برنج و روغن ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند؟

بر اساس اصلاحیه مصوبه هیات وزیران برنج و روغن خام به لیست کالاهای مشمول دریافت ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی اضافه شد.

به گزارش اکونگار به نقل از ایلنا، بر اساس اصلاحیه مصوبه هیأت وزیران برنج و روغن خام به لیست کالاهای مشمول دریافت ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی اضافه شد.

در فهرست قبلی دانه‌های روغنی مَشمول ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی بود اما روغن خام در این لیست قرار نداشت که با اصلاحیه صورت گرفته به همراه برنج به این لیست اضافه شد.

خروج 200 قلم کالا از لیست ارز 28هزار و 500 تومانی 

به گزارش اکونگار، در دیماه سال گذشته بر اساس اعلام مسئولان دولتی حدود ۲۰۰ قلم کالا از فهرست ارز 28 هزار و 500 تومانی مرتبط با سیاست تثبیت ارزی خارج شده‌اند.

از بهمن ماه سال 1401 بعد از جهش نرخ ارز در پی جراحی اقتصادی اردیبهشت ماه و حذف ارز ترجیحی، بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور در یک طرح مشترک از پیاده‌سازی سیاست تثبیت ارزی برای یک بازه دوساله خبر دادند.

بر این اساس مقرر شد نرخ ارز واردات کالا معادل هر دلار 28 هزار و 500 تومانی تثبیت شود مدتی بعد رئیس‌کل بانک مرکزی از تأسیس مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد که نرخ تأمین ارز برای کالاهای واسطه‌ای تولید در این بازار حدود 37 هزار و 500 تومانی تومان تعیین شد و در پی آن مقرر شد صرفاً 25 دسته کلی کالاهای اساسی با نرخ 28 هزار و 500 تومانی تأمین ارز شوند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد در ابتدا حدود 400 ردیف تعرفه کالایی مشمول ارز 28 هزار و 500 تومانی شده بود و حالا خبر می‌رسد 200 قلم کالا از این فهرست خارج شده و تنها 200 ردیف کالای اساسی مثل نهاده‌های دامی (ذرت، جو و...) و برخی روغن‌ها مشمول ارز 28 هزار و 500 تومانی هستند.

حذف ارز ترجیحی اقلام غیرضروری

این موضوع از سوی قائم ‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور بازرگانی نیز تأیید شده است و به‌نظر می‌رسد دولت با وجود تثبیت نرخ ارز  28 هزار و 500 تومانی در لایحه بودجه 1403 شروع به حذف تدریجی اقلام مشمول ارز ترجیحی در موارد غیرضروری کرده است.

برنج و روغن همچنان ارز ترجیحی دریافت می‌کنند

البته طبق اطلاعات دریافتی در شهریورماه سال ۱۴۰۲ کدهای تعرفه‌ای مشمول دریافت ارز 28 هزار و 500 تومانی ذیل 28 عنوان کلی قابل دسته‌بندی است که نسبت به دوره اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی گستره بزرگ‌تری را در بر گرفته است. شایان ذکراست بر اساس اطلاعات غیررسمی هنوز هم عمده این اقلام ارز ترجیحی دریافت می‌کنند. بر اساس این اطلاعات ۲۸ قلم کالا شامل دانه‌های روغنی، برنج، گندم، گوشت مرغ، کاغذ،‌کنجاله سویا و برخی کالاهای صنعتی و... ارز ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی دریافت می‌کنند. هر چند احمد خانی‌نوذری؛ معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی این وزارتخانه، ضمن رد پرداخت ارز ترجیحی 4200 تومانی برای واردات برنج، اظهارداشت: «ارز واردات برنج خارجی نیمایی است.» گفتنی است در گذشته تنها پنج قلم کالا ارز ترجیحی 4200 تومانی دریافت می‌کردند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان