قیمت نیشکر در هاله‌ای از ابهام /ادامه تعلل دولت

درحالی که کشاورزان باید سال زراعی جدید را آغاز کنند، اما دولت در اعلام قیمت خرید تضمینی نیشکر تعلل می‌کند.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، در حالی که کشاورزان در حال آماده‌سازی زمین‌های خود برای کشت بعدی هستند، هنوز وزارت جهاد کشاورزی قیمت نیشکر را برای خرید اعلام نکرده و کشاورزان به فکر کاشت خربزه و صیفی‌جات هستند. به نظر می‌رسد سرنوشت گندم در انتظار شکر هم هست.

علیرضا اشرف، دبیر انجمن تولیدکنندگان شکر گفت:وزارت جهاد به دنبال این است که بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین شود. اگر قیمت نیشکر مشخص شود و مشکلی در خرید آن از کشاورز نباشد، طبیعی است که کشاورز به جای کشت هندوانه یا خربزه نیشکر کشت کند، اما هر چقدر فضا مبهم باشد احتمال کشت نیشکر ضعیف است.

وی افزود:مطابق ماده ۱۴ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی هر سال باید تا پیش از فصل کشت وزارتخانه قیمت نیشکر را اعلام کند تا کشاورز بر اساس آن تصمیم بگیرد. اما برخی از سال‌ها تا فرودین سال بعد وزارتخانه قیمتی معین نمی‌کرد و کشاورز نیز تصمیم می‌گیرد صیفی‌جات بکارد تا نیشکری که هنوز قیمت خرید آن مشخص نیست، اکنون نیز هنوز وضعیت شکر سال آینده مشخص نیست تا بتوان برای تولید یا واردات آن برنامه‌ریزی کرد.

اظهارات دبیر انجمن تولیدکنندگان شکر در حالی است که تا سه ماه دیگر فصل کشت آغاز می‌شود و کشاورزان در حال انجام کارهای مقدماتی و انتخاب محصول برای کشت هستند، اما تعللل وزارت جهاد برای اعلام شرایط خرید نیشکر و چغندر قند سبب خواهد شد که برای سال آینده میزان واردات افزایش پیدا کند. در حالی که واحدهای تصفیه شکر ظرفیت خالی دارند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان