کارشناسان در گفتگو با «اکونگار» مطرح کردند

جایگزین بنزین می‌آید؟ / «سی ان جی» رایگان، رویا یا واقعیت

کارشناسان معتقدند که با وجود شرایط موجود و نبود زیرساخت‌های لازم اجرایی شدن طرح CNG رایگان در کشور بسیار سخت است.

به گزارش اکونگار، بحران انرژی در جهان  بسیار قوت گرفته و همین موضوع کشورها به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و ارزان‌تر سوق داده است. پاک، ایمن و ارزان بودن CNG سه ویژگی مهم این سوخت محسوب می‌شود. علاوه بر آن دولت می‌تواند با افزایش مصرف سی‌ ان‌ جی تا میزان قابل توجهی هزینه‌های خود را در بخش سوخت‌رسانی کاهش دهد.

چند وقتی است، انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت درخواست عرضه رایگان سی‌ ان‌ جی به مدت سه سال را در چندین نوبت به وزارت نفت ارائه داده، با وجود پافشاری انجمن، هنوز واکنشی قطعی از سوی وزارت نفت صورت نگرفته است.

تعلل دولت در تعیین تکیف طرح رایگان سی ان جی

روز گذشته هم محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن CNG به خبرگزاری مهر گفته بود:با توجه به اینکه احتمال افزایش و اصلاح قیمت بنزین وجود ندارد، ممکن است در آینده طرح ارائه سی ان جی رایگان اجرایی شود.

به گفته وی، طرح سی ان جی رایگان، طرحی است که از طریق انجمن ارائه شد و در معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت نیز مورد برسی قرار گرفت، اما دولت برای اجرای این طرح به جمع‌بندی نرسید.

وی ادامه داد: یکی از دلایل عدم اجرای این طرح مشکلات زیرساختی بود اما همچنان پیگیر آن هستیم تا این طرح اجرایی شود. با توجه به اینکه احتمال افزایش و اصلاح قیمت بنزین وجود ندارد ممکن است در آینده این تصمیم اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه سهم سی ان جی سال گذشته در سبد سوخت ۲۱ درصد بوده است، خاطر نشان کرد: در سال گذشته سهم سی ان جی برای خودروهای سبک از سبد سوخت ۲۱ درصد بوده است که متأسفانه با کاهش مصرف سی ان جی در سال جاری مصرف به ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

اجرایی شدن طرح CNG رایگان غیر ممکن است

یدالله صبوحی کارشناس اقتصاد انرژی در این باره به «اکونگار »گفت: به نظر من طرح CNG رایگان غیرممکن است؛ چرا که این طرح بر وضعیت انرژی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. وقتی که کشور گاز مورد نیاز خود را نمی‌تواند تامین کند این طرح فقط بر گسترش حمل و نقل تاثیر می‎گذارد نه این که مصرف سوخت مثل بنزین را کاهش دهد، ضمن اینکه با معضل کمبود انرژی در ابعاد بزرگتری هم روبه‌رو خواهیم شد.

وی اضافه کرد: بسیاری از طرح‌هایی که در کشور  مطرح می‌شود، پشتوانه اقتصادی ندارد. برای مثال گفته شده بود قرار است دولت یک میلیون مسکن در سال بسازد. این طرح حداقل به 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد در صورتی که کل سرمایه‌گذاری کشور به 60 میلیارد دلار هم نمی‎‌رسد؛ با کنار هم گذاشتن آمار و اعداد به این نتیجه می‌رسیم که طرح‌های ارائه شده هیچ پشتوانه علمی و اقتصادی ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از صنایع بزرگ، مانند فولاد و سیمان به خاطر کمبود گاز تعطیل می‌شوند؛ حالا چطور در این شرایطی می‌توان به این طرح فکر کرد. مگر اینکه با دلایل اقتصادی توجیهی بر این طرح ارائه شود و گفته شود که دولت این هزینه را از کجا می‌خواهد تامین کند.

پاسخ مبهم دولت به اجرای طرح رایگان CNG در کشور

حمیدرضا صالحی نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم در این رابطه به «اکونگار» گفت:سابقه  دولت‌هادر یک دهه گذشته نشان می‌دهد که توجه کافی به سوخت سی ان جی در کشور نشده، هر چند که این ظرفیت وجود دارد که سی ان جی به یک رقیب جدی برای بنزین تبدیل شود،  اما به نظر نمی‌رسد که رایگان کردن CNG به عنوان سوخت جایگزین بنزین زیرساخت‌های لازم را در کشور داشته باشد، از طرفی هم می‌بینیم که دولت پاسخ روشنی به این مسئله نداده است. این که سوخت CNG مزایای بسیاری دارد را نمی‌توان انکار کرد ولی این طرح به راحتی قابل اجرا نیست.

وی افزود: برای مثال طرح جایگاه CNG برای استان سیستان و بلوچستان پذیرفته شده و از سوی دولت حمایت می‌شود. این طرح بسیار کاربردی و به کاهش قاچاق سوخت در این استان کمک می‌کند. وقتی طرحی ارائه می‌شود باید زیرساخت و خروجی آن را هم بسنجیم. اگر طرح‌ها با برنامه اجرا شوند، سوخت  CNG  می‌تواند جایگاه مناسب خود را در کشور پیدا کند.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران در ادامه تصریح کرد: ناگفته نماند اگر قیمت بنزین واقعی‌تر می‌شد سرمایه‌گذاری در بخش CNG هم افزایش می‌یافت. یکی از مقاومت‌ها و مخالفت‌ها در برابر سوخت CNG آثار ناشی از ارزان بودن قیمت بنزین و گازوئیل در کشور بود. اگر یک روز قیمت‌ها واقعی‌تر شود CNG هم در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان