درآمد ۱۰۵ همتی بانک ملت در یک سال

روند صعودی درآمد‌های بانک ملت از سال ۹۸ آغاز و تاکنون توانسته این روند رو به رشد را ادامه دهد و در سال ۱۴۰۱ قله درآمدزایی ۱۰۵ همت را فتح کرد.

به گزارش اکونگار و به نقل از بورس نیوز، بانک ملت در تاربخ ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ صورت مالی سالانه (حسابرسی نشده) خود که مربوط به دوره منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ است را در سامانه کدال بارگزاری کرد. در پی انتشار این صورت مالی واکنش‌های مثبتی را از سوی سهامداران و کارشناسان دریافت کرد.

در گزارش استثنائی که بانک ملت در این دوره سالانه از خود بر جای گذاشت، میزان درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی را برابر با ۱۰۵ همت به ثبت رساند که در مقایسه با سال گذشته رشد ۵۹ درصدی (برابر با ۳۹ هزار میلیارد تومان) را به همراه داشت و در مقابل این بانک بالغ‌بر ۴۸ هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران پرداخت کرد.

 

اوج گیری روند درآمدزایی بانک ملت

بر همین اساس میزان خالص درآمدی که بانک ملت درنتیجه کاهش قیمت تمام‌شده پول با رشد ۹۱ درصدی به تراز عملیاتی ۵۷ میلیارد تومان رسید. دراین‌بین بیشترین میزان درآمدزایی "وبملت" از بخش تسهیلات اعطایی با ۹۳ هزار میلیارد تومان بود که در دوره مشابه سال گذشته این درآمدزایی برابر با مبلغ ۶۰ همت به ثبت رسیده بود.

همان‌طور که نمودار فوق ملاحظه می‌کنید روند صعودی درآمد‌های بانک ملت از سال ۹۸ آغاز و تاکنون توانسته این روند رو به رشد را ادامه دهد و در سال ۱۴۰۱ قله درآمدزایی ۱۰۵ همت را فتح کرد.

از دلایل افزایش درآمد بانک ملت می‌توان به افزایش درآمد تسهیلات پرداختی در بخش تسهیلات عقود سلف و مرابحه اشاره کرد که نسبت به سال گذشته افزایش داشت، علاوه بر اینکه افزایش وجه التزام غیر مشاع به دلیل شناسایی ۱۸ هزار و ۱۲۲ میلیارد درآمد وجه التزام اوراق نفت و گاز پارس آن هم در راستای تکالیف مجمع سال ۱۴۰۰ و بند گزارش حسابرس و بازرس قانونی بوده است.

همچنین افزون بر اینکه افزایش وجه التزام غیر مشاع به دلیل شناسایی ۱۸ هزار و ۱۲۲ میلیارد درآمد وجه التزام اوراق نفت و گاز پارس آن‌هم در راستای تکالیف مجمع سال ۱۴۰۰ و بند گزارش حسابرس و بازرس قانونی بوده است.

 

حال خوش بانک ملت در سوسازی

بانک ملت در این دوره سالانه به میزان سودآوری ۴۳ هزار میلیارد تومانی دست‌یافت. این افزایش سود خالصی که بانک ملت در این بازه زمانی به ثبت رساند که در مقایسه با سال گذشته رشد بسیار مطلوبی را به دنبال داشت. این افزایش سود خالص انفجاری از سوی بانک ملت با واکنش‌های مثبتی از سوی اهالی بازار سرمایه روبه‌رو بود.

بانک ملت در پایان سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۱ نیز موفق شد در ازای هر سهم ۱۲۱ تومان سود شناسایی کند. این مبلغ در سال مالی گذشته ۳۵ تومان بوده و اکنون با افزایش ۲۴۷ درصدی رسیده است. همچنین نگاه شما را به نسبت‌های مالی این بانک جلب می‌کنیم که در این دوره نسبت P/E (ttm) برابر با ۲.۸ بود.

"وبملت" با سرمایه ۳۵ همت موفق شده که سود انباشته خود را در طول یک سال گذشته ۱۵۲ درصد افزایش دهد و به ۴۶ هزار میلیارد تومان برساند.

در ادامه لازم به ذکر است که دارایی‌های بانک ملت در این دوره سالانه رشد ۳۹ درصدی را در مقایسه با سال گذشته به دنبال داشت به‌گونه‌ای که اکنون به مبلغ ۱,۳۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در خصوص تحولات تورمی سال ۱۴۰۱ مقتضی است، مجموعه اتفاقات و اقدامات سیاستی، به‌طور خاص حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ موردتوجه قرار گیرد. درواقع سهم قابل‌توجهی از تورم سال ۱۴۰۱ به اجرای تکلیف قانونی طرح مردمی سازی یارانه‌ها و حذف تخصیص ارز ترجیحی ارتباط می‌یابد.

هرچند که افزایش تورم و آثار جانبی رفاهی ناشی از اجرای آن سیاست، در قالب بازپرداخت یارانه نقدی تا حدود زیادی جبران شده است. با این تفاسیر تفاوت تسعیر ارز این بانک برابر با یک هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته شاهد رشد ۷۵ درصدی بود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان