ظرفیت برد- برد ایران و عربستان در بخش معدن

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: توسعه همکاری در حوزه صنایع معدنی می‌تواند یکی از موارد قابل توجه بین ایران و عربستان باشد و دو کشور می‌توانند در قالب تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه معدنی همکاری‌های برد- بردی را با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادآنلاین، فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مورد سرمایه‌گذاری‌های هنگفت عربستان برای اکتشافات معدنی و تمرکز این کشور برای توسعه بخش معدن گفت: صنایع معدنی یکی از مواردی است که عربستان تا چشم‌انداز ۲۰۳۰ توجه ویژه‌ای روی آن دارد و به دنبال سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های ارزش معدنی یکپارچه با مشارکت بخش خصوصی است.

وی افزود: این کشور در حال انجام سرمایه‌گذاری‌هایی برای افزایش ظرفیت‌های خود است، برای مثال آرامکو و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان برای ایجاد اولین خط تولید ورق تخت فولادی با یک شرکت چینی قراردادی را امضا کرده‌اند.

ابَرپروژه های معدن و صنایع معدنی در آستانه افتتاح

مستوفی ادامه داد: براساس آماری که وزارت معدن عربستان ارائه داده بیش از ۴۸ ماده معدنی در عربستان شناسایی شده است و این کشور دارای ۱.۳ تریلیون دلار منابع معدنی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران توضیح داد: تولید آهن و فولاد عربستان ۹۰۱ میلیون تن در سال است و این کشور جایگاه بیست و یکم را در این زمینه در جهان دارد و وارکننده محصولات فولادی و آهن است.

مستوفی در ادامه به وضعیت کشورمان در این زمینه اشاره کرد و گفت: ایران در سال گذشته با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد خام جایگاه دهم را در دنیا دارد؛ ضمن اینکه منابع معدنی غنی که در ایران داریم تقریبا ۷ درصد ذخایر کل معدنی جهان است و ارزش تقریبی اینها تقریبا ۲۷ تریلیون دلار است.

وی تصریح کرد: ایران در میان پانزده کشور معدنی برتر دنیا و رتبه اول در منطقه منا و خاورمیانه را دارد؛ به نحوی که در ایران ۶۸ نوع ماده معدنی داریم و ذخایر اثبات شده ما نزدیک ۵۷ میلیارد تن است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار کرد: صنایع معدنی می‌تواند یکی از موارد قابل توجه بین ایران و عربستان باشد و دو کشور می‌توانند در قالب تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه معدنی همکاری‌های برد بردی را با یکدیگر داشته باشند.

مستوفی افزود: در حال حاضر، بحث زنجیره جهانی ارزش مطرح است و این که یک کشوری از ابتدا تا انتهای یک تولیدی را خودش انجام بدهد دیگر مطرح نیست. اولویت باید با زنجیره ارزش باشد و نباید بگوییم خودمان در داخل کشور معدن داریم و توجه‌مان را صرفا بر آن بگذاریم، چون بالاخره منابع یک روز تمام می‌شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه کشور ما منابع غنی معدنی دارد، اما این منابع یک جایی تمام می‌شود، اگر با کشورهای دیگر تعامل داشته باشیم و بتوانیم از منابع معدنی آنها استفاده کنیم بهتر است.

این فعال اقتصادی گفت: به همین دلیل است که چین سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در کشورهای آفریقایی انجام داده؛ چراکه چین نیازمند مواد اولیه است و در این مورد کمبود دارد و علاقمند به سرمایه‌گذاری در سایر کشورها و استفاده از منابع آنها است.

مستوفی در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت‌های اقتصادی میان ایران و عربستان در حوزه معدن آغاز شده است، گفت: خیر، هرچند گشایش‌های سیاسی ایجاد شده، اما انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور زمانبر است.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: فعلا در اول کار آغاز فعالیت‌های اقتصادی میان ایران و عربستان هستیم و به همین منظور اتاق فکر ایران و عربستان در اتاق تهران تشکیل شده و در حال آماده‌سازی یک پکیج کامل هستیم تا همکاری برد برد شکل گیرد و دو طرف پروژه‌هایی را تعریف کنند که به منافع هر دو کمک کند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان