهدی برای باد موافق از سوی سیاستمداران

در عین حال در ماه مهر (اکتبر) کمیسیون اروپا برنامه اقدام جدیدی را برای بخش انرژی بادی با هدف افزایش قابل توجه ظرفیت تولید این بخش ارائه کرد. پدرسن معتقد است که این شواهدی است که روند ارزیابی مجدد توسط سیاستمداران در حال انجام است، اما نتایج آن به سرعت مشخص نخواهد شد زیرا تولیدکنندگان توربین ندارند و توسعه‌دهندگان پروژه‌ها بودجه لازم را برای افزایش سرمایه‌گذاری به میزان لازم برای دستیابی به اهداف تصمیم‌گیرندگان در دست ندارند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان