سه میلیون ایرانی دیگر هم یارانه‌‌‌‌‌بگیر شدند / کدام دهک‌ها حذف می‌شوند؟

به گفته معاون وزیر کار، سه میلیون ایرانی دیگر هم یارانه‌‌‌‌‌بگیر شدند.

به گزارش اکونگار، صولت مرتضوی، وزیر رفاه در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که قانونگذار این وزارتخانه را مکلف کرده تا یارانه برخی گروه‌ها را حذف کند، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است.

با این وجود یارانه گروه‌های خاصی در سال جاری حذف و در سال گذشته هم عده دیگری از لیست یارانه بگیران خارج شده بودند.

این روزها که بودجه سال ۱۴۰۳ زیر ذره بین قرار دارد، پیشنهادهای یارانه‌ای دولت هم مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. در برنامه اقتصادی دولت برای سال آینده آمده است که سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای حذف یارانه گروه‌های خاص اقدام کند. 

بر این اساس، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین بر اساس تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیر مشمول حمایت دولت به موجب آیین نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اقدام کند.

در سال‌های گذشته و با حذف یارانه گروه‌های خاص، اقدام دولت مورد نقد و اعتراض قرار گرفته بود. برخی گروه‌ها با پیگیری‌های فراوان به لیست یارانه بگیران بازگشتند. 

به گزارش تسنیم، علیرضا عسگریان با اعلام اینکه سال 1401، یارانه نقدی دهک 10 کلا حذف شد، گفت: در آن مقطع هشت و نیم میلیون نفر حذف شدند، بعد این‌ها اعتراض کردند و یک تعدادشان برگشتند. یعنی ما الان در دهک 10، کسانی داریم که یارانه می‌گیرند.

وی افزود: در حال حاضر فقط حدود 5.5 میلیون نفر در دهک ده یارانه نمی‌گیرند، افزود: یارانه حدود سه میلیون نفر مجدد برقرار شد.

عسگریان با تاکید بر اینکه طبق قانون سه دهک یعنی 24 میلیون نفر نباید یارانه بگیرند، افزود: ولی الان تصمیم دولت این نیست که دهکی را حذف کند.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان