ایران سهامدار ۸ پالایشگاه در کشورهای دیگر

ایران تاکنون برای سهامداری و مشارکت در احداث ۸ پالایشگاه فراسرزمینی در سه قاره آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا اقدام کرده که در بین آنها، طرح بازسازی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا منجر به صادرات ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران شده است.

به گزارش اکونگار و به نقل از فارس، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، راهبرد «بازارسازی نفت» برای صادرات نفت ایران در شرایط تحریم در دستور کار قرار گرفت که از جمله سیاست‌های آن، حضور در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بازسازی و احیای ظرفیت آنها و فروش نفت ایران به این واحدها بود.

تاکنون ایران برای سهامداری و مشارکت در احداث 8 پالایشگاه خارجی در سه قاره آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا اقدام کرده است که در تصویر 1، جزئیات کاملی از آنها آورده شده است.

از این 8 پالایشگاه فراسرزمینی، 4 پالایشگاه در آمریکای لاتین، 3 پالایشگاه در آسیا و یک پالایشگاه در آفریقا قرار دارد و تاکنون دو طرح پالایشی ال‌پالیتو و کاردون ونزوئلا به مرحله امضای قرارداد یا آغاز عملیات اجرایی رسیده و مابقی در مرحله مذاکره و امضای تفاهم‌نامه و انجام مطالعات قرار دارند.

 

مدل حضور ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در آمریکای لاتین تاکنون بدین صورت بوده که با صدور خدمات فنی و مهندسی، ابتدا اقدام به بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌ها کرده و بعد از احیای ظرفیت آنها، به میزان ظرفیت آزاد شده، نفت خود را صادر می‌کند.

صنعت نفت ایران در شرایط تحریم به توانمندی بالایی در حوزه ساخت تجهیزات و تعمیرات اساسی دست پیدا کرده است، موضوعی که اغلب کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقا از آن محروم هستند. این توانمندی بالا به اهرمی برای امضای قراردادهای مختلف بین ایران و سایر کشورها جهت احیای ظرفیت غیرفعال پالایشگاه‌های خارجی و صادرات نفت ایران تبدیل شده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان