کاهش ۴۰ درصدی درآمد اپراتورهای اینترنتی پس از فیلترینگ گسترده

وزیر ارتباطات معتقد است که ورشکستگی اپراتورهای اینترنتی پس از فیلترینگ مبنای قانونی ندارد، اما رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال در نامه‌ای به وزارت ارتباطات از کاهش ۴۰ درصدی درآمد اپراتورهای اینترنتی خبر داده است.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت‌نیوز؛ رئیس کمیته دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر ارتباطات از کاهش ۴۰ درصدی درآمد اپراتورهای اینترنتی به‌ویژه اپراتورهای همراه کشور بعد از فیلترینگ خبر داد.

پس فیلترینگ گسترده اینترنت در مهر ماه 1401، بسیاری کسب‌وکارها و اپراتورهای اینترنتی اعلام کردند که زیان‌های کلانی را متحمل شدند، اما وزیر ارتباطات ماه گذشته منکر این خسارت‌ها شد و گفت: «ورشکستگی اپراتورهای اینترنتی پس از فیلترینگ مبنای قانونی ندارد»!

اپراتورهای اینترنتی درباره کاهش درآمد هشدار داده بودند

با این حال در قسمتی از نامه مجتبی توانگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال به وزیر ارتباطات درباره کاهش درآمد اپراتورها آمده است: «متاسفانه گزارش‌های منتشر شده از وضعیت مالی اپراتورهای اینترنتی بویژه اپراتورهای همراه کشور نشان می‌دهد درآمد ماهیانه این اپراتورها از خدمات دیتا نسبت به مدت مشابه پیش از اعمال محدودیت‌ها حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به آنکه اپراتورها با ایجاد، توسعه و به‌روزسازی مستمر زیرساخت‌های ارتباطی نقش پیشران و کلیدی در اقتصاد دیجیتال کشور دارند استمرار این کاهش درآمد منجر به وارد آمدن زیان‌های جبران‌ناپذیر به این بخش خواهد گردید.»

این نامه رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال به وزیر ارتباطات تاییدیه نامه‌هایی بود که در دی ماه سه اپراتور همراه کشور یعنی ایرانسل، شاتل و مبین‌نت در رابطه با کاهش درآمد پس از فیلترینگ و جبران خسارت به وزارت ارتباطات داده بودند.

در این نامه‌ها که توسط که یک گروه هکری موسوم بهZZA منتشر شده بود، خبر از ضررهای شدید این اپراتورها در پی تشدید محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ داده شده بود. براساس این اسناد ایرانسل از ۲۹ شهریور تا ۷ آبان حدودا متحمل ۸ هزار میلیارد ریال ضرر شده، شاتل ۶۰ درصد ترافیک و ۴۰ درصد کل درآمد خود را از دست داده و مبین‌نت نیز ۱۰ میلیارد تومان در ماه ضرر دیده است.

ترافیک پلتفرم‌های داخلی خسارت را جبران نمی‌کند

همچنین، از زمانی که دو پلتفرم محبوب خارجی یعنی اینستاگرام و واتساپ فیلتر شدند، مسئولان تاکید دارند که کاربران می‌توانند به نمونه‌های داخلی مراجعه کنند، چرا که به عقیده آن‌ها پلتفرم‌های داخلی کارایی مدل‌های خارجی خود دارند. حتی وزیر ارتباطات چندی پیش از افزایش کاربران پلتفرم‌های داخلی خبر داد.

اما آمارهای غیررسمی نشان‌ می‌دهند که اغلب کاربران ترجیح می‌دهند که از استفاده از پلتفرم‌های خارجی را با وجود فیلترینگ ادامه دهند. به همین ترتیب رشد ترافیک داخلی به حدی نیست که بتواند خسارت‌های ناشی از فیلترینگ را جبران کند.

توانگر در نامه خود به وزارت ارتباطات گفته است که «گذشته از ضربه‌ای که فیلترینگ و ایجاد اختلال در دسترسی به اینترنت به کسب‌وکارها و کاربران وارد کرده است، این گمان وجود داشت که اقبال نسبی به پلتفرم‌های داخلی بتواند اثر فیلترینگ شبکه‌های خارجی را تا حدی جبران نماید. متاسفانه آمارهای غیررسمی منتشره از میزان رشد ترافیک داخلی نشان می‌دهد: اولاً این میزان رشد در حدی نیست که کاهش ترافیک اینترنت ناشی از فیلترینگ را جبران نماید و ثانیاً به دلیل مدل اقتصادی کاملاً غلط در تعرفه‌گذاری ترافیک داخلی افزایش آن نیز منجر به جبران درآمد از دست رفته اپراتورها نمی‌شود.»

پاسخ وزارت ارتباطات به کاهش درآمد اپراتورهای اینترنتی

اما عیسی زارع‌پور باز در مورد نامه برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و این ادعا که در ماه‌های اخیر به‌دلیل فیلترینگ متحمل ضرر و خسارت شده‌اند، گفت: «در‌حال بررسی و ارزیابی این مسائل هستیم؛ چون به‌غیر‌از fcpها (که فقط اینترنت ارائه می‌دهند)، اپراتورهای ارتباطی منابع درآمدی متعددی دارند و فقط از راه اینترنت به کسب درآمد نمی‌پردازند.»

او تأکید کرد بین ده تا پانزده یا حداکثر 18-17 درصد شرکت‌هایی که از نظر درآمدی به اینترنت وابسته هستند، درآمدشان کمتر شده است: «ما نامه‌ای که این شرکت‌ها نوشته‌اند را بررسی و برای جبران ضرری که به آن‌ها وارد شده است، تدابیری را پیش‌بینی می‌کنیم.»

با این حال به نظر می‌رسد که ضررهای پس فیلترینگ به اپراتورهای اینترنتی و همراه کشور ادامه دارد و مشخص نیست که آیا وزارت ارتباطات به این نامه رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال توجه خواهد کرد یا خیر. چرا که توانگر ماه گذشته در نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار رسیدگی به وضعیت اینترنت شده بود، اما تاکنون آن نامه هم تفاوتی در روندی که دولت سیزدهم در رابطه با اینترنت در پیش گرفته، ایجاد نکرده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان