غول نفتی سعودی سقوط کرد / آرامکو در رتبه سوم جهان

غول نفتی دولتی آرامکوی سعودی اکنون سومین شرکت بزرگ جهان از نظر سرمایه بازار است.

به گزارش اکونگار به نقل از نفت ما؛ فهرست وب سایت companiesmarketcap.com نشان می‌دهد آرامکو با سرمایه بازار ۱.۹۰۳ تریلیون دلار به رتبه سوم تنزل پیدا کرده و پس از اپل با سرمایه بازار ۲.۴۱۳ تریلیون دلار و مایکروسافت با سرمایه بازار ۱.۹۲۰ تریلیون دلار، قرار گرفته است.

آرامکو درست دو ماه پیش، در اواسط دسامبر با سرمایه بازار ۱.۸۱ تریلیون دلار، در رتبه دوم پس از اپل قرار داشت و پیش از آن، در ماه مه سال گذشته، با سرمایه بازار ۲.۳۸ تریلیون دلار، بر جایگاه نخست تکیه زده بود.

شرکت "الرجحی کپیتال" در ژانویه پیش بینی کرد سود خالص آرامکو در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، تحت تاثیر دورنمای تقاضای ضعیف که ناشی از کندی اقتصاد جهانی است، به میزان ۶.۳ درصد در مقایسه با سه ماهه سوم نزول خواهد کرد و به ۳۸.۹۰ میلیارد دلار می‌رسد.

اما در حالی که سرمایه بازار آرامکو کاهش پیدا کرده است، امین ناصر، مدیرعامل این شرکت ماه گذشته در مصاحبه به بلومبرگ گفت: آرامکو انتظار دارد بازگشایی چین، باعث افزایش تقاضا برای سوخت جت و نفت خام شود.

آرامکو در خوش بینی نسبت به دورنمای تقاضای جهانی برای نفت، تنها نیست و اوپک خوش بینی محتاطانه‌ای را حفظ کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مدیرعامل آرامکو هفته گذشته از فرآیندهای زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی انتقاد کرد و آنها را مانع سرمایه گذاری‌ها در بخش نفت و گاز خواند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان