نقش خودروسازان در آمار بالای مصرف بنزین / گران کردن انرژی مصرف را کاهش نمی‌دهد +فیلم

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران معقتد است که افزایش قیمت حامل‌ها راه‌حل کنترل ناترازی انرژی در کشور نیست.

به گزارش اکونگار، در شش ماهه نخست سال، اخبار متناقضی در رابطه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش قیمت بنزین در کشور به گوش می‌رسد، هر بار که خبر افزایش قیمت بنزین در کشور منتشر می‌شود، دولت و مجلس به سرعت آن را تکذیب می‌کنند و همچنان تغییر نرخ حامل‌های انرژی در کشور مبهم می‌ماند. وزیر نفت، رییس سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بارها بر ناترازی انرژی در کشور تاکید کرده‌اند، اما بازهم در نهایت خبری از افزایش حامل‌های انرژی نیست. 

درحالی که به نظر می‌رسید دولت در نیمه دوم سال قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد، ماه گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه صراحتا اعلام کر، خبری از افزایش قیمت‌ها نیست. 

روایت رییس سازمان برنامه از ناترازی انرژی در کشور

به گفته داوود منظور، در مسئله انرژی با محدودیت جدی در گاز، بنزین و گازوئیل مواجه هستیم و همه ظرفیت تولیدی صرف مصارف جاری می‌شود.سیاست‌ قیمتی در بخش انرژی فعلاً در دستور کار نیست و ما می‌خواهیم با شیوه‌های غیر قیمتی تراز بازار انرژی را حفظ کنیم که کار بسیار دشواری است چون مهم‌ترین ابزاردر بخش انرژی قیمتی است. 

قیمت بنزین در 40 سال اخیر 3هزار برابر شده است

آرش نجفی رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران در این رابطه به «اکونگار» گفت: اگر بخواهیم با افزایش  قیمت حامل‌های انرژی، ناترازی و مصرف بالای آن را مدیریت کنیم، مسیر کاملا اشتباهی را در پیش گرفته‌ایم، در طول 40 سال اخیر قیمت بنزین بیش از 3هزار برابر رشد کرده است، اما تاثیری روی میزان مصرف نداشته است. 

وی افزود: امکان اینکه با یک مکانیزم فزاینده قیمت انتظار داشته باشیم شدت مصرف انرژی در کشور کاهش پیدا کند، کاملا اشتباه است.

ویدیو زیر بخشی از صحبت‌های رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با «اکونگار» است. 

 

دیدگاه
آخرین اخبار