به بهانه واگذاری امتیاز نفت به بخش خصوصی، می‌خواهند رانت به خصولتی‌ها بدهند

اطهاری: مولدسازی بدون میدان دادن به بخش خصوصی ممکن نیست / تکمیل سه گانه انحصار در برنامه هفتم

پژوهشگر توسعه معتقد است که برنامه هفتم، برنامه‌ای است که در آن صنعت نفت به سمت خصولتی سازی حرکت می‌کند و خبری از مولدسازی در اقتصاد کشور نیست.

به گزارش اکونگار، این روزها، برنامه هفتم توسعه، در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است. با وجود اینکه دولت، این برنامه را نقشه راه توسعه و نجات کشور از شرایط سخت می‌داند، اما کارشناسان و نهادهای پژوهشی ایرادهای بسیاری به برنامه توسعه‌ای دولت وارد کرده‌اند.

مرکز پژوهش‌‌‌های اتاق ایران ماه گذشته پس از بررسی این برنامه اعلام کرد«برنامه هفتم توسعه آشکارا اهداف بلندپروازانه‌‌‌ای را حتی در مقیاس جهانی دنبال می‌کند. رشد اقتصادی سالانه ۸درصدی، ایجاد سالانه یک‌‌‌میلیون شغل، نیل به متوسط رشد صادرات نفتی ۴/ ۱۲درصد و متوسط رشد صادرات غیرنفتی ۴/ ۲۲درصد، بخشی از اهداف این برنامه هستند. این در حالی است که در مقدمه لایحه، اشاره ‌‌‌شده است میزان رشد اقتصادی ایران در سال‌های اجرایی سه‌برنامه توسعه پیشین به‌‌‌طور متوسط تنها ۸/ ۱‌درصد بوده است. سازوکارهای تامین منابع برای رشد ۸درصدی اقتصاد، رشد صنعتی ۵/ ۸درصدی، تک‌‌‌رقمی کردن تورم تا سال آخر برنامه و... نیز مشخص نشده و تنها به این اکتفا شده که دولت، بانک‌مرکزی و سایر دستگاه‌‌‌های اجرایی مرتبط، برنامه‌‌‌های سالانه را برای تامین مالی رشد هدف‌‌‌گذاری‌‌‌شده و مهار تورم ارائه دهند که تفاوت آن با روندهای فعلی معلوم نیست.»

شرایط واگذاری نفت به بخش خصوصی فراهم نیست

 در این رابطه، کمال اطهاری پژوهشگر توسعه در واکنش به پیش بینی برنامه هفتم در خصوص واگذاری امتیاز نفت به بخش خصوصی به «اکونگار» گفت: برای واگذاری ابتدا باید زیرساخت‌ها برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شود بعد واگذاری اموال و دارایی‌ها اتفاق بیفتد. وقتی زیرساخت فراهم نیست به این مفهوم خواهد بود که قرار است دارایی‌ها خصولتی شود و به عبارتی دارایی‌ها را مال خود کنند.

تکمیل سه گانه انحصار در برنامه هفتم

او تاکید کرد: نئوفئودالیسم سه گانه انحصار قدرت، ثروت و مالکیت را تشکیل می دهد. امروز در اقتصاد ایران انحصار قدرت و ثروت وجود دارد اما برای رانتخواران این انحصار کافی نیست و می خواهند انحصار مالکیت را نیز به دست آورند.

اطهاری اظهار کرد: برنامه هفتم ضد توسعه است و برای تکمیل نئوفئودالیسم نوشته شده است. این برنامه قصد دارد انحصار سه گانه را تکمیل کند.

صاحبان قدرت و ثروت به دنبال حذف رقبا

این پژوهشگر توسعه بیان کرد: وقتی دارایی ها ملی و دولتی ست گاه گاه از کانال انتخابات دست رقبا می افتد و این چیزی ست که صاحبان قدرت و ثروت نمی‌خواهند. بنابراین قصد دارند در برنامه هفتم کار را تمام کنند.

او ادامه داد: آنچه درباره نئولیبرالیسم لقلقه زبان می‌کنند هیچ مناسباتی با برنامه هایی که پیش بینی کرده‌اند ندارد. نئولیبرالیسم سیستمی برای ایجاد ارزش اضافی در سرمایه‌داری ست و در این راستا برنامه‌ها را برای رقابت داخلی و خارجی ساماندهی می‌کند. در حالی که در برنامه هایی که تدوین شده است چیزی به نام فرآیند انباشت مولد وجود ندارد. در برنامه‌ها پیش بینی شده دارایی‌ها خورده و تمام شود و نهایتا همه چیز به نابودی کشیده شود.

متخصصان مهاجرت کردند

اطهاری معتقد است: اگر قصد مولدسازی وجود داشته باشد باید بخش خصوصی که بتواند سیستم دانش بنیان را توسعه دهد داشته باشیم، اما می‌بینیم چنین چیزی نه در وزارت نفت و نه در کل اقتصاد وجود ندارد.

او گفت: نبود بخش خصوصی دانش محور سبب می شود اهداف مولدسازی امکان تحقق نداشته باشد. شرکت‌های دانش محور وجود ندارند چون همه متخصصان مهاجرت کرده‌اند و نیروهای متخصص برای کشورهای دیگر کار می‌کنند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان