نقش یک خواننده در تورم سوئد

بانک مرکزی سوئد نظیر همتایان خود در ایالات متحده و اروپا، بارها نرخ بهره خود را در تلاش برای مهار تورم افزایش داده است.

به گزارش اکونگار و به نقل از بی بی سی، اقتصاددانان سوئدی می‌گویند که تور جهانی بیانسه، خواننده مشهور آمریکایی در استکهلم، پایتخت سوئد که با هجوم ده‌ها هزار طرفدار برای حضور در کنسرت این سوپراستار همراه بود، سبب ایجاد تورم در این کشور شده است.

 روزنامه بریتانیایی «گاردین» پنج‌شنبه  در گزارشی نوشت که آمارهای رسمی نشان می‌دهد تورم سوئد در ماه مه به زیر ۱۰ درصد رسید، اما همچنان بالاتر از حد انتظار بود. قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/ ۹ درصد افزایش یافته که البته در مقایسه با ۵/ ۱۰ درصد در ماه آوریل قدری کاهش را نشان می‌دهد و این نخستین باری است که تورم به کمتر از ۱۰ درصد در بیش از شش ماه گذشته رسیده است.

به گفته اداره آمار سوئد، کاهش قیمت برق و مواد غذایی به کاهش نرخ تورم در ماه مه کمک کرده، در حالی که در همان زمان، هزینه‌های برخی کالاها و خدمات افزایش یافته است. به گفته مایکل گرن، اقتصاددان ارشد سوئد در بانک «دانسکه»، بازدید بیانسه از استکهلم می‌تواند توضیح دهد که چرا این نرخ بالاتر از حد انتظار بوده است. گرن در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «به نظر می‌رسد شروع تور جهانی بیانسه در سوئد، در افزایش تورم ماه مه نقش داشته است.»

گرن گفت که تاثیر کنسرت او در ماه مه «احتمالا» ۲/ ۰ از ۳/ ۰ درصدی است که بر تورم قیمت هتل‌ها و رستوران‌ها افزوده است. ده‌ها هزار طرفدار بیانسه در اواسط ماه مه به استکهلم هجوم آوردند تا دو کنسرت بیانسه را تماشا کنند.

این نخستین تور انفرادی او در هفت سال گذشته بوده است. برآوردها، جمعیت حاضر در هر کنسرت را ۴۶ هزار نفر نشان می‌دهد تا آنجا که برخی به دلیل پر شدن هتل‌ها، مجبور به اقامت در خارج از پایتخت شدند. گزارش شده است که تعدادی از هواداران برای دیدن این کنسرت‌ها از خارج از این کشور به سوئد سفر و از ضعف ارز سوئد و کاهش قیمت بلیت استفاده کرده‌اند.

گرن به «وال استریت ژورنال» نیز گفته است که این اثر «بسیار نادر» بوده و او انتظار داشته که وضعیت در ژوئن به حالت عادی بازگردد. تورم در سوئد در ماه دسامبر ۲۰۲۲ به ۳/ ۱۲ درصد رسید - بالاترین میزان در بیش از ۳۰ سال گذشته - سپس در ژانویه اندکی کاهش یافت و به ۷/ ۱۱ درصد رسید، اما به‌طور غیرمنتظره‌ای در فوریه به ۱۲ درصد بازگشت. بانک مرکزی سوئد نیز مانند همتایان خود در ایالات متحده و اروپا، بارها نرخ بهره خود را در تلاش برای مهار تورم افزایش داده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان