وزیر ارتباطات سیم کارت گردشگری را تکذیب کرد/ ماجرای اینترنت طبقاتی چیست؟

وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران وجود سیم‌کارت گردشگری را تکذیب کرده و همچنین، وعده داد که سرعت اینترنت با فیبر نوری به ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد.

به گزارش اکونگار به نقل از ایسنا، در حواشی حضور رونالدو در ایران موضوع سیم کارت‌های گردشگری از سوی وزیر گردشگری مطرح و شایبه‌های فراوانی به وجود آورد. 

موضوع سیم کارت‌های گردشگری بدون فیلتر در ایران منجر به ایجاد موجی در کشور به نام اینترنت طبقاتی شد. بسیاری از مردم عنوان می‌کردند وجود این سیم کارتها نوعی تبعیض در کشور به شمار می‌رود. 

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی درباره سیم‌کارت گردشگری که در هفته اخیر به یکی از جنجالی‌ترین موضوع‌ها در حوزه فناوری تبدیل شده است، پاسخ داد. البته پاسخ او از جنس تکذیب بود.

همان‌طور که زارع‌پور پیش از این با بیان این که «همه مردم برای ما خاص هستند و چیزی به نام اینترنت طبقاتی نداریم» وجود اینترنت طبقاتی یا اینترنت ویژه یا اینترنت خاص را تکذیب کرده بود، حالا هم منکر وجود سیم‌کارت گردشگری شده و اعلام کرده است: «سیم کارت گردشگری وجود خارجی ندارد.»

او همچنین اعتقاد دارد که گردشگران خارجی در ایران مشکلی برای اینترنت ندارند و می‌توانند از سیستم رومینگ استفاده کنند. وزیر ارتباطات در این خصوص گفت:هرکس که وارد خاک ما شود، اپراتورهای ما با بیش از ۲۵۰ اپراتور قرارداد رومینگ دارند و هرکس می‌تواند اینترنت کشور خود را فعال کند.

زارع‌پور در حالی وجود سیم‌کارت گردشگری را تکذیب کرده و می‌گوید که گردشگران خارجی می‌توانند از قابلیت رومینگ در ایران استفاده کنند که اواخر سال گذشته پس از طرح موضوع سیم‌کارت گردشگری توسط وزیر میراث فرهنگی و گردشگری چنین موضوعی را انکار نکرده بود.

حتی هفته گذشته که معاون گردشگری خبر اعطای سیم‌کارت خاص به گردشگران خارجی را اعلام کرد، توضیح داده بود که «جلسه‌ای بین وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ارتباطات و دادستانی و نیروی انتظامی درباره نحوه اجرای آن با توجه به اولویت‌های مورد درخواست ما برگزار شده.»

سوال اینجاست که اگر چنین سیم‌کارتی اساساً وجود خارجی ندارد چطور وزارت ارتباطات در حدود هشت ماهی که از طرح این موضوع گذشته است، واکنشی به آن نشان نداده و حتی برای نحوه عملیاتی شدن این سیم‌کارت با سایر نهادها جلسه تشکیل داده است؟ چطور وزارت ارتباطات پیش از این اعلام نکرده بود که با وجود امکان رومینگ مسئله سیم‌کارت گردشگری به‌کلی منتفی است؟

ظاهراً مسئله وجود قابلیت رومینگ از زمانی به ذهن مسئولان در وزارت ارتباطات رسیده است که آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، در کانال تلگرامی خود نوشت: «هر خارجی که به ایران سفر می‌کند، می‌تواند از خدمات رومینگ بهره ببرد. در حالت رومینگ، اینترنت او از طریق کشوری‌ که سیم‌کارت او را صادر کرده است راهیابی می‌شود که فاقد فیلترینگ است.»

وزیر ارتباطات هم‌چنین از «کارهای اساسی برای افزایش سرعت اینترنت» خبر داده و گفت: «درباره افزایش سرعت اینترنت در تلاش هستیم سرعت اینترنت ثابت و همراه اضافه شود؛ کارهای اساسی در حال انجام است و مردم ثمره‌اش را اندکی با تأخیر احساس خواهند کرد.»

او با بیان این‌که میانگین سرعت اینترنت ثابت الان ۱۲ مگابیت بر ثانیه است، از افزایش این سرعت با توسعه فیبر نوری در کشور خبر داد: «با سرعت‌هایی حدود ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه که می‌دهیم سرعت اینترنت ۷۰، ۸۰ برابر خواهد شد.»

به گفته او، با راه‌اندازی فیبر نوری در بعضی شهرها مردم سرعت ۸۰۰، ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه را دریافت کرده‌اند که قابل قیاس با وضع موجود نیست. وزیر ارتباطات وعده داد که تا ماه آینده استان گلستان به طور کامل تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرد: «اولین استانی که به شکل کامل تمام شهرهایش تحت پوشش قرار می‌گیرد استان گلستان است که در یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»

وزیر ارتباطات خبرهایی درباره برنامه‌های فضایی کشور نیز اعلام کرده و گفت: «تا پایان سال چند رویداد فضایی دیگر، پرتاب‌های متعدد و رونمایی‌هایی از دستاوردهای فضایی خواهیم داشت که به مرور اعلام خواهد شد.»

او به یکی از این دستاوردها اشاره کرده و توضیح داد که یکی از این موارد کپسول زیستی است. به گفته زارع‌پور، تست زیرنظری این کپسول ظرف یکی دو ماه آینده انجام خواهد شد.

وزیر ارتباطات درباره‌ی این کپسول زیستی و کاربرد آن این‌طور توضیح داد:این کپسول برای اعزام فضانورد و موجود زنده به فضا برای انجام تحقیقات فضایی کاربرد دارد. محفظه‌ای است که موجود زنده در آن قرار می‌گیرد تا بتواند در مدار یا ایستگاه فضایی قرار بگیرد.

به گفته او، این کپسول فعلاً در مرحله تست‌های اولیه است: «زیرسیستم‌های کپسول زیستی در حال آزمایش فضایی است تا در افق پنج سال آینده بتوانیم فضانورد ایرانی در فضا داشته باشیم.»

 

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان