سه عضو اتاق ایران در گفت‌وگوبا «اکونگار» پاسخ دادند

سلاح ورزی، نامزد انتخابات جدید اتاق بازرگانی می‌شود؟

پس از ابطال انتخابات اتاق بازرگانی و برکناری سلاح ورزی توسط دولت زمزمه‌های ثبت نام او در انتخابات جدید اتاق به گوش می‌رسد.

به گزارش اکونگار، چالش جدیدی میان اتاق ایران و دولت شکل گرفته است. در حالی اتاق معتقد است انجمن نظارت براساس قانون یک هفته بعد از اتمام انتخابات کارش تمام شده و برای برگزاری انتخابات جدید باید انجمن نظارت جدید شکل گیرد و بر همین اساس سلاح‌ورزی، رییس اتاق ایران طی نامه‌ای به وزیر صمت (رییس شورای عالی نظارت) چهار تن شامل حسین نقره‌کار شیرازی، علی مقدم ابریشمی، ساسان شاه‌ویسی و محمدسروش بیگدلی را به عنوان اعضای جدید انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران معرفی و خواستار مشخص شدن نماینده دولت که یک نفر است شده ، دولتی‌ها و طیف مقابل معتقد به همان انجمن نظارت قبلی و احیای آن هستند. در این بین به تازگی خبر جنجالی دیگری نیز منتشر شده که نظرها را به خود جلب کرده و آن خبر مربوط به شرکت مجدد سلاح‌ورزی در انتخابات ریاست اتاق ایران است.

در همین زمینه علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران به خبرنگار اکونگار گفت: انجمن نظارت بر اتاق بازرگانی که آگهی و فراخوان برای برگزاری مجدد انتخابات داده طبق نص صریح قانون یک هفته بعد از اتمام انتخابات کارش تمام شده است و آقای میرمحمد صادقی که رییس انجمن بود در تاریخ چهارم تیرماه اتمام کار انجمن و ابطال آن را اعلام کرده است. در حال حاضر عده‌ای براساس یک نامه مدعی هستند که این انجمن دوباره زنده و فعال شده است که منتها فعال شدن انجمن با نامه ممکن نیست و این کار غیرقانونی است. در واقع عزیزانی که برای انتخابات مجدد فراخوان دادند سمتی نداشتند. 

شریعتی افزود: اتاق بازرگانی به‌خاطر تبعیت از قانون و براساس اختیارات قانونی خودش 4 عضو جدید را برای تشکیل انجمن نظارت جدید معرفی کرده، انشاءالله آقای وزیر هم دستور بدهند نماینده وزارت صمت در انجمن بیاید انجمن جدید برای برگزاری انتخابات مجدد قانونی می‌شود و کارش را شروع می‌کند. بنابراین این که چه کسانی قبل از این در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند محلی از پرسش و پاسخ ندارد، چون کار غیرقانونی است، اصلا عملیاتی نمی‌شود و خبررسانی آقای حسینی و هر عزیز دیگر در این‌باره نشان می‌دهد که به قانون اشراف ندارند.

وی ادامه داد: در کنار این که انجمن نظارت قبلی قانونا حذف بوده و باید انجمن جدید شکل بگیرد تا انتخابات جدید برگزار شود، شکایتی که اتاق درخصوص آقای سلاح‌ورزی انجام داده در حال طی روند حقوقی‌اش است و هر زمانی که رای نهایی قضایی صادر شود جریان کار تغییرات حقوقی خاص خودش را پیدا می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی درخصوص گمانه‌زنی‌ها مبنی بر حضور مجدد سلاح‌ورزی در جریان رقابت‌های انتخاباتی برای ریاست اتاق ایران نیز گفت: بنده سخنگوی ایشان نیستم که در این زمینه اطلاع داشته باشم، باید از خودشان بپرسید، اما به هر حال ایشان بالاترین رای را داشتند، چه ایشان کاندید شود چه شخصی که مورد وثوق ایشان است، حتما رییس آینده اتاق خواهد بود. کسانی که به اتاق ضربه می‌زنند قطعا آرزویشان برآورده نخواهد شد و انشاءالله خدا از سر تقصیر کسانی که به حیثیت اتاق و خانه بازرگانان ضربه زدند، بگذرد. 

مرتضی حاجی‌آقامیری، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز به خبرنگار اکونگار گفت: اعتقاد دارم که هرگونه تعرض به هیات رییسه غیرقانونی است، اما در هر صورت اگر قرار باشد انتخابات جدید برگزار شود، باید انجمن نظارت جدید شکل گیرد و فراخوانی که انجمن نظارت قبلی برای انتخابات هیات رییسه صادر کرده قانونی نبوده و در نتیجه هر کسی که تا به حال ثبت‌نام کرده کار عبثی انجام داده است.

حاجی‌آقامیری افزود: علاوه بر این درخواست فرجام خواهی در مورد سلاح‌ورزی در جریان است، هنوز از سوی قوه قضاییه رد نشده و فرآیند آن در جریان است. شخصا امید دارم که عدالت همچنان در کشور برقرار باشد و نهاد قضایی به این که بخش خصوصی انتخاب خودش را کرده حکم دهد و ابلاغیه شورای عالی نظارت هم که به دلایل متعدد حتی تشریفات و شکل قانونی‌اش هم رعایت نشده بود ابطال شود. 

وی درخصوص حضور مجدد سلاح‌ورزی برای انتخابات ریاست اتاق نیز گفت: فشاری که آقای سلاح‌ورزی در این چند ماه تحمل کرده کمرشکن بوده و ایشان ایستادگی و مردانگی کردند، من در جایگاهی که آن فشارهای سنگین را تحمل نکرده‌ام می‌گویم اگر جای ایشان بودم مجدد ثبت‌نام می‌کردم، اما این که ایشان تمایل داشته باشد که باز هم این فشارها ادامه داشته باشد یا خیر باید از خودشان پرسید.

عضو اتاق بازرگانی درخصوص چالش اتاق و دولت در این مقطع نیز گفت: خیلی اعتقاد ندارم که اتاق بازرگانی با کلیت دولت در چالش است، با یک بخشی از دولت در چالش هستیم که اصرار بر بی‌قانونی دارد و تصور می‌کند آن چیزی که خودش می‌گوید باید عملی شود، از قضا این بخش در راس وزارت اقتصاد قرار گرفته و بخش اطلاع‌رسانی دولت هم دستش است. اما در کل تقابلی با دولت و نهادها نداریم و فصل‌الخطاب باید قانون باشد و همه تمکین کنند.

همچنین یک عضو اتاق بازرگانی که نخواست نامش منتشر شود در گفتگو با خبرنگار اکونگار درخصوص ادعای برخی مبنی بر شرکت مجدد سلاح ورزی در انتخابات هیات رییسه اتاق ایران گفت که سلاح ورزی حتما مجدد کاندید خواهد شد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان