مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در گفت‌و گو با «اکونگار» بررسی کرد

آژیر هشدار شهرک‌های صنعتی و گوش‌های بسته مسوولان / کمبودها جدی است

مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی می‌گوید: پیشنهاد دادیم که بخشی از مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از خود فعالان اقتصادی شهرک‌ها دریافت می‌شود برای اداره و نوسازی شهرک‌ها اختصاص یابد.

به گزارش اکونگار، وضعیت شهرک‌های صنعتی نگران‌کننده است؛ این موضوعی است که اخیرا عضو اتاق بازرگانی تهران درباره آن صحبت کرده و در این زمینه هشدار داده است. آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفته است که واحدهای تولیدی موجود در این شهرک ها در گذران امور خود مانده اند.

خالقی در گفتگویی گفته است که «بحث این است که وضعیت شهرک‌های صنعتی نگران‌کننده است زیرا اگر شهرک‌های صنعتی بازسازی نشوند و به آنها رسیدگی نشود، زیرساخت‌های آنها دچار فرسودگی شدید و در نهایت تخریب می‌شود و این در حالی است که بازسازی زیرساختی که دچار فرسودگی شدید شده، بسیار سخت است.»

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین گفته است «اگر به این موضوع رسیدگی نشود مثلاً زیرساخت آب یک شهرک دچار فرسودگی و در نهایت قطع می‌شود که در این صورت کل شهرک را از دست می‌دهیم.»

اما درحالی نایب رییس خانه صمت از وضعیت نگران کننده شهرک های صنعتی خبر می دهد که یک مقام مسئول سابق چنین نظری را قبول ندارد و معتقد است که صرفا ممکن است در برخی شهرک های صنعتی که خیلی قدیمی اند چنین وضعیتی حاکم باشد.

علی رسولیان، مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به خبرنگار اکونگار گفت: شهرک‌های صنعتی در طول زمان نیاز به نوسازی و بازسازی دارند، یک‌سری تاسیسات و زیرساخت‌ها مانند آب، برق، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال پساب در این شهرک‌ها وجود دارد که باید در طول زمان اصلاح و بازسازی شود وگرنه به مرور فرسوده می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

رسولیان ادامه داد: اما این که وضعیت فعلی نگران کننده باشد همچین چیزی بعید است که به این زودی‌ها اتفاق بیفتد. ممکن است برای برخی شهرک‌های صنعتی که خیلی قدیمی‌اند این اتفاق رخ دهد که قانون خود فعالان اقتصادی را موظف کرده و گفته است وقتی شهرک‌ها تحویل فعالان اقتصادی می‌شود باید شرکت‌های خدماتی ایجاد شود و این شرکت‌ها از بین فعالان اقتصادی پول را جمع کنند و کار بازسازی و نوسازی را انجام دهند.

وی افزود: با توجه به این که بعضی شهرک‌های صنعتی ضعیف‌تر هستند و قدرت آنچنانی ندارند، بسیاری معتقدند که دولت باید بیاید و هزینه نوسازی را برعهده بگیرد و یا روش‌های دیگری برای اداره شهرک‌ها درنظر گرفته شود. پیشنهاداتی در این زمینه مطرح بود، مثلا آن زمان پیشنهاد دادیم که بخشی از مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از خود فعالان اقتصادی شهرک‌ها دریافت می‌شود برای اداره و نوسازی شهرک‌ها اختصاص یابد.

مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد: وضعیت شهرک‌ها در حال حاضر نگران کننده نیست، اما حتما باید پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و راهکارهایی اتخاذ شود.

رسولیان تصریح کرد: شهرک‌ها عملکرد خوبی دارند و فضای مناسبی را برای فعالین اقتصادی ایجاد کرده‌اند، اما در بعضی زیرساخت‌ها مثل آب، برق و گاز کسری وجود دارد، دلیل آن این بوده که هم صنایع توسعه پیدا کرده‌اند و هم اتفاقاتی مانند خشک شدن چاه آب رخ داده، بنابراین باید سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود.

وی درخصوص نیاز به ورود دولت برای بازسازی شهرک‌های صنعتی گفت: در دوره قبلی سازمان، دولت برای ایجاد پست‌های برق مشارکت کرد تا کسری برق در بعضی از شهرک‌ها جبران شود. در قانون بودجه سال گذشته نیز یک مبلغی از محل افزایش قیمت برق مصرفی صنایع را برای تامین همین زیرساخت‌ها اختصاص یافته بود. ضمن این که دولت باید درخصوص انتقال پساب‌ها کمک کند، چون کشور مشکل آب دارد تا بتوانیم از پساب‌ها در آن دسته از صنایعی که نیاز به آب فراوان دارد استفاده کنیم.

مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پایان گفت: آب، برق و گاز صنایع اولویت بسیار مهمی است، اگر نتوانیم زیرساخت‌ها را در شهرک‌ها ایجاد کنیم قطعا تولید کشور و در نهایت اشتغال و معیشت مردم با مشکل مواجه می‌شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان