تجارتی که کمبود ارز در آن رنگ می‌بازد!

واردات رسمی ۲میلیارد دلار موبایل در ۸ماه / پای رانت در میان است؟

درحالی که یارانه ارزی شیرخشک در ماه‌های اخیر تامین نشده و بازار با یک کمبود جدی مواجه است، دولت در ۸ ماه اخیر ۲میلیارد دلار برای واردات موبایل تخصیص داده است.

به گزارش اکونگار، از ابتدای سال 1402 تا کنونی یکی از محصولاتی که تورم کمتری نسبت به سایر محصولات حوزه الکترونیکی تجربه کرد، تلفن همراه است.

بر اساس آمارهای گمرک، از ابتدای سال جاری و تا پایان مردادماه، 913 میلیون دلار موبایل وارد ایران شد که سهم 3.77 درصدی از ارزش واردات کشور را به خود اختصاص می‌داد .این درحالی است که آمارهای گمرک نشان می‌دهد که  سال 1401 بیش از 2.8 میلیارد دلار صرف واردات تلفن همراه شده بود. ارز ریالی واردات این کالا نیز معادل 64 هزار و 556 میلیارد تومان اعلام شد. این درحالی است که در سال 1400 نزدیک به 4.1 میلیارد دلار صرف واردات تلفن همراه به کشور شده بود.

واردات 9میلیون دستگاه تلفن همراه به کشور

در جدیدترین آمار اعلام شده از سوی گمرک، روند واردات موبایل رو به افزایش بوده و طی هشت ماه سال جاری بیش از 2میلیارد دلار صرف واردات موبایل شده و گفته می‌شود بیش از 9میلیون دستگاه تلفن همراه از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند.

آنچه که آمارها می‌گویند دولت، در 5ماه سال برای واردات موبایل 913 میلیون دلار هزینه کرده و 3ماه بعدی بیش از یک میلیارد هزینه واردات تلفن همراه به کشور شده است. کارشناسان معتقدند که کنترل قیمت موبایل در بازار داخل ریشه در حجم بالای واردات و وفور محصول در بازار دارد.

بر اساس گزارش گمرک ایران، در هشت ماهه سال جاری ۹ میلیون و ۲۶۸ هزار و  ۳۳۹ دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری و مسافری وارد کشور شده است. ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه یک میلیارد و ۹۳۸ میلیون و ۵۵۳ هزار دلار بوده است.

همچنین در این مدت هشت میلیون و ۹۲۸ هزار و ۷۹۷ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون و ۷۴۶ هزار دلار به شیوه تجاری و ۳۳۹ هزار و ۵۴۲ دستگاه به ارزش ۱۹۷ میلیون و ۸۰۷ هزار دلار به شیوه مسافری وارد شده است.

آمار واردات تلفن همراه در هشت ماهه سال جاری ذیل کدهای شماره ۸۵۱۷۱۲۱۰ و ۸۵۱۷۱۳۹۰ به شرح گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و کدهای شماره ۸۵۱۷۱۲۲۰ و ۸۵۱۷۱۴۲۰ به شرح گوشی تلفن همراه با صفحه کلید غیر لمسی است.

در حالی که دولت در مرداد ماه سال جاری تعرفه‌های واردات موبایل را افزایش داد و این موضوع باید روی قیمت موبایل تاثیر می‌گذاشت، تغییر چندانی در بازار موبایل رخ نداده است.

تعرفه واردات موبایل چقدر افزایش یافت؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با دوبرابر شدن تعرفه واردات گوشی‌های مسافری از ابتدای سال‌جاری، هزینه رجیستری گوشی‌های بالای 600 دلار به 30 درصد رسید. در واقع، هزینه رجیستری واردات مسافری آیفون 13 از حدود 9 میلیون تومان به نزدیک 20 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و این اقدام شوک مقطعی و بسیار اندکی حدود یک میلیون تومان به قیمت موبایل وارد کرد.  

در حالی که در ماه‌های اخیر واردات بسیاری از محصولات به دلیل کمبود ارز متوقف شده و دولت هم در راستای مدیریت بازار شیرخشک و جلوگیری از قاچاق ارز یارانه‌ای شیرخشک را قطع کرده است، اما ارز مورد نیاز واردات موبایل بدون هچ محدودیتی تخصیص می‌یابد.

جدول زیر مقایسه قیمتی موبایل در هشت ماه اخیر است. 

جدول (2)

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان